בהעלותך - למה היו צריכים ישראל בשר, הלא במן היו כל הטעמים שבעולם | במדבר בהעלותך - למה היו צריכים ישראל בשר, הלא במן היו כל הטעמים שבעולם | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,759
תודות
3,490
נקודות
385
יש להקשות הלא טעם המן היה משתנה למה שרוצים, אז על מה הם התלוננו - שיחשבו על טעם הבשר ויקבלו את זה?

וי''ל שמצינו שנאמר על המן שטעמו כצפיחית בדבש והיינו שטעם המן תמיד נשאר בו גם טעם של דבש ולמשל כשחשב על דגים הרגיש בזה דגים עם טעם של דבש וכן הלאה. והנה מצינו בחז''ל שטעם הדבש פוגם את טעם הבשר וכן נפסק בשו''ע יו''ד קג ד. שבשר בדבש דינו כנותן טעם לפגם.

וזה טענו ישראל אנו רוצים להרגיש טעם בשר וזה אין לנו במן שיש בו גם טעם הדבש שפוגם בטעם הבשר. (ישועות יעקב)
 
יש להקשות הלא טעם המן היה משתנה למה שרוצים, אז על מה הם התלוננו - שיחשבו על טעם הבשר ויקבלו את זה?
אלשיך על במדבר פרשת בהעלותך פרק יא פסוק ד
ושמא תאמר כי הדמיון בטעם הבשר יפעל, לזה אמר בלתי אל המן עינינו. כלומר הנה לסומא שטועם ואוכל טעם בשר במן, אפשר דמיונו לפעול לו כבשר, שאינו רואה שהוא דבר אחר. אך אנו הנה אל המן עינינו, שאנו בעינינו נראה מן. ומה שנטעם בשר היו יהיה לנו כמו אכזב, ולא נהנה בטעם נכזב בחוש:
 
אולי רצו להרגיש את התחושה שיש בלעיסת בשר? מצאנו שהמן השתנו בו הטעמים, אך לא נהפך לרך או קשה מעצמו.
יתכן, והוא על אותו דרך - שאין את שלימות ההנאה מטעם הבשר.
אלשיך על במדבר פרשת בהעלותך פרק יא פסוק ד
ושמא תאמר כי הדמיון בטעם הבשר יפעל, לזה אמר בלתי אל המן עינינו. כלומר הנה לסומא שטועם ואוכל טעם בשר במן, אפשר דמיונו לפעול לו כבשר, שאינו רואה שהוא דבר אחר. אך אנו הנה אל המן עינינו, שאנו בעינינו נראה מן. ומה שנטעם בשר היו יהיה לנו כמו אכזב, ולא נהנה בטעם נכזב בחוש:
כנ"ל.
 

הודעות מומלצות

השאלות בחרוזים
התשובות לפי אלף בית
ערך והגיש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון