לעבור כביש בשבת - שלא להכשיל | פורום אוצר התורה לעבור כביש בשבת - שלא להכשיל | פורום אוצר התורה

לעבור כביש בשבת - שלא להכשיל

אני גר בשכונה מתחרדת.
שאלתי, האם צריך להיזהר מתי שעוברים את הכביש שאני לא גורם לנהג חילוני (פלילי - כך היה מכנה ר' אריה שכטר ז"ל) לעצור,
או שזה בחינת הַלְעִיטֵהוּ לָרָשָע וְיָמוֹת
איך אתה יודע שזה רשע? אולי זה תינוק שנשבה?
או אולי זה רשע שעכשיו נוסע משום פיקוח נפש?
ולגופו של ענין, אין מצווה של "הלעיטהו לרשע", אלא שלא צריך להתחשב בזה.
אבל אם אפשר בקלות לא לגרום לזה - בוודאי שעדיף, בפרט כשאין וודאות שזה רשע.
 
מה שהוא עושה מחמתך בודאי אינו 'משנת חסידים', וממילא בודאי לא ראוי להראות סימני ירידה לכביש שיגרמו לו לעצור, ובודאי לא לסמן לו ביד שימשיך לנסוע ולא יעצור...
 
הרב אלישיב אמר שאין שום ענין למנוע חילולי שבת ממי שנוסע במכונית, ואפשר גם ללכת על הכביש
שמעתי מכלי ראשון
 
או אולי זה רשע שעכשיו נוסע משום פיקוח נפש?
לא שכיח, ואפי' את"ל שכיח, אין לדבר סוף, ונתת דבריך לשיעורין.
ולגופו של ענין, אין מצווה של "הלעיטהו לרשע", אלא שלא צריך להתחשב בזה.
אבל אם אפשר בקלות לא לגרום לזה - בוודאי שעדיף, בפרט כשאין וודאות שזה רשע.
מנין?.
 
לא הבנתי, לתינוק שנשבה מותר לנסוע בשבת?.
לתינוק שנשבה אין את הענין של הלעיטהו לרשע.
לא שכיח, ואפי' את"ל שכיח, אין לדבר סוף, ונתת דבריך לשיעורין.
שכיח. ואין חשש של שיעורין בזה.
איפה כתובה המצווה הזאת?
 
הגרי"ש אחז שחילוני שגר בארץ, אינו נחשב תינוק שנשבה
אמת. ויעו' בדברי הגר''י דרזי שליט''א בספר שבות יצחק מאמרים שונים בענין תינוק שנשבה
רצ''ב ב' עמודים שמובא דברי החזו''א והגריש''א

ומה שכתב שם השבות יצחק בשם הגריש''א ז''ל שאף החזו''א לא נקט כן אלא לחומרא, שאסור לשנואתם ולהלוות להם ברבית וכו' אבל לא לקולא לא לחשוש לבישולי עכו''ם וכו'. כן כתב גם בחוט שני.
 

קבצים מצורפים

נפסק בספר החביב והנפלא "שמירת שבת כהלכתה" (פרק כט סעיף עא): "החוצה את הכביש, גם במקום שמותר לחצות מצד חוקי הרשות, כאשר הוא רואה מכונית עם נהג יהודי מתקרבת, אל יחצה, אם אפשר, עד שהכביש יהיה פנוי, כדי למעט באיסורי תורה הכרוכים בעצירה והמשך הנסיעה של הנהג, הנאלץ לעצור במעבר - החציה".

[אגב, שמירת שבת כהלכתה, בהערות פרק כט הערה רז כתב: "ולכאורה גם במכונית עם נהג גוי יעשה כן, כי אחרת הוא גורם שהנכרי יעשה מלאכה עבור היהודי, לעצור, אבל מאידך י"ל שהגוי אדעתא דנפשיה עביד שלא יענש אם אינו עוצר.

וזה נ"ל חומרא יתירה, אי"ז אמירה לגוי, הגוי עושה מפני שעליו לעשות כך בגלל עצמו ללא קשר לישראל אלא בגלל החוק ופסילת הרישיון שלו. ותפוס לשון אחרון בדבריו].
 
חזור
חלק עליון