ד' תעניות בין המצרים ת"ב - מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לקברות הנפטרים | ענייני דיומא ד' תעניות בין המצרים ת"ב - מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לקברות הנפטרים | ענייני דיומא

תורתי

משתמש חדש
gem
הודעות
15
תודות
22
נקודות
5
מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לאחר הקינות לקברות הנפטרים כמו שהיה נהוג בזמנם וכנת' בשו"ע והרמ"א?
 
מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לאחר הקינות לקברות הנפטרים כמו שהיה נהוג בזמנם וכנת' בשו"ע והרמ"א?
עולים
לכיון הבית קברות בב"ב יש נהירה המונית
וכן נהג מרן הגרח"ק ועוד
רבים מגיעים ברכב
 
מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לאחר הקינות לקברות הנפטרים כמו שהיה נהוג בזמנם וכנת' בשו"ע והרמ"א?
הגר"א כותב שאין ללכת לבית הקברות כי שם מתדבקים הקליפות מאד
ומסופר שפעם אחת הלך הגר"א לבית הקברות (כימדומני על אמו ואם לא אז על קירבה כזאת ביארציי"ט הראשון) ומאז לא חזר יותר ואמר שעל פעם זו מצטער מאד
 
מדוע בזמננו לא עולים בת"ב לאחר הקינות לקברות הנפטרים כמו שהיה נהוג בזמנם וכנת' בשו"ע והרמ"א?
משנה ברורה סימן תקנט ס"ק מא
(מא) על הקברות - של ישראל כדי [מז] שיבקשו עלינו רחמים ואם אין של ישראל הולכים אפילו על קברי עכו"ם לומר שאנו חשובין כמתים [מח] וכ"ז היינו לילך לביה"ק ברחוק ד' אמות אבל לא על הקברות ממש אפילו קברי ישראל כי יש לחוש שיתדבקו בו החיצונים. כתב בשל"ה שנכון שלא לילך בכנופיא גדולה כי אין זה אלא טיול וגם מביא לידי שיחת חולין ומסיחין דעתן מאבלות רק ילך יחידי או עם עוד אחד שלא יפסקו מלדבר בענין החורבן ולהתעורר באבילות ונראה עוד דאם ע"י ההליכה לביה"ק יהיה מוכרח לילך במנעלים טוב יותר שלא ילך כלל:
 
הגר"א כותב שאין ללכת לבית הקברות כי שם מתדבקים הקליפות מאד
ומסופר שפעם אחת הלך הגר"א לבית הקברות (כימדומני על אמו ואם לא אז על קירבה כזאת ביארציי"ט הראשון) ומאז לא חזר יותר ואמר שעל פעם זו מצטער מאד
באמת המנהג שלא נכנסים
וכמש"כ במשנ"ב הובא לעיל
(מא) על הקברות - של ישראל כדי [מז] שיבקשו עלינו רחמים ואם אין של ישראל הולכים אפילו על קברי עכו"ם לומר שאנו חשובין כמתים [מח] וכ"ז היינו לילך לביה"ק ברחוק ד' אמות אבל לא על הקברות ממש אפילו קברי ישראל כי יש לחוש שיתדבקו בו החיצונים.
 
להזכיר שההליכה על הקברים בזמנים ההם לא דרשה משך זמן ואף נסיעה ברכב כבימינו.
המבקר בקראקוב למשל, הרי בית החיים הוא בחצר ביה"כ רמ"א, וכמדומה ששם הוא גבול קז'ימיז', דהיינו שכונת היהודים. גם במעזיבוז או גור נראה שביה"ח הוא חלק אינטגרלי משכונת היהודים, וההליכה אליו נעשית אגב אורחא.
דומני שזה שהיום בתי העלמין רחוקים ודורשת השקעה מיוחדת, היא הסיבה לכך שרבים לא נוהגים בזה. ועדיין רבים נוהגים, ובמנין ההולך לאורו של החזו"א בבני ברק, מיד כשמסיימים איכה (תמיד בסביבות חצות היום), עולים לרכבים, ו'עושים סיבוב' לכיוון ביה"ח, ועד מנחה גדולה כבר חוזרים.
 

הודעות מומלצות

הרבי מקוצק
ר' אייזיל חריף
ר' יונתן אייבשיץ
ר'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון