בראשית - מדוע נאמר "היתה אם כל חי" בלשון עבר | בראשית בראשית - מדוע נאמר "היתה אם כל חי" בלשון עבר | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,569
תודות
7,559
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויקרא האדם שם אשתו חוה כי היא היתה אם כל חי (ג כ)

בפנים יפות הקשה למה נאמר בלשון עבר "היתה אם כל חי", ולא נאמר כי היא אם כל חי. ופירש, שלולי חטא אדם הראשון שנגזרה מיתה עליהם, רק אדם וחוה היו מולידים את כל העולם, והטעם בזה כי שאלו חז"ל בסנהדרין נח: איך נשא קין את אחותו, ותירצו כי חסד הוא שלא היה אפשר להעולם להתקיים בלא זה, וזהו דוקא אחר החטא שנגזר מיתה על האדם, ואי אפשר להתקיים אלא בתולדותיהן ותולדי תולדותיהן עד סוף העולם, אבל קודם החטא לא היה צריך לזה, אלא שאדם וחוה בעצמם ימלאו את הארץ ויתקיימו לעולמים, ואז באמת היה אסור לשום אדם אחר לפרות ולרבות כיון שצריך לזה לקחת את אחותו והדבר אסור כיון שאין בזה קיום העולם. ועל זה אמרו כי היא היתה אם כל חי, דהיינו שקודם החטא היתה צריכה להיות אם כל חי ממש, ולאחר החטא היא רק אם האם, עכת"ד הנפלאים.

ויש ליישב בעוד אופן לפי מה שאמרו בעירובין יח: אמר רבי ירמיה בן אלעזר, כל אותן השנים שהיה אדם הראשון בנידוי לאחר החטא הוליד רוחין ושידין ולילין, שנאמר ויחי אדם שלשים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו, מכלל דעד האידנא לאו כצלמו אוליד. אם כן לאחר החטא שנולדו מהאדם רוחין ושידין והרי גם הם נקראו חי, כמבואר במדרש רבה פרשת נח פרשה ל"א סי' י"ג, "ומכל החי תביא אל התיבה" לרבות שדים ורוחות, א"כ שוב לא היתה אם כל חי ממש.​
 

הודעות מומלצות

1. תניא
2. יושר דברי אמת
3. סידורו של שבת
4...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון