מסכת סוכה - מדוע נוי סוכה אין ממעטים מגובה י'? | ים התלמוד מסכת סוכה - מדוע נוי סוכה אין ממעטים מגובה י'? | ים התלמוד

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
637
תודות
1,464
נקודות
156
בגמ' סוכה (דף י:) מבואר ש:
נויי סוכה אין ממעטין בסוכה. אמר רב אשי ומן הצד ממעטין
וביאר רש"י שבסוכה שגבוהה י' ותלה בה קרמין הפרוסין למעלה לנוי, לא נפסלת הסוכה בכך. אך אם תלה מן הצד, הם ממעטים משיעור ז' על ז', וטעמא משום שבמציאות אינה מקבלת ראשו רובו ושולחנו. עכ"ד.

ולכאו' צ"ב אמאי בגבוהה י' אמרי' דאין ממעטים, הרי במציאות אי"ז גבוה י' ולכאו' הו"ל דירה סרוחה. ואמאי כשרה בהכא. וצ"ע
 
בגמ' סוכה (דף י:) מבואר ש:

וביאר רש"י שבסוכה שגבוהה י' ותלה בה קרמין הפרוסין למעלה לנוי, לא נפסלת הסוכה בכך. אך אם תלה מן הצד, הם ממעטים משיעור ז' על ז', וטעמא משום שבמציאות אינה מקבלת ראשו רובו ושולחנו. עכ"ד.

ולכאו' צ"ב אמאי בגבוהה י' אמרי' דאין ממעטים, הרי במציאות אי"ז גבוה י' ולכאו' הו"ל דירה סרוחה. ואמאי כשרה בהכא. וצ"ע
ראה שם בתוס' (סוד"ה נויי סוכה) שהעירו מהגמ' לעיל הוצין היורדין לתוך י' דפוסלים בגובה י' משום דירה סרוחה, ומאי שנא בסוגיין שאינה נפסלת.
וכתבו ליישב דשאני הכא דלנוי עשויין.
כלומר כיון שעשויים לשם נוי ורוצה בכך, אי"ז דירה סרוחה, משא"כ בהוצין שאינו רוצה בהם לכך חשיבי סרחון.

וכ"כ בשו"ת הרשב"א (חלק א סימן נו) לפרש וז"ל: שאלת עוד הא דתנא התם נוי סוכה אין ממעטין בסוכה. מאי שנא מהוצין יוצאין יורדין למטה מעשרה דמיפסלא משום דירה סרוחה. דהכא נמי אם תולה בה פרכילי ענבים ושמנים וסלתות כל שכן שהיא דירה סרוחה שבגדיו נפסדים. ולא חלקו בין נויין לנויין.
תשובה: כל שהוא לנוי אינו סרחון. וכל שהוא סרחון אינו נוי. ואם בעל הסוכה קץ בהן מי הזקיקו לעטרה בכך. ואינו דומה להוצין היורדין ממילא למטה מעשרה דאנן סהדי דנפשו קצה בהן עכ"ל.

מבואר בדבריו, שדירה סרוחה תלוי בדעתו של אדם, וככל שרוצה בכך ממילא לא נחשבית ישיבתו בדירה סרוחה.

ואגב, גם אחד שאין לו אפשרות אלא לשבת בדירה סרוחה, האם נאמר דאזלא אנן סהדי ורוצה בכך לקיים מ"ע דאורייתא. אמנם זה פשוט שלא תלוי במצב מסויים אלא דנים עפ"ר אם בעיני בני אדם זה נחשב דירה סרוחה או לא.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ביטול מ"ע דאורייתא. מה הנימוק האמיתי?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון