חנוכה - מדוע סומא אינו מברך על הדהנ"ח ומאי שנא מברכות השחר ונר שבת? | ענייני דיומא חנוכה - מדוע סומא אינו מברך על הדהנ"ח ומאי שנא מברכות השחר ונר שבת? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,112
תודות
6,890
נקודות
407
יש לעיין במש"כ המ"ב סי' תרעה ס"ק ט' בשם השע"ת דסומא אינו מברך על הדהנ"ח. וצ"ב מאי שנא מברכת השחר דמברך "פוקח עורים" משום דרך העולם כמש"כ הפוסקים וא"כ ה"ה בנ"ח מברך על עצם פרסומי ניסא דעלמא ועוד דעצם ההדלקה מצוה ועי"ע מ"ב סי' רס"ג ס"ק י"ד ויל"ע.

וראיתי בבא"ח פרשת נח שנה ב' סעי' יב' כתב לענין נר שבת דיכול לברך. מאידך בפרשת וישב שנה א' סעי' ט"ו כתב דסומא אינו מברך כשמדליק נרות חנוכה וצ"ע. ובפרט שי"ל דאיפכא מסתברא נר שבת ה"ה נתקן בשביל הסעודה כמבו' בד' תוס' שבת כ"ה: ד"ה הדלקת וז"ל נר בשבת חובה - פי' במקום סעודה דחובה היא שיסעוד במקום הנר משום עונג עכ"ל. וא"כ הסברא נותנת שלא יוצא יד"ח אולם נ"ח שנתקן משום פרסומי ניסא הדין נותן דיצא יד"ח דהרי מפרסם את הנס בהדלקתו וצע"ג.
ושמא ס"ל דטעם תקנת נ"ש משום דין כבוד שבת כמש"כ הר"מ פ"ל מהל' שבת ושייך אצל סומא ועיי"ע בגמ' שבת כג: כה: לד. סיבה נוספת בחיוב הדה"נ שבת עיי"ש ואכמ"ל ועדיין צ"ע.
 
וא"כ ה"ה בנ"ח מברך על עצם פרסומי ניסא דעלמא
מור וקציעה סימן תרעה
כתבו האחרונים ז"ל בשם רש"ל, דסומא יש לו להדליק. ואפשר מודו דמ"מ אינו מברך, והכי משמע לי נמי מדאמרינן הרואה מברך ודוק. ... אף על גב דטעמא יהיב מהרש"ל, שמוטל עליו לקיים פרסומי ניסא לאחרים, דאפשר ליה, אפ"ה לא בריר כולי האי, ואין לו ראיה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כידוע ערבנו עבור כל אחד מישראל על קיום התורה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה