מדוע קידושי יעקב ללאה לא היו קידושי טעות? | בית המדרש – דיונים תורניים מדוע קידושי יעקב ללאה לא היו קידושי טעות? | בית המדרש – דיונים תורניים

נראה לפשוט

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
379
תודות
683
נקודות
176
הנה יעקב תכנן להינשא לרחל, ולבן רימהו והשיאו ללאה, כמפורש בפסוקים.
וצ"ע אמאי לא הוי קידושי טעות? דלא חייל.
וראיתי ליישב בזה [מר' איתמר באהל"ט, ור' ישראל אדלשטיין בעיונים] עפי"ד הגרי"ז דקודם מת"ת לא היו חפצא דאישות, וממילא ל"ש למימר מקח טעות.
 
לא הבנתי מה הקשר בין חפצא דאישות לקניין.
ולעצם הדברים, כתב הרמב"ם (אישות א:א) "קודם מתן תורה, היה אדם פוגע אישה בשוק, אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו, ותהיה לו לאישה. כיון שניתנה תורה, נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אישה יקנה אותה תחילה בפני עדים, ואחר כך תהיה לו לאישה: שנאמר "כי ייקח איש אישה ובא אליה".
ובדברי הרמב"ם גבי קודם מתן תורה לא מוזכר כלל קניין, משא"כ אחר מתן תורה, ואולי אפשר לומר שבאמת קודם מתן תורה לא היה קניין כלל, וממילא ל"ש מקח טעות.
 
הנה יעקב תכנן להינשא לרחל, ולבן רימהו והשיאו ללאה, כמפורש בפסוקים.
וצ"ע אמאי לא הוי קידושי טעות? דלא חייל.
וראיתי ליישב בזה [מר' איתמר באהל"ט, ור' ישראל אדלשטיין בעיונים] עפי"ד הגרי"ז דקודם מת"ת לא היו חפצא דאישות, וממילא ל"ש למימר מקח טעות.
וכבר עמד בזה החזקוני [כט,כה]: וא"ת והא היו קידושי טעות, וי"ל משידע בעל לשם קידושין.
וכן עמד בזה הריב"א [בעלי התוס'] :

11762_60.png
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי מה הקשר בין חפצא דאישות לקניין.
ולעצם הדברים, כתב הרמב"ם (אישות א:א) "קודם מתן תורה, היה אדם פוגע אישה בשוק, אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו, ותהיה לו לאישה. כיון שניתנה תורה, נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אישה יקנה אותה תחילה בפני עדים, ואחר כך תהיה לו לאישה: שנאמר "כי ייקח איש אישה ובא אליה".
ובדברי הרמב"ם גבי קודם מתן תורה לא מוזכר כלל קניין, משא"כ אחר מתן תורה, ואולי אפשר לומר שבאמת קודם מתן תורה לא היה קניין כלל, וממילא ל"ש מקח טעות.
כמדומה שזו כונת הרבנים הנזכרים בהודעה הראשונה.
 
כתוב במדרש שלבן אמר ליעקב לא יעשה כן במקומנו נתקררה דעתו של יעקב, והדבר צ"ע,
וחשבתי ליישב שמה שהפריע ליעקב הוא ענין הטעות בקידושין וכשאמר לו שכך המנהג אזי נתקרר דעתו משום שקידש על דעת בני המקום וכעין כל המקדש על דעת דרבנן מקדש, וא"כ אתי שפיר.
 
כתוב במדרש שלבן אמר ליעקב לא יעשה כן במקומנו נתקררה דעתו של יעקב, והדבר צ"ע,
וחשבתי ליישב שמה שהפריע ליעקב הוא ענין הטעות בקידושין וכשאמר לו שכך המנהג אזי נתקרר דעתו משום שקידש על דעת בני המקום וכעין כל המקדש על דעת דרבנן מקדש, וא"כ אתי שפיר.
דפח'ח
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש כאן בפורום הרבה שמות מעניינים.
נשמח...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה