קידושין - מהי ההוכחה ל'אין' כסף מ'מאן' יבמי? | ים התלמוד קידושין - מהי ההוכחה ל'אין' כסף מ'מאן' יבמי? | ים התלמוד
הגמ' מוכיחה שהיו"ד של אין כסף מיותר לילפותא ממאן יבמי, וצ"ת שהרי אין הם מאותו השורש, שהרי מיאון = סירוב, אין = לא יש.
מלבי"ם (פרשת אמור בפסוק וזרע אין לה) - ומשיב שמצאנו "מאן בלעם הלוך עמנו". הנה דעת חז"ל שפעל "מאן" נגזר משורש "אין" כמו שפעל "ותהינו לעלות ההרה" נגזר מן "הן", כן בשלילה נגזר "מאן" מן "אין", והמ"ם נוסף לעשות מן המלה פעל כמו שנמצא כן בשרשים הרבה כמו שכבתנו בסדר תזריע (סימן קסו) אצל צרעת ממארת. ומבואר שיש הבדל בין "מאן" ובין "לא אבה". ש"לא אבה" הוא בלב ו"מאן" הוא בפה שאומר "אין", שהיא השלילה. ופעל "מאן" נגזר מן "אין" שמגזרת הכפולים ולכן בא בלא יוד ומורה שממאן בדבר פרטי שהיא שלילה פרטית. הרי נמצא מלת "אין" המורה שלילה פרטית בלא יו"ד ואם כן כל מקום שבא מלת "אין" עם יוד יש להוציא מגזרת נחי העין ושמורה שלילה כללית, אם לא במקום שמוכח כגון כשבא אצל שם פרטי או בכינוי ביחיד. אבל במקום דלא מוכח בודאי הוא מנחי העין שאם היה מן הכפולים היה כתבו חסר דלא נטעי כמו שפעל "מאן" הנגזר ממנו בא חסר.​
 

הודעות מומלצות

בוידוי של רבינו ניסים גאון (בתפלת יום כיפור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון