מה אדם מאושר לא רוצה לעשות ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית מה אדם מאושר לא רוצה לעשות ? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

לב טוב

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
485
תודות
1,158
נקודות
107
מלבי"ם שופטים ט' ט'
תשיעי שבתשיעי בספר שופטים
(ט) ויאמר להם הזית.
אבל האיש המאושר הזה לא יאבה בשררות כי היא תשביתנו משלמותו הנפשיי להיות עבד לעם לפקח על ענינם, כמ"ש (הוריות י א) כלום שררות אני נותן להם וכו',
לכן השיב וכי אחדיל את דשני, שהוא השגת החכמה ושפע הנבואה אשר בו יכבדו אלהים ואנשים, כי הופעת הרוח האלהי נקרא בשם כבוד בכתבי הקדש: והלכתי לנוע על העצים. לעסוק בצרכיהם:
 
אכן ויעידו כל מי שמתעסק עם הציבור ואפילו רמים שזוהי עבדות שמכלה הכוח
ולא שהתנסיתי אבל כך זה נראה
להרב @שלוות העמל

איני מסכים עם המילים שהדגשתי.
וכדלהלן.
כי ענין כילוי הכח הוא רק כאשר אדם עובד ללא סדר וללא צורה
וזה שייך בכל עבודה ולא שייך רק לענין עבודה לציבור.
וגם בלאו הכי חז''ל אמרו עבדות אני נותן לכם
ואין ראיה שהכונה לכילוי כח
ואין זה קשר לכילוי כח לכ'
אלא לענין של הרגשת עבדות
ויכול להיות עבד שאדרבה ממה שמתאמץ יותר יש לו יותר כח
ויש על זה בגמ' כמדומה שעבד שלא עובד הוא נחלש
בכבוד רב
 
"הטל עליהן צרכי ציבור, והן כלין מאיליהן"
שם שאני
שלא היו ראויים לעבודה זו
שהרי כל אדם שמתעסק אם צרכי ציבור לא מתכלה לו מעצמו
ואדרבה אם היה מתכלה הרי יש כאן פקוח נפש וצריך להצילו
 
לתוס' שם לק"מ ואדרבא משם ראיה.
והם כלים מאליהם - פירוש נבואתם כלה דאין שכינה שורה מתוך עצבות אלא מתוך שמחה.
 
להרב @שלוות העמל

איני מסכים עם המילים שהדגשתי.
וכדלהלן.
כי ענין כילוי הכח הוא רק כאשר אדם עובד ללא סדר וללא צורה
וזה שייך בכל עבודה ולא שייך רק לענין עבודה לציבור.
וגם בלאו הכי חז''ל אמרו עבדות אני נותן לכם
ואין ראיה שהכונה לכילוי כח
ואין זה קשר לכילוי כח לכ'
אלא לענין של הרגשת עבדות
ויכול להיות עבד שאדרבה ממה שמתאמץ יותר יש לו יותר כח
ויש על זה בגמ' כמדומה שעבד שלא עובד הוא נחלש
בכבוד רב

צודק
וליישב דברי העניין הוא לדעתי יותר נפשי האחריות והמחויבות קשים
וזה לכאורה עניין של עבדות
 
מלבי"ם שופטים ט' ט'
תשיעי שבתשיעי בספר שופטים
(ט) ויאמר להם הזית.
אבל האיש המאושר הזה לא יאבה בשררות כי היא תשביתנו משלמותו הנפשיי להיות עבד לעם לפקח על ענינם, כמ"ש (הוריות י א) כלום שררות אני נותן להם וכו',
לכן השיב וכי אחדיל את דשני, שהוא השגת החכמה ושפע הנבואה אשר בו יכבדו אלהים ואנשים, כי הופעת הרוח האלהי נקרא בשם כבוד בכתבי הקדש: והלכתי לנוע על העצים. לעסוק בצרכיהם:
"ישמח משה במתנת חלקו כי עבד נאמן קראת לו".
 
טעות.
שם הכוונה לכך שהוא 'עבד ה'' ולא ביחס לשררתו/עבדותו לכלל ישראל
ההגדרה של עבד הוא אדם שעושה מה שהאדון שלו רוצה.

בשבוע שעבר ראינו את משה רבינו אומר "לא חמור אחד מהם נשאתי", הוא ממש היה "עבד" של העם, אך עשה זאת בשמחה כי הוא עבד ה'.
בהפטרה ראינו את שמואל הנביא שכל חייו הלך מעיר לעיר וכו', ממש "עבד" של העם, אך עשה זאת בשמחה כי הוא עבד ה'.

אם אדם מחפש שררה בשביל עצמו - הוא מרגיש עבד של כלל ישראל,
אם אדם מחפש להיות עבד של ה' - הוא לא מרגיש עבד במה שהוא עבד של העם.
 
ההגדרה של עבד הוא אדם שעושה מה שהאדון שלו רוצה.

בשבוע שעבר ראינו את משה רבינו אומר "לא חמור אחד מהם נשאתי", הוא ממש היה "עבד" של העם, אך עשה זאת בשמחה כי הוא עבד ה'.
בהפטרה ראינו את שמואל הנביא שכל חייו הלך מעיר לעיר וכו', ממש "עבד" של העם, אך עשה זאת בשמחה כי הוא עבד ה'.

אם אדם מחפש שררה בשביל עצמו - הוא מרגיש עבד של כלל ישראל,
אם אדם מחפש להיות עבד של ה' - הוא לא מרגיש עבד במה שהוא עבד של העם.
לחלוטין לא, אתה מערב 2 דברים

משה היה 'עבד ה''
ומלבד זאת, עבד לבני ישראל, ולא השתרר.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הרה"ק רבי ישראל הלוי בהרה"ק ר' מאיר מסטאשוב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון