מה ההיתר לגברים להסתכל במראה | בית המדרש – דיונים תורניים מה ההיתר לגברים להסתכל במראה | בית המדרש – דיונים תורניים

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,891
תודות
4,973
נקודות
417
זה לשון תוס' בעבודה זרה (כ"ט.):

"המסתפר מעובד כוכבים רואה במראה. תניא בתוספתא פ"ג ובירושלמי דפירקין ישראל המסתפר מעובד כוכבים רואה במראה מן הכותי אין רואה במראה פי' לפי שאינם חשודים על שפיכות דמים התירו של בית ר"ג שיהו רואין במראה פי' אף מן הכותי מפני שהיו זקוקין למלכות משמע שאסור לאיש לראות במראה ונראה כי הטעם משום לא ילבש גבר שמלת אשה דמתרגם לא יתקן גבר בתיקוני אתתא והא (דתנן) בפ' שואל (שבת דף קמט.) אין רואין במראה בשבת ומפרש בגמרא במראה של מתכת מפני שאדם עשוי להשיר בה נימין המדולדלות ומשמע דוקא בשבת הא בחול שרי התם באשה איירי ואדם לאו דוקא דאיש אסור בכל ענין וכן משמע בירושלמי דמפרש טעמא דאין רואין במראה דפעמים שהאשה רואה נימא אחת לבנה ותולשה ובאה לידי חיוב חטאת ומסיים בה והאיש אף בחול אסור שאינו דרך כבוד ג' דברים התירו לבית רבי שיהו רואין במראה ושיהו מספרים קומי ושילמדו לבניהם חכמת יון שהם זקוקין למלכות ואין לדחות דהא דקאמרי אף בחול אסור קאי אהשרת נימין ללקט לבנות מתוך שחורות דה"נ אמרינן פרק המצניע (שם דף צד:) המלקט לבנות מתוך שחורות אפי' אחת בשבת חייב ודבר זה אף בחול אסור משום לא ילבש דהא מדקא מייתי עלה התירו לבית רבי לראות במראה משמע דהא דאסור בחול לראות במראה הוא ומיהו אינו אסור כ"א להתנאות דעבר משום לא ילבש גבר אבל להסתפר ולגלח ולראות במראה שלא יחבל בעצמו או משום מיחוש עינים ודאי מותר ובוחן לבות הוא יודע והלכה למעשה דאסור להסתפר מעובד כוכבים אלא אם כן רואה ואפילו ברשות הרבים מדקא אמר רב חנא תיתי לי דעברי אדרבי מאיר ודוקא בתער דשכיח ביה הזיקא בקל אבל במספרים לא שכיח בהו הזיקא שרי אם יש עמו אחר".

הנה מדברי התוס' משמע שאין שום היתר להסתכל במראה שלא לצורך - ובוודאי שלהתנאות אסור.

וכיום נפרץ דבר זה לגמרי, ואשמח לדעת האם מצאנו היתר לזה.
 
האם איסור "לא ילבש" הוא רק כאשר אין רגילות ללבוש?
ובמראה אחר שישנה רגילות שגברים מסתכלים בה, לכאורה אין זה "לא ילבש"
{וא"כ השאלה תהיה איך נפרץ עניין זה...}
 
ומצאתי המקור (בהגה) -
שו"ע יו"ד קנו:

אסור לאיש להסתכל במראה, משום לא ילבש גבר. אלא אם כן משום רפואה, כגון שחושש בעיניו או שמספר עצמו או אם מסתפר מן העובד כוכבים בינו לבינו, וכדי ליראות אדם חשוב, מותר לראות במראה:

הגה:

וי"א הא דאסור לראות במראה, היינו דוקא במקום דאין דרך לראות במראה, רק נשים, ואית ביה משום לא ילבש גבר. אבל במקום שדרך האנשים לראות ג"כ במראה, מותר (ר"ן פא"מ).

ואפי' במקום שנהגו להחמיר, אם עושה לרפואה, שמאיר עיניו או שעושה להסיר הכתמים מאסור לאיש להסתכל במראה משום לא ילבש גבר אלא אם כן משום רפואה כגון שחושש בעיניו או שמספר עצמו או אם מסתפר מן העובד כוכבים בינו לבינו וכדי ליראות אדם חשוב מותר לראות במראה:
 
כמדומה לי שגדר איסור לא תלבש הוא בהרבה דברים כפי המקובל, וכיון שנהגו היום בדבר זה גם גברים לכאורה יצא מכלל שמלת אשה. ועוד צריך עיון.
והרי להתגלח ולהסתפר מותר להביט במראה, ואם כן כל דבר שהוא בכלל תיקון שאינו אסור משום לא ילבש אפשר שמותר. ואם היום נהגו הגברים להסתרק ואין בזה גופא איסור לא ילבש, אם כן כמו שמותר להביט במראה בשביל להתגלח כך מותר להביט בשביל להסתרק, ומה שאמרו שאסור להביט במראה היינו כשמביט במראה להתנאות מעבר למה שמקובל אצל בנים. ועוד צריך עיון.
 
הגה:

וי"א הא דאסור לראות במראה, היינו דוקא במקום דאין דרך לראות במראה, רק נשים, ואית ביה משום לא ילבש גבר. אבל במקום שדרך האנשים לראות ג"כ במראה, מותר (ר"ן פא"מ).
גם להתנאות?
כי לכאורה להתנאות לא קשור למקום והזמן, אלא זה רק לנשים.
 

הודעות מומלצות

חומה
כייליל
ביבי
?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון