פרשת שבוע - מי הוסיף את הרמז למספר פרקים. | תנ"ך ופרשת שבוע פרשת שבוע - מי הוסיף את הרמז למספר פרקים. | תנ"ך ופרשת שבוע
בדקתי, ויש רק בסוף כל חומש.
ובמכלול כתוב על זה כך:
יוסף אטיאס, שערך את התנ"ך בשנים 1659–1661, לא רק שהעתיק את אותה הדוגמה, אלא הלך עד כדי איחוד מספרי הפרקים בסיכום המסורה בסוף החומש וטבע סימן לזיכרון לשם כך. יש הסבורים שהוא היוצר של סימני הזיכרון לפרקים, אחרים סבורים שמקור כל סימני הזיכרון בעורך נוצרי של התנ"ך[3]. כך, בסוף ספר בראשית, לאחר נתינת המיספור של הפסוקים על-פי המסורה, הוא מעיר כי בספר זה 50 פרקים, ושסימנם הוא "ה' חָנֵּנוּ לְךָ קִוִּינוּ"[4] ואחר כך ממשיך בסיכום המסורתי. דבר דומה הוא עושה בספר שמות, כשהוא מעיר כי יש 40 פרקים ושסימנם הוא "תּוֹרַת אֱלֹהָיו בְּלִבּוֹ"[5]. בסוף ספר ויקרא, הוא אומר כי יש 27 פרקים ושסימנם הוא "וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ"[6] בסוף ספר במדבר, הוא מונה 36 פרקים, שסימנם "לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת"[7], ובסוף ספר דברים הוא מונה 34 פרקים שסימנם "אוֹדֶה ה' בְּכָל לֵבָב"[8]. יש הסבורים שכל אלו הם המצאה מובהקת שלו, שהוכנסה כחלק מהמסורה.
 
בסוף כל פרשה יש רמזים למספר פרשות פסוקים ופסיקתות.
אגב, בבעל הטורים בסוף פ' וזאת הברכה:
אותיות ראשונות של כל נ''ד פרשיות שבתורה עולין תשצ''א כמנין ודבר ה' בפיך אמת.
ר''ץ פרשיות פתוחות עולה כמנין על פי ה' יחנו. תרס''ט פתוחות וסתומות שבתורה עולה כמנין גימטריאות.

אמנם בהוצאת עטרות אד"ר כתבו: הוספה זו ליתא בכת"י וגם לא בדפו"י.
 

הודעות מומלצות

אני פותח כעת אשכול של כל "דברי חכמה" [או "מעשי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון