הלכות שבת - מי מגדולי ישראל היקל בחשמל בשבת | הלכה ומנהג| דף 3 הלכות שבת - מי מגדולי ישראל היקל בחשמל בשבת | הלכה ומנהג| דף 3
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

כבוד הרב שילה, נראה לי שאתה מנסה לעשות צחוק. הרי כבר ידוע, שהחזו"א כשידברו איתו על מעשה שבת הוא אמר, מה אתם מדברים על מעשה שבת דרבנן, כשזה חילול השם דאוריתא. לכן להעלות תשובה למה זה לא מעשה שבת, זה זלזול באינטלגנציה של החברים פה.
א- אני לעולם לא 'עושה צחוק'!!! לא באופי שלי
ב- השבתי למה ששאלו. שאלו מה מועיל מה שכתבתי שהשארת כל המכשירים דלוקים מע"ש מונעת את החשש של לפני עיוור, ודנו האם כוונתי ל'לפני דלפני', ולכן העלתי את הסיכום בנושא זה.
ג- אם היו שואלים על חילול השם - הייתי מפנה לפרק שכתבתי על חילול השם.
 
אבל בשביל מה כתבת על מעשה שבת, כשאף אחד לא עוסק בזה.
לא הבנתי מה אתה רוצה
מי כתב על מעשה שבת?
לפני דלפני לא שייך למעשה שבת אלא לחשש דאורייתא היחיד המוגדר שיש כאן - ששמו בישראל לפני עיוור
[חילול השם איננו משהו מוגדר]
לגבי מעשה שבת זה פרק נפרד, עם ניתוח מקיף של הסוגיות
פשוט צריך לקרוא את כל המאמר שלי
 
נערך לאחרונה:
אכן, ועל זה כתבתי בראש האשכול שדעתו היתה להקל מצד טעם זה.
הדיון באשכול הוא על שימוש בחשמל בשבת, מכל סיבה שהיא.
ולא רק מצד מעשה שבת
וכידוע שעיקר טעמו של מרנא החזוא היה משום חילול השם שבזה
 
לא קראתי הודעות קודמות.
בספר אורחות שבת ח"ב בהקדמה לדיני שימוש בחשמל בשבת מובא שהגרש"ז לא ראה סיבה מן הדין לאסור אך לא הורה כך מחמת דעתו של החזו"א
הנקודה היא שכל גדו"י כשהומצא החשמל דבר ראשון אמרו שאסור כי חייב להיות שזה אסור רק צריך למצוא את הסיבה
 
ר' אהרון מבעלזא התיר.

הגאון מטשיבין השתמש בביתו בחשמל אמנם השמועה אומרת שהיקל בגלל ר' אהרון מבעלזא שהתיר וחשש ממורה הלכה בפני רבו. ולאחר פטירתו הפסיק להשתמש.

ר' צפי פסח פראנק התיר.
הרבי מחב"ד, סבר שזה הידור בעלמא ולא מעיקר הדין. (ולכן תמך כספית בהתקנת גרנטור בכפ"ח).
ר' משה פיינשטיין באגרות משה או"ח חלק ד' סימן סימן סד מתיר. (בהתחלה כותב על בני חו"ל אבל בסוף כותב גם על בני א"י שנהגו היתר).

הרב עובדיה יוסף כתב בשו"ת יבי"א ח"ט סי' קח אות קכד להקל מכיון שכיום הכל נעשה אוטומטי.
אמנם בהליכות עולם ח"ד פ' בא אות ב הזכיר את ד' החזו"א לאיסור וכתב ע"ז ושפתיים ישק משיב דברים נכוחים.
וכ"כ ביבי"א ח"א סי' כא במפתחות "ודע שכל זה בעיר שהעבודה בתחנת החשמל נעשית ע"י עכו"ם, משא"כ בזה"ז בא"י, וכמובן".
ועי' גם בח"ב סי' יז ובתיקונים בסוף הספר.

גם אלה שאסרו להשתמש בחשמל התירו לגבי מקרר ומזגן, יש מהם שהתירו לכתחילה וחלקם עכ"פ בדיעבד. לדוגמא ר' שמואל וואזנר התיר במזגן לכתחילה, ור' ניסים קרליץ התיר להשתמש במקרר.

ר' ישראל יעקב פישר זצ"ל אסר בבית והתיר בבתי כנסיות. כך נהגו בביהמ"ד זכרון משה. בבית המדרש ובפרוזדורים.

הגרי"ש אלישיב התיר להתקין בורר שמעביר לחשמל כאשר הגנרטור מפסיק לעבוד.
 
הרב עובדיה יוסף כתב בשו"ת יבי"א ח"ט סי' קח אות קכד להקל מכיון שכיום הכל נעשה אוטומטי.
אמנם בהליכות עולם ח"ד פ' בא אות ב הזכיר את ד' החזו"א לאיסור וכתב ע"ז ושפתיים ישק משיב דברים נכוחים.
וכ"כ ביבי"א ח"א סי' כא במפתחות "ודע שכל זה בעיר שהעבודה בתחנת החשמל נעשית ע"י עכו"ם, משא"כ בזה"ז בא"י, וכמובן".
ועי' גם בח"ב סי' יז ובתיקונים בסוף הספר.
בנו הרב יצחק יוסף בילקוט יוסף שבת עמוד לג כתב: "רבים מתלמידי החכמים כאן בארץ נוהגים להקל בזה. ובפרט אם הדבר יכול להביא לידי ביטול השלום בבית. אלא ישכנעה להחמיר בדרכי נועם ובמתק לשון". ועוד כתב שם: "יש מיראי ה' בארץ הקודש הנזהרים מלהשתמש בשבת באור החשמל [שהודלק מערב-שבת], מאחר ועובדי חברת החשמל היהודים מחללים שבת בעוונות הרבים בפיקוח על מערכת המחשבים של החשמל, ובתיקון תקלות שונות. ומטעם זה משתמשים בשבת בחשמל המיוצר על-ידי גנרטור פרטי, ותבוא עליהם ברכת טוב. וכל מי שיש בידו האפשרות להתחבר לגנרטור, טוב ונכון שיעשה כן. ומכל מקום רבים נוהגים להקל להשתמש בחשמל בשבת, הן בחימום תבשילים על פלאטה חשמלית, והן בקריאה והנאה לאור החשמל, וסומכים על כך שייצור החשמל מיועד גם לחולים רבים הצמודים בבתיהם למכשירי חשמל שונים, וגם אור החשמל מונע סכנות בטחוניות, ועוד טעמים".
 
טעות
הוא רצה להתחבר לחשמל כשר
בזמנו זה היה יותר מסובך
ועד שהצליחו לחבר את הדירה בירושלים שהיה מתעתד לעבור לשם נטרפה השעה
ונלב"ע
ובבעלזא טוענים דלא יתכן שהרה"ק נכשל בזה
ויש אפי' שרואים את המחמירים כמזלזלים
 
הרבי מחב"ד, סבר שזה הידור בעלמא ולא מעיקר הדין
כת''ר כתב בלי מקורות, לי ידוע שאמנם כנראה לכאו' לא החזיק שזה איסור גמור אבל תמך בגנרטור לא רק בכפ''ח אלא במקומות נוספים ועודד מאוד את הדבר.
יתכן גם שלא אמר יותר מכך משום גזירה שאין הציבור יכול
 
נערך לאחרונה:
הגר''ח גרינימן פעם השיב לשואל ששאל מדוע אסור
''אם היהודים היו עובדים בחצר של הביהכנ''ס וודאי לא היית משתמש
אין פטור של דרך רחוקה בשבת''

עוד השיב לביהכנ''ס ששאלהו בליל שבועות שקפץ הגנרטור האם אפשר להדליק חשמל בהיתר של ביטול תורה וכד'
ואמר להם שאם הם רוצים להדליק יכולים ובלבד שהם עצמם ידליקו ולא יקראו לגוי
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה