מכאן ולהבא - למפרע ? | בית המדרש – דיונים תורניים מכאן ולהבא - למפרע ? | בית המדרש – דיונים תורניים

נראה לפשוט

משתמש רשום
gemgem
הודעות
74
תודות
143
נקודות
30
ידוע יסוד האחרונים שיש דבר שמסתכלים עליו "למפרע" אבל הסתכלות זו היא "מכאן ולהבא", וכבר כתב זאת הר"ן לענין הפרת נדרים וכידוע.
והנה לכאו' אין לך סתירה גדולה מזו, כיצד יהיה דבר למפרע אך ורק מכאן ולהבא?
נשמח לתגובות הלומדים.
וע"ד צחות, ידוע בזה דברי הגר"ש אלתר שכשיבוא אליהו יסביר לנו דבר זה, ואזי נבין את זה - מכאן ולהבא - למפרע.
 
מבארים בזה העולם במשל, מעשה בחתן שרקד בחתונתו ושמח עד אין קץ, ואחרי כמה חודשים צפה בהסרטות מחתונתו, ואז ראה כי הפראק אותו לבש היה מוכתם מאחורה בכתם ענק של "טחינה" דבר מכוער ביותר. אזי מצטער אותו חתן "מכאן ולהבא" - "למפרע". השאלה האם יש לחלק?.
 
שמעתי מהגרי"ג אדלשטיין להגדיר את מכאן ולהבא למפרע כ"מים יבשים".
 
מנסה להסביר..
כלפי הדינים הנוהגים מכאן ולהבא אנו מתנהגים שכך היה למפרע
מה הקושיות ע"כ?
ומה היה למפרע?
זה שהדינים הם כך ידוע ומפורסם, השאלה איך נסביר את הרעיון,
באו אחרונים ופירשו שיש יסוד מכאן ולהבא למפרע
שלמרות שלמפרע אני מתייחס לזה באופן זה, אך מכאן ולהבא אני מתייחס שלמפרע היה באופן שונה,
וזה קו' פותהא"ש מה ההסבר? שלכאורה אין לך פרדוקס גדול מזה!
 
ומה היה למפרע?
זה שהדינים הם כך ידוע ומפורסם, השאלה איך נסביר את הרעיון,
באו אחרונים ופירשו שיש יסוד מכאן ולהבא למפרע
שלמרות שלמפרע אני מתייחס לזה באופן זה, אך מכאן ולהבא אני מתייחס שלמפרע היה באופן שונה,
וזה קו' פותהא"ש מה ההסבר? שלכאורה אין לך פרדוקס גדול מזה!
אין כח לשנות את הדינים שכבר חלו, אבל מכאן ולהבא אני מתיחס שהיה כך, וממילא יחולו דינים אחרים,
משהו יכול למקד את הקו'
 
אין כח לשנות את הדינים שכבר חלו, אבל מכאן ולהבא אני מתיחס שהיה כך, וממילא יחולו דינים אחרים,
משהו יכול למקד את הקו'
אין קושיא.
יש קושי בהבנת הרעיון שמתייחסים לדבר שלמפרע היה כך
אך מכאן ולהבא מתייחסים שהיה שהיה למפרע בצורה שונה
 
אין קושיא.
יש קושי בהבנת הרעיון שמתייחסים לדבר שלמפרע היה כך
אך מכאן ולהבא מתייחסים שהיה שהיה למפרע בצורה שונה
לא מתיחסים שלמפרע היה כך אלא המציאות היא שכך היה
ורק היחס שלנו כלפי המציאות שלמפרע היה אחרת
 
אין כח לשנות את הדינים שכבר חלו, אבל מכאן ולהבא אני מתיחס שהיה כך, וממילא יחולו דינים אחרים,
משהו יכול למקד את הקו'
רעיון נחמד, שבעצם מצד ה"מכאן ולהבא" היה להחיל הכל על הלמפרע, רק שה"למפרע" מתנגד לכך, ואין בכח ה"מכאן ולהבא" לנצח את ה"למפרע" ואכתי צ"ב.
 
ידוע יסוד האחרונים שיש דבר שמסתכלים עליו "למפרע" אבל הסתכלות זו היא "מכאן ולהבא", וכבר כתב זאת הר"ן לענין הפרת נדרים וכידוע.
והנה לכאו' אין לך סתירה גדולה מזו, כיצד יהיה דבר למפרע אך ורק מכאן ולהבא?
נשמח לתגובות הלומדים.
וע"ד צחות, ידוע בזה דברי הגר"ש אלתר שכשיבוא אליהו יסביר לנו דבר זה, ואזי נבין את זה - מכאן ולהבא - למפרע.
שמעתי פעם דוגמא-
איתא דדין המצרים היה י"ב חודש, ומבואר בגר"א דט' חדשים היו המכות חודש למכה, וג' חדשים הראשונים היו מעת שבא משה אל פרעה פעם ראשונה, ובהם היה תכבד העבודה.
וקשה דא"כ היה דינם רק ט' חדשים?
ומבארים דאמנם בג' חדשים האלו היו המצרים בטוחים שהיהודים מדמיינים וכל זמן שעברו לידם היו צוחקים עליהם, ואחר הג' חדשים שהגיע מכת דם ונתברר אמיתות טענות היהודים, הרי כל הצחוק שצחקו עליהם נהיה באמת מכאן ולהבא למפרע ללעג וקלס,
ודוק כי קיצרתי בתיאור.
 
לא מתיחסים שלמפרע היה כך אלא המציאות היא שכך היה
ורק היחס שלנו כלפי המציאות שלמפרע היה אחרת
היטבתם להגדיר!
וזה מה שאמר הגרי"ג שזה כמים יבשים
איככה דבר שהיה כך מתייחסים אליו לדינא בצורה שונה למרות שמוסכם שהיה כך עד לפני רגע
וגם כעת מסכימים אנו שעד לפני רגע היה כך רק מעכשיו זה הפוך,
 
היטבתם להגדיר!
וזה מה שאמר הגרי"ג שזה כמים יבשים
איככה דבר שהיה כך מתייחסים אליו לדינא בצורה שונה למרות שמוסכם שהיה כך עד לפני רגע
וגם כעת מסכימים אנו שעד לפני רגע היה כך רק מעכשיו זה הפוך,
ומה הבעיה?
שהדין כך להתיחס לזה לא מתאים עם ההגיון?
 
שמעתי פעם דוגמא-
איתא דדין המצרים היה י"ב חודש, ומבואר בגר"א דט' חדשים היו המכות חודש למכה, וג' חדשים הראשונים היו מעת שבא משה אל פרעה פעם ראשונה, ובהם היה תכבד העבודה.
וקשה דא"כ היה דינם רק ט' חדשים?
ומבארים דאמנם בג' חדשים האלו היו המצרים בטוחים שהיהודים מדמיינים וכל זמן שעברו לידם היו צוחקים עליהם, ואחר הג' חדשים שהגיע מכת דם ונתברר אמיתות טענות היהודים, הרי כל הצחוק שצחקו עליהם נהיה באמת מכאן ולהבא למפרע ללעג וקלס,
ודוק כי קיצרתי בתיאור.
קצת תמוה דבזה סגי לומר 'למפרע' ואי"צ לומר 'מכאן ולהבא למפרע'
 
קצת תמוה דבזה סגי לומר 'למפרע' ואי"צ לומר 'מכאן ולהבא למפרע'
זה לא נכון, כי בזמנו זה באמת לא היה עונש להם, והם נהנו מכל רגע והרגישו מנצחים,
רק שאח"כ אותם מילים עצמם נהפכו להם לעונש
 
נשאל שאלה
אדם אכל חצי כזית נבלה. האם הוא חייב מלקות? (למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה)
לא. כיון שהאיסור הוא לאכול כזית נבילה שלמה.
אחר כך הוא שב לאכול עוד חצי כזית, וסופג את הארבעים
עכשיו נשאל: מה קרה כאן? כשאכל את החצי כזית הראשון, לא היה זה אכילת איסור
ואלרי שאוכל עוד חצי כזית, הופך להיות החצי הראשון אכילה של איסור..
הרי לך מכאן ולהבא למפרע. כלומר מכאן ואילך מתחדשת התייחסות כלפי העבר.
זו לא סתירה כי אף אחד לא המציא מכונת זמן לשנות את ההיסטוריה
סך הכל עניין של התייחסות.
 
נשאל שאלה
אדם אכל חצי כזית נבלה. האם הוא חייב מלקות? (למ"ד חצי שיעור מותר מן התורה)
לא. כיון שהאיסור הוא לאכול כזית נבילה שלמה.
אחר כך הוא שב לאכול עוד חצי כזית, וסופג את הארבעים
עכשיו נשאל: מה קרה כאן? כשאכל את החצי כזית הראשון, לא היה זה אכילת איסור
ואלרי שאוכל עוד חצי כזית, הופך להיות החצי הראשון אכילה של איסור..
הרי לך מכאן ולהבא למפרע. כלומר מכאן ואילך מתחדשת התייחסות כלפי העבר.
זו לא סתירה כי אף אחד לא המציא מכונת זמן לשנות את ההיסטוריה
סך הכל עניין של התייחסות.
אבל זה למפרע גמור
מכאן ולהבא ולמפרע לא משנה את הדינים שכבר חלו למפרע
 

הודעות מומלצות

שאלה שמעיק עלי זה עידן ועידנים.
האם מי שניצול...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון