קידושין - מלווה להוצאה ניתנה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - מלווה להוצאה ניתנה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
רשב"א (ה קסב)

לא עוד, אלא אפילו אם בא לחזור בלא שום טענת אונס, רשאי. שהרי אפילו במלוה את חבירו ונתן לו מעות, ובא המלוה לחזור בו, איכא מ"ד בקידושין בפרק האיש מקדש (מ"ד ע"א), שיכול המלוה לחזור בו קודם שיוציא הלוה את המעות. דתניא התם (גמ' התקדשי לי בתמרה): האומר לאשה: התקדשי לי בפיקדון שיש לי בידך, והלכה ומצאתו שנגנב או נאבד, אם נשתייר ממנו שוה פרוטה, מקודשת. ר"ש בן אלעזר משום ר"מ: מלוה הרי היא כפיקדון. ואסיקנא בגמרא, דבמלוה ברשות בעלים לחזרה, קמפלגי. מ"ס מלוה ברשות לוה קיימא ואי בעי למיהדר מלוה לא מצי מיהדר כלומר אף על פי שהמעות ביד הלוה שלא הוציאם עדיין. ומ"ס (ומר סבר) מלוה ברשות בעלים קאי, ואי בעי למיהדר מצי הדר, כל זמן שלא הוציאם הלוה. אלמא: לכ"ע כל שלא קבל הלוה אחריות המעות, יכול לחזור בו, שלא להלותם לו. דלא נחלקו, אלא כשקבל כבר הלוה המעות, ואפ"ה קסבר ר"ש בן אלעזר, שהוא יכול לחזור בו, וחייב הלוה להחזיר לו מעותיו. ועד כאן לא פליגי תנא קמא, אלא משום דנמסרו ללוה להוצאה, דמלוה להוצאה ניתנה.​
 
כותב במפורש, שהמחלוקת היא קודם שהוציאם, האם להוצאה נתנה, וכבר המעות של הלוה, או לאו להוצאה ניתנה, וקודם שהוציא המעות אינם לגמרי שלו ויכול המלוה לחזור בו.
לכאו' כוונתו כיון שהוא עדיין לא הוציא יש עדיין זכויות למלוה בכסף כיון שגם אחרי ההוצאה לא ניתן להוציא לגמרי, ולא שזה שכירות
 
לכאו' כוונתו כיון שהוא עדיין לא הוציא יש עדיין זכויות למלוה בכסף כיון שגם אחרי ההוצאה לא ניתן להוציא לגמרי, ולא שזה שכירות
שכירות המעות, נלקח מדברי הרשב"א במקו"א, לגבי ריבית
 
כותב במפורש, שהמחלוקת היא קודם שהוציאם, האם להוצאה נתנה, וכבר המעות של הלוה, או לאו להוצאה ניתנה, וקודם שהוציא המעות אינם לגמרי שלו ויכול המלוה לחזור בו.
מה ההגדרה של הבעלות של המלוה במעות כל זמן שהלוה עדיין לא השתמש והוציא את הכסף?
 
בפשטות בעלות עם נתינת זכות ללוה להעמידם בעיסקא
איזה שמושים הבעלות הזאת נותנת לו מלבד מה שהוא יכול לחזור בו שלכאורה לפי האמור הזכות חזרה לא נובעת מעצם בעלות המלוה על המעות אלא מזכות אחרת שניתנה לו?
 
איפה ככה ראית?
כתוב שהוא יכול לקדש עם הכסף
לא ראיתי את זה אבל מה המשמעות של הבעלות אם היא לא יכולה להביא לו ולא מעמידה לו שימושים אליו אלא רק יכולת חזרה וחזרה זה לא שימוש בחפץ
 
אבל מה המשמעות של הבעלות אם היא לא יכולה להביא לו ולא מעמידה לו שימושים אליו אלא רק יכולת חזרה
הבעלות היא בעלות גם ללא משמעות. אלא שאם אין משמעות יש לדון שלא מוגדר בעלים, ולזה ברור שזכות חזרה מועילה
 
הבעלות היא בעלות גם ללא משמעות. אלא שאם אין משמעות יש לדון שלא מוגדר בעלים, ולזה ברור שזכות חזרה מועילה
אני לא אומר שהבעלות תפקע אלא אני רק שואל מה התוכן של אותה בעלות שכן קיימת?
 
אני לא אומר שהבעלות תפקע אלא אני רק שואל מה התוכן של אותה בעלות שכן קיימת?
זה שהוא יכול לחזור בו.
ואם היה בעלים גמור ובעצמך אתה אומר שאין סיבה שהיא תפקע הגם שרוב זכויותיו פקעו, אז מה הבעיה?
 
זה שהוא יכול לחזור בו.
ואם היה בעלים גמור ובעצמך אתה אומר שאין סיבה שהיא תפקע הגם שרוב זכויותיו פקעו, אז מה הבעיה?
שוב פעם אני חוזר על מה שאמרתי זה שהוא יכול לחזור זה זכות שמהוה סיבה לזה שהבעלות לא תפקע אבל לא יכול להיות שזה כל התוכן של הבעלות כי זכות חזרה זה זכות שנובעת מכח הבעלות וזה לא הבעלות עצמה
 

הודעות מומלצות

היכן רש"י מביא "ככר בפי עכבר" - לא במסכת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון