מליצות שארפים חפי"ם והברקות מבית בריסק. | דברי הימים| דף 2 מליצות שארפים חפי"ם והברקות מבית בריסק. | דברי הימים| דף 2
פעם אמרו לגרא"י שעצרו ל"ע איזה בת ישראל, אסירת עולם התורה (בעלת תשובה) וכו' וכו' וענה להם במשל: פעם היו זוג כפריים בורים ושכלים לפני פסח חזר הבעל מבית הכנסת ואמר ששמע שבפסח בליל הסדר אליהו הנביא מגיע, האשה התרגשה מאוד בליל הסדר הריצו הכל הגיע הזמן פתחו את הדלת וחיכו עברו כמה דקות והפרה ראתה שהדלת פתוחה ונכנסה ישר קפצו עליה חיבקו אותה נשקו אותה... אמר להם אתם בטוחים גיוס גיוס עד שבסוף עוצרים משהו אתם קופצים עליו...
 
בריסקע´ר אחד בא הביתה באמצע יום תענית, ואומר לאשתו, תשמעי יש לי איזה חולשה היום, ובמילא מחמת פיקוח נפש אצטרך לשבור את התענית, אשת בריסקע´ר כבריסקע´ר!, אומרת לו, בבקשה קח רבע כזית לחם, שלוק אחת מים, וזהו זה, מסתכל עליה הבעל , וכי מה איתך קריינדל?, הלוא הכי במצות פיקוח נפש עסקינין , וצריך להחמיר במצווה, ובבקשה ממך תכיני בשבילי סעודה כסעודת שלמה בשעתו!, נו, אומר ועושה, והבעל סעד את ליבו בכל מיני מטעמים שהכינה אשתו בשבילו, אבל, מחמת ריח המאכלים אז גם לאישה התחילה לקרקר הקיבה.
אמרה לבעלה שהיא חושבת שהיא תצטרך לשבור את הצום, אז אומר לה בעלה, נו קחי רבע כזית לחם ישן נושן, ושלוק אחת מים, אומרת לו אשתו, זה מצוות פיקוח נפש, ורצוני להחמיר עליי ולאכול סעודה שלימה, אומר לה בעלה הבריסקע´ר, קריינדלע´, וייבער דארפען נישט מחמיר זיי [נשים לא צריכות להחמיר]...
 
כשהגר"ח היה ילד, חברו בא לפני הביה"ל ואמר לו שחיים היכה אותו. קרא אביו ושאלו למה הכהו, ואמר לו שחברו התחיל. ושאל הביה"ל את חברו אם הוא צודק וענה חברו אני נתתי לו סתירה אחת והוא החזיר לי שתים. ושאל אביו את הגר"ח מדוע? והשיב לו: אחד החזרתי לו על הסתירה שנתן לי והשני זה על זה שהוא נתן לי סתם, והייתי צריך לתת לו סתם.
וטען הגרש"מ דיסקין שעדיין ר' חיים לא החזיר לו, כי חברו נתן לו סתם והוא נתן לחברו סתם כי חברו הרביץ לו סתם...
וכשאמרו זאת להגרא"י שליט"א אמר אז הגרש"מ יותר חכם מילד בן 5

כשבאו לרא''י שיצא נגד הרכבת הקלה והתחילו לומר לו כמה זה חמור ושאל מה ההבדל בין רכבת לאוטובוס ואמרו לו כל מיני הסברים ואמר הגרא''י אם עד היום היה רכבת והיו עושים אוטובוסים היו עושים ג''כ הפגנות והיו באים ואומרים אוטובוס פרצה גדולהוכו'...

מעשה שלא היה.
שאלו בבית בריסק מה טעם נבראו הישראלים והלוויים עם אצבע קמיצה - מה צורך להם בזה.
הגר"ח תי' דאל"כ יהא פסול 'אצבע יתירה' בכהנים.
הגרי"ז תי' דבעי' בקמיצה 'כדקמצי אינשי'.
הגרי"ד תי' דנפק"מ בפנחס שהיה ישראל ונתכהן.
והגרא"י תי' דאי"צ לפינחס דהא אהרן נמי ישראל היה ונתכהן.
וד"ל.

בחור רצה להתקבל לישיבת רא"י לזמן אלול והגיע אליו בתחי' חודש אב. ענה לו שמוקדם מדי להרשם.
הגיע שוב קרוב לר"ח אלול, ענה לו שכבר אין מקום.
ענה לו הבחור: באב הראש ישיבה טוען חוץ לזמנו ועכשיו חוץ למקומו, מה לעשות? נהנה רא"י והתקבל .

שוב מעשה (ע"ד הנז"ל) בבחור אמריקאי שהתקבל לישיבת בריסק, ובא להתלונן לפני הגרא"י:
'לישון - אני יושן בדירה ששכרתי עם חברים,
לאכול - אני אוכל במסעדות למיניהם (כיום כבר ישנו 'חדר אוכל' ...)
ללמוד - אני לומד בביהמ"ד פלוני (יש 'חזקה' על כל המקומות וכו')
ולשמוע שיעור - איני מורשה עדיין לשמוע מרה"י שליט"א,
אז במה אני לומד בישיבת בריסק ... ?'
ענה לו הגרא"י: 'בזה שאינך לומד בישיבה אחרת ...'
 
הגדרה מדויקת מבית מדרש בריסק על ההבדל בין ספק של חד בתרי [הלך אחר הרוב] לבין ספק בתערובות [ביטול ברוב]
בחד בתרי הספק הוא בקאפ [בלע"ז בראש] הספק בתערובות הוא ספק בטאפ [בלע"ז בסיר] באידיש נשמע יותר טוב כמו כל הוורטים האחרים

יש את הווארט הידוע של הגר''ח שחצות זה לא זמן וגם מיתה זה לא חלות אלא העדר חיים מהרגע הראשון אחרי חצות, האמור במכת בכורות.

בענין 'אבל וחפוי ראש'
לכאו' היה צ"ל להיפך, שהרי קודם שפכה עליו את מי השופכין ורק אח"כ נפלה ומתה.
ותי' הגר"ח [כמדומני] ע"פ חילוק התוס' בין זורק חץ וזורק כלי מראש הגג, דאילו גבי כלי אמרי' דהשני שבר מנא תברא, משא"כ גבי חץ עד שלא הגיע החץ על החפץ אינו מנא תברא.
וע"כ נתאבל קודם שהגיעה ביתו לארץ דחשיבא כמנא תבירא, ו"חפוי ראש" הוה רק כשהגיע אליו.
 
שוב מעשה (ע"ד הנז"ל) בבחור אמריקאי שהתקבל לישיבת בריסק, ובא להתלונן לפני הגרא"י:
'לישון - אני יושן בדירה ששכרתי עם חברים,
לאכול - אני אוכל במסעדות למיניהם (כיום כבר ישנו 'חדר אוכל' ...)
ללמוד - אני לומד בביהמ"ד פלוני (יש 'חזקה' על כל המקומות וכו')
ולשמוע שיעור - איני מורשה עדיין לשמוע מרה"י שליט"א,
אז במה אני לומד בישיבת בריסק ... ?'
ענה לו הגרא"י: 'בזה שאינך לומד בישיבה אחרת ...'
מעשה זה ידוע על הלומדים בישיבת פוניבז'
שבמה מתבטא מה שהם בפוניבז'?
הרי הם ישנים בבית (בני ברקים...)
אוכלים במסעדות באזור
ולומדים בבתי כנסת אחרים
וענו בכך שהולכים לשמוע את הרב ברויאר בבית מט'ס
 

הודעות מומלצות

אני שואל בנימה רצינית מאוד ואשמח לתשובה.
אני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון