שופטים - מלך שנעשה הדיוט האם מותר לו להשתמש בשרביטו | דברים שופטים - מלך שנעשה הדיוט האם מותר לו להשתמש בשרביטו | דברים
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,600
תודות
6,263
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
שום תשים עליך מלך (יז טו)

במשנה סנהדרין כב. ילפינן מ"שום תשים עליך מלך" שתהא אימתו עליך, מכאן שאין יושבין על כסאו ואין רוכבין על סוסו ואין משתמשין בשרביטו. ויש להסתפק במלך שהורידוהו ממלכותו ונעשה הדיוט, כגון דוד המלך באותן ששה חדשים שברח מפני אבשלום שהיה דינו כהדיוט כמבואר בירושלמי ראש השנה פ"א ה"א, האם מותר לו להשתמש בשרביט של עצמו או בכסאו. ונראה פשוט דלא שייך בזה איסור, דאע"פ שלכאורה להדיוט אסור להשתמש בשרביט של מלך גם לאחר שהמלך נעשה הדיוט, שהרי גם לאחר מיתתו אין משתמשין בשרביטו אע"פ שלאחר שמת כבר אינו מלך, מ"מ למלך עצמו אף לאחר שנעשה הדיוט לא שייך בזה איסור, דאין שייך אימה של האדם כלפי עצמו. ותדע דאם לא כן מלך שנעשה הדיוט יהיה צריך לפשוט את כל מלבושיו, ויהיה אסור בנשיו, וזה לא שמענו.

אמנם מלך שנשתמש בשרביטו של מלך אחר, דקי"ל בסנהדרין כב. דלמלך מותר להשתמש בשרביטו של המלך הקודם לו, ומהאי טעמא אבישג מותרת לשלמה עי"ש, בזה נראה שאם אח"כ נעשה הדיוט שוב נאסר להשתמש בו, דכאן בעצם הוא שרביטו של מלך אחר, אלא דכל זמן שהוא עצמו מלך אין לו איסור בזה.​
 
ויש להסתפק במלך שהורידוהו ממלכותו ונעשה הדיוט, כגון דוד המלך
וכן שלמה המלך (גיטין סח:)
ואמרו (שם) וזה היה חלקי מכל עמלי, חד אמר מקלו - אולי הכוונה לשרביטו
או כלך לדרך זו מקלו ולא שרביטו
 
וכן שלמה המלך (גיטין סח:)
ואמרו (שם) וזה היה חלקי מכל עמלי, חד אמר מקלו - אולי הכוונה לשרביטו
או כלך לדרך זו מקלו ולא שרביטו
מקל נידודו שהיה מחזר על הפתחים. וכמו שנצרך לגנדו. עיין שם רש"י.
 
ומ"מ יתכן שהשתשתש בשרביט שהורגל עד כה וזה הדבר המלכותי שנשאר לו מכל מה שהיה לו במלכותו
מלבד שזה דוחק (שרביט מלוכה זה לא מקל שמיועד לנדודים) גם ציינתי מש"כ רש"י לפרש גונדו.

וז"ל: גונדו - לבושו ובביאורי טהרות דרב האי ראיתי קודו מקידה של חרס לשתות מים (סוטה דף לב):
 
א. בדוד הובא מקור במפורש
ב. בדוד זאת היתה מרידה, בשלמה נכון יותר להגדיר זאת כתאונה
ג. מבחינת העם שלמה עדיין מלך, ישב על כסאו, אלא שטעו וחשבו על אחר שהוא שלמה.

בגמ' שם שנחלקו אם חזר למלוך. חד אמר מלך הדיוט. חד אמר מלך הדיוט ומלך.
כוונת מר להוכיח מהלשון "הדיוט" שירד מדין מלכותו?
איני משוכנע שכוונת הלשון הדיוט היינו לדין מלך, אלא כלפי הסיטואציה
 
כוונת מר להוכיח מהלשון "הדיוט" שירד מדין מלכותו?
איני משוכנע שכוונת הלשון הדיוט היינו לדין מלך, אלא כלפי הסיטואציה
כך לדעתי פשטות הדברים.
וגם מרש"י שם שכתב וז"ל: מלך והדיוט - היה שלמה לא חזר שוב למלכותו:
מדוקדק שלמ"ד מלך הדיוט ומלך, הנידון אם לבסוף חזר למלכותו. אבל בשלב שהיה הדיוט ירד מדין מלכותו.
 
לכאורה ירד מגדולתו בגזירת שמים (אשמדאי היה רק שליח)
כמובן שזה היה גזירת שמים, אך מסתבר לענ"ד שאין בזה די לכך שלא יהיה עליו דין מלך, כל זמן שמבחינת העם שלמה הוא מלכם
כך לדעתי פשטות הדברים.
וגם מרש"י שם שכתב וז"ל: מלך והדיוט - היה שלמה לא חזר שוב למלכותו:
מדוקדק שלמ"ד מלך הדיוט ומלך, הנידון אם לבסוף חזר למלכותו. אבל בשלב שהיה הדיוט ירד מדין מלכותו.
ברש"י אין ראי' יותר מדברי הגמ', שמתפרשת לענ"ד על מלוכה בפועל
לדידי מסתברא שכ"ז שלא בחרו להורידו מכסאו ולהמליך אחר תחתיו עדיין מלך הוא
 
מהיכן הפשיטות שכלי מלך שנעשה הדיוט אינם יורדים עימו לדרגת "כלי הדיוט"?
בפשטות לא גרע ממלך שמת. אלא אם תוכיח שהגמ' בסנהדרין כב. מיירי דווקא בחי. וזה אמנם ייתכן בפרט שסיבת האיסור שתהא אימתו עליך לא כ"כ שייך במלך מת. אמנם כפי שהביא למעלה, מה דקי"ל שם דלמלך מותר להשתמש בשרביטו של מלך קודם לו. ואם במלך מת קיים האיסור כלפי הדיוט ממילא גם בנעשה המלך הדיוט אסור לאדם רגיל. וההסבר בפשטות. שדנים את החפצא ולא את הגברא...
 
מלך שמת צריך לכבדו, וסדרי קבורת המלכים יוכיחו. מלך שהודח צריך לכבדו?
הרי מלך שמת אסור להדיוט להשתמש בשרביטו (כמוכח מאבישג עיי"ש) על אף שלא שייך הטעם שתהא אימתו עליך. ובגמ' שם מבואר שגם במלך מת זה מדין אימתו עליך ולא נתפרש שם מדין כבוד. ובהכרח הסיבה כפש"כ שזה דין בחפצא ולא בגברא. קרי, מכיון וסוף סוף נעשה בו בעבר שימוש לצרכי מלוכה, ממילא בשימוש של הדיוט יש בזה זילותא במורא המלכות (ולכך בפשטות גם אם המלך השני שהותר לו, לא משתמש, אבל זה יהיה אסור להדיוט).
 
מכיון וסוף סוף נעשה בו בעבר שימוש לצרכי מלוכה,
ואולי לא זו ההגדרה אלא מכיוון שחפץ זה הוא לצורכי מלוכה וגם כאשר מת המלך עדיין הוא מוגדר חפץ לצורכי מלוכה משא"כ מלך שנעשה הדיוט שכיום כליו אינם עומדים לצורך מלוכה
ובאמת מסתברא מכ"ש אם מלך יכול לירד מדרגתו ג"כ כליו יוכלו
 

הודעות מומלצות

דהיינו לקבור מחוץ לגדר וכדו'.
כי מכמה וכמה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון