מצב המוזיקה הנוכחי | חינוך הבנים| דף 4 | פורום אוצר התורה מצב המוזיקה הנוכחי | חינוך הבנים| דף 4 | פורום אוצר התורה

מצב המוזיקה הנוכחי (9 צופים)

ראש ישיבה שמקפץ לצלילי "בשלטון הכופרים" לא באמת חושב על המילים - כפי שהוא אינו חושב על המילים בשירת "אנא עבדא" - מטרתו היא לשמח חתן וכלה - ותו לא מידי.
כליטאי, אני מקווה שאתה טועה כיון שבכלל החינוך הליטאי הוא לקחת אחריות מלאה על מה שאתה עושה ולא לקשקש בדמיונות, ואדם שמורגל בתכונה זו אינו יכול לקפץ לצלילי שיר בלי קשר כלל.
 
כך המשגיח זצ"ל תמיד היה אומר לנו "שתדעו שאנחנו המיעוט אבל זו האמת ואין מה לעשות"
אכן, המשגיחים תמיד צודקים. אבל הכלל אומר 'אל תהיה צודק, תהיה חכם'.
אין בצדק המשגיחים כלום אם הם מובילים את ישיבתם לאבדון. ויש הרבה מן המשגיחים שפחות 'צדקו', יותר השקיעו בתלמידים, והם אלו שהעמידו ישיבות לתפארת.
 
מסופר על מישהו שלא צירפו אותו למניין מ- 6 סיבות; א. משום שעדיין היה קטן. ב. הייתה זו בת. ג. ובלבוש שאינו הולם. ד. בנוסף גם הייתה מחוסרת דעת. ה. ובכלל לא הייתה יהודיה ו. והסיבה השישית שהיתה זו חתול!... לדבר מה גרוע במוזיקה הרחובית והגויית, זה כמו להסביר מדוע חתול לא מצטרפת למנין, שאחרי הכל הסיבה היא אחת, כי היא חתול! כך גם לעניינינו המוזיקה הזו היא גויית!
אך ירידת הדורות [גם] בתחום זה היא חזקה מאד, ואתן לכך המחשה.
לפני כארבעים שנה, היתה תחרות זמר [גויית], במקום ראשון זכה שיר בשם ג'ינג'יס חאן. מיהו אותו ג'ינג'ס חאן? הוא היה קיסר מונגוליה - מרכז אסיה- לפני כ- 850 שנה, שהיה גיבור מלחמה, אכזרי, ובשונה משאר המלכים שהיו כובשים ומרחיבים את שליטתם, הוא היה לוקח את השלל, רוצח ומעלה באש את העיר הכבושה וממשיך אל היעד הבא. וכך רצח מיליונים, [כמחצית מאירופה].
וכאמור באותה תחרות זכתה במקום ראשון להקה גרמנית [איך לא] שהלחינה שיר לכבודו של ג'ינגיס חאן. וכמו שאפשר להבין לבד, השיר הזה לא בדיוק מתאים לזמירות שבת... היה זה שיר אגרסיבי, פראי ועז, גם ביחס למקובל אצל אומות העולם, שנכתב בקצב הפאנק [קצב מופרע וחסר מעצורים שביטוייו החיצוניים מזעזעים ואין מקום לתאר אותם כאן].
עברו כ 8 -7 שנים, וזמר משלנו חיבר שיר על הציפייה למשיח בשפת היידיש, השיר הסתיים בפסוק "ה' אלוקינו ה' אחד", ומה הייתה המנגינה? - מנגינת השיר "גינג'ס חאן"! עברו עוד מספר שנים והיו כאלו שניגנו את המנגינה הפראית והעזה הזו בחתונות!
ר' ישראל א. ויינטרויב זצ"ל בשנת תשנ"ה, דיבר בישיבת לייקווד, ועשה מחאה על אותם השירים וכך אמר: "מה שנמצא כעת במדינה הזאת, הוא המושג של זמר יווני, ששניים מן המושחתים שנזרקו מארץ ישראל וחזרו לארה"ב למכור סחורה לציבור. אחד מהם עשה רח"ל שיר על עיקר. העיקר של הי"ג עיקרים, והשני לקח דוגמא מזה לעשות שיר ממצוות מחיית עמלק, ומהפכים זאת למוסיקת ג'אז רח"ל - כפשוטו! ומה נעשה ללבו של אדם כששומע מחיית עמלק כזה? הוא שומע ש"תמחה את עמלק" זה ג'אז! האם כך ניתן לחנך דור? או חס וחלילה ההיפך, שנפקע ממנו כל המושג של מחיית עמלק? או לשמוע "משיח" עם אותו ניגון מטומטם - האם אפשר שיתרוממו מזה? בזה הם ממיתים את הציבור!"
אפשר לומר שאלו ששומעים - אין כל כך דרך לשכנע אותם להימנע מכך. ולאלו שנזהרים לא צריך הסברים.
קבלה בידינו ממרן המהרי"ל דיסקין שבמלחמה האחרונה מי שהיה מובדל ומנותק מחוקות הגוים, רק עליו אומר הקב"ה "אתם שלי" ורק הוא יינצל, וכמו שביצי"מ נגאלו בזכות שלא שינו את שמם לשונם ולבושם, גם בגאולה העתידית שעליה נאמר "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז טו) רק מי שלא נדמה לתרבות הגויים יינצל ("לקט רשימות" חנוכה להגה"צ רבי נתן וכטפויגל זצ"ל עמ' מא)
 
בשונה מבקרב החסידים, בציבור הליטאי לא רואים את המוזיקה כחלק מרכזי בעבודת ה', וככלל הגישה למוזיקה היא גישת "דיעבד", כלומר - מן הראוי שלא לבטל כלל זמן על העיסוק בחכמת המוזיקה, אבל כיון שישנם סיטואציות בהם המוזיקה הינה הכרחית - בכדי לשמוח ולרקוד וכדו' - לכך יש מקום לשימוש בה. (ואל תגיבו לי בדברי הגאון על כך שהיכל הנגינה קרוב להיכל התשובה וכו' - למעשה אין למוזיקה מקום כלל בהוויה הרוחנית הליטאית) ולכך לא כל כך מייחסים חשיבות למוזיקה. ראש ישיבה שמקפץ לצלילי "בשלטון הכופרים" לא באמת חושב על המילים - כפי שהוא אינו חושב על המילים בשירת "אנא עבדא" - מטרתו היא לשמח חתן וכלה - ותו לא מידי.
הרב הלל פלאי, שהינו בעל מנגן מוכשר בד בבד עם היותו יהודי בר אוריין ליטאי, מנסה כבר שנים ארוכות לצקת תוכן רוחני וממשי ב"עבודת המוזיקה" בדומה למקום הגבוה שהמוזיקה תופסת אצל החסידים - וללא הצלחה מרובה.
הליטאים אינם רואים בדבר מלבד לימוד התורה ערך.
אם כוונתך למשפט הנ"ל דבריך נכונים, אך אם לא -
אין אחד מבעלי העבודה הליטאים (מכל הבתי מדרשות - הגרי"א ווינטרוב, הפחד יצחק ורמ"ש או הרב פינקוס) שלא מייחס ערך רב לעולם הנגינה והשירה.

הנסיון להפיח חיים בעבודת הנגינה הוא לא שונה מלהפיח חיים בעבודת הנענועים.
 
אכן, המשגיחים תמיד צודקים. אבל הכלל אומר 'אל תהיה צודק, תהיה חכם'.
אין בצדק המשגיחים כלום אם הם מובילים את ישיבתם לאבדון. ויש הרבה מן המשגיחים שפחות 'צדקו', יותר השקיעו בתלמידים, והם אלו שהעמידו ישיבות לתפארת.
מסופר על מישהו שלא צירפו אותו למניין מ- 6 סיבות; א. משום שעדיין היה קטן. ב. הייתה זו בת. ג. ובלבוש שאינו הולם. ד. בנוסף גם הייתה מחוסרת דעת. ה. ובכלל לא הייתה יהודיה ו. והסיבה השישית שהיתה זו חתול!... לדבר מה גרוע במוזיקה הרחובית והגויית, זה כמו להסביר מדוע חתול לא מצטרפת למנין, שאחרי הכל הסיבה היא אחת, כי היא חתול! כך גם לעניינינו המוזיקה הזו היא גויית!
אך ירידת הדורות [גם] בתחום זה היא חזקה מאד, ואתן לכך המחשה.
לפני כארבעים שנה, היתה תחרות זמר [גויית], במקום ראשון זכה שיר בשם ג'ינג'יס חאן. מיהו אותו ג'ינג'ס חאן? הוא היה קיסר מונגוליה - מרכז אסיה- לפני כ- 850 שנה, שהיה גיבור מלחמה, אכזרי, ובשונה משאר המלכים שהיו כובשים ומרחיבים את שליטתם, הוא היה לוקח את השלל, רוצח ומעלה באש את העיר הכבושה וממשיך אל היעד הבא. וכך רצח מיליונים, [כמחצית מאירופה].
וכאמור באותה תחרות זכתה במקום ראשון להקה גרמנית [איך לא] שהלחינה שיר לכבודו של ג'ינגיס חאן. וכמו שאפשר להבין לבד, השיר הזה לא בדיוק מתאים לזמירות שבת... היה זה שיר אגרסיבי, פראי ועז, גם ביחס למקובל אצל אומות העולם, שנכתב בקצב הפאנק [קצב מופרע וחסר מעצורים שביטוייו החיצוניים מזעזעים ואין מקום לתאר אותם כאן].
עברו כ 8 -7 שנים, וזמר משלנו חיבר שיר על הציפייה למשיח בשפת היידיש, השיר הסתיים בפסוק "ה' אלוקינו ה' אחד", ומה הייתה המנגינה? - מנגינת השיר "גינג'ס חאן"! עברו עוד מספר שנים והיו כאלו שניגנו את המנגינה הפראית והעזה הזו בחתונות!
ר' ישראל א. ויינטרויב זצ"ל בשנת תשנ"ה, דיבר בישיבת לייקווד, ועשה מחאה על אותם השירים וכך אמר: "מה שנמצא כעת במדינה הזאת, הוא המושג של זמר יווני, ששניים מן המושחתים שנזרקו מארץ ישראל וחזרו לארה"ב למכור סחורה לציבור. אחד מהם עשה רח"ל שיר על עיקר. העיקר של הי"ג עיקרים, והשני לקח דוגמא מזה לעשות שיר ממצוות מחיית עמלק, ומהפכים זאת למוסיקת ג'אז רח"ל - כפשוטו! ומה נעשה ללבו של אדם כששומע מחיית עמלק כזה? הוא שומע ש"תמחה את עמלק" זה ג'אז! האם כך ניתן לחנך דור? או חס וחלילה ההיפך, שנפקע ממנו כל המושג של מחיית עמלק? או לשמוע "משיח" עם אותו ניגון מטומטם - האם אפשר שיתרוממו מזה? בזה הם ממיתים את הציבור!"
אפשר לומר שאלו ששומעים - אין כל כך דרך לשכנע אותם להימנע מכך. ולאלו שנזהרים לא צריך הסברים.
קבלה בידינו ממרן המהרי"ל דיסקין שבמלחמה האחרונה מי שהיה מובדל ומנותק מחוקות הגוים, רק עליו אומר הקב"ה "אתם שלי" ורק הוא יינצל, וכמו שביצי"מ נגאלו בזכות שלא שינו את שמם לשונם ולבושם, גם בגאולה העתידית שעליה נאמר "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז טו) רק מי שלא נדמה לתרבות הגויים יינצל ("לקט רשימות" חנוכה להגה"צ רבי נתן וכטפויגל זצ"ל עמ' מא)
אי אפשר לתת שתי לייקים אבל שני הודעות אלו ראויות לכך במלא מובן המילה, אז יה"ר כאילו הייתי...
 
מסופר על מישהו שלא צירפו אותו למניין מ- 6 סיבות; א. משום שעדיין היה קטן. ב. הייתה זו בת. ג. ובלבוש שאינו הולם. ד. בנוסף גם הייתה מחוסרת דעת. ה. ובכלל לא הייתה יהודיה ו. והסיבה השישית שהיתה זו חתול!... לדבר מה גרוע במוזיקה הרחובית והגויית, זה כמו להסביר מדוע חתול לא מצטרפת למנין, שאחרי הכל הסיבה היא אחת, כי היא חתול! כך גם לעניינינו המוזיקה הזו היא גויית!
אך ירידת הדורות [גם] בתחום זה היא חזקה מאד, ואתן לכך המחשה.
לפני כארבעים שנה, היתה תחרות זמר [גויית], במקום ראשון זכה שיר בשם ג'ינג'יס חאן. מיהו אותו ג'ינג'ס חאן? הוא היה קיסר מונגוליה - מרכז אסיה- לפני כ- 850 שנה, שהיה גיבור מלחמה, אכזרי, ובשונה משאר המלכים שהיו כובשים ומרחיבים את שליטתם, הוא היה לוקח את השלל, רוצח ומעלה באש את העיר הכבושה וממשיך אל היעד הבא. וכך רצח מיליונים, [כמחצית מאירופה].
וכאמור באותה תחרות זכתה במקום ראשון להקה גרמנית [איך לא] שהלחינה שיר לכבודו של ג'ינגיס חאן. וכמו שאפשר להבין לבד, השיר הזה לא בדיוק מתאים לזמירות שבת... היה זה שיר אגרסיבי, פראי ועז, גם ביחס למקובל אצל אומות העולם, שנכתב בקצב הפאנק [קצב מופרע וחסר מעצורים שביטוייו החיצוניים מזעזעים ואין מקום לתאר אותם כאן].
עברו כ 8 -7 שנים, וזמר משלנו חיבר שיר על הציפייה למשיח בשפת היידיש, השיר הסתיים בפסוק "ה' אלוקינו ה' אחד", ומה הייתה המנגינה? - מנגינת השיר "גינג'ס חאן"! עברו עוד מספר שנים והיו כאלו שניגנו את המנגינה הפראית והעזה הזו בחתונות!
ר' ישראל א. ויינטרויב זצ"ל בשנת תשנ"ה, דיבר בישיבת לייקווד, ועשה מחאה על אותם השירים וכך אמר: "מה שנמצא כעת במדינה הזאת, הוא המושג של זמר יווני, ששניים מן המושחתים שנזרקו מארץ ישראל וחזרו לארה"ב למכור סחורה לציבור. אחד מהם עשה רח"ל שיר על עיקר. העיקר של הי"ג עיקרים, והשני לקח דוגמא מזה לעשות שיר ממצוות מחיית עמלק, ומהפכים זאת למוסיקת ג'אז רח"ל - כפשוטו! ומה נעשה ללבו של אדם כששומע מחיית עמלק כזה? הוא שומע ש"תמחה את עמלק" זה ג'אז! האם כך ניתן לחנך דור? או חס וחלילה ההיפך, שנפקע ממנו כל המושג של מחיית עמלק? או לשמוע "משיח" עם אותו ניגון מטומטם - האם אפשר שיתרוממו מזה? בזה הם ממיתים את הציבור!"
אפשר לומר שאלו ששומעים - אין כל כך דרך לשכנע אותם להימנע מכך. ולאלו שנזהרים לא צריך הסברים.
קבלה בידינו ממרן המהרי"ל דיסקין שבמלחמה האחרונה מי שהיה מובדל ומנותק מחוקות הגוים, רק עליו אומר הקב"ה "אתם שלי" ורק הוא יינצל, וכמו שביצי"מ נגאלו בזכות שלא שינו את שמם לשונם ולבושם, גם בגאולה העתידית שעליה נאמר "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז טו) רק מי שלא נדמה לתרבות הגויים יינצל ("לקט רשימות" חנוכה להגה"צ רבי נתן וכטפויגל זצ"ל עמ' מא)
לכל מי שלא יודע - הזמר המדובר הוא מרדכי בן דוד, ששירו המפורסם "יידן" הוא בלחן של השיר זוכה האירוויזיון ג'ינגיס חאן. וכן השיר "משיח" הידוע - וכן יש לו לחן על מחיית עמלק.
והנה מב"ד מוכר וידוע כיהודי ירא שמיים ועובד ה' - בגדר יהודי של צורה עם כמה הנהגות של רוממות ואכמ"ל.
יהודים בכל הדורות שוררו וזימרו ועסקו במוזיקה - ומוזיקה ככל דבר אחר פושטת צורה ולובשת אחרת מדור לדור. ופוק חזי במראה השטריימלאך שהשתנה באופן דרסטי בדור האחרון - ואף שכל תכליתו היא לשמר את העבר, שאחרת תיפוק ליה בכובע שמש. לא כל שינוי ב"מסורת" המוזיקה הופך את הדבר ל"זמר יווני" ולחוקות הגויים.
בכל אופן, המוזיקה החסידית בת ימינו אינה גויית ואינה דומה אפילו במקצת למוזיקת הרחוב, (כמובן שישנם בשוליים מוזיקה אחרת אבל זה בשוליים)
הסר דאגה מליבך - המוזיקה החסידית היא לא זו שבגללה לא תזכה לראות בגאולה שלימה...
 
ר' ישראל א. ויינטרויב זצ"ל בשנת תשנ"ה, דיבר בישיבת לייקווד, ועשה מחאה על אותם השירים וכך אמר: "מה שנמצא כעת במדינה הזאת, הוא המושג של זמר יווני, ששניים מן המושחתים שנזרקו מארץ ישראל וחזרו לארה"ב למכור סחורה לציבור. אחד מהם עשה רח"ל שיר על עיקר. העיקר של הי"ג עיקרים, והשני לקח דוגמא מזה לעשות שיר ממצוות מחיית עמלק, ומהפכים זאת למוסיקת ג'אז רח"ל - כפשוטו! ומה נעשה ללבו של אדם כששומע מחיית עמלק כזה? הוא שומע ש"תמחה את עמלק" זה ג'אז! האם כך ניתן לחנך דור? או חס וחלילה ההיפך, שנפקע ממנו כל המושג של מחיית עמלק? או לשמוע "משיח" עם אותו ניגון מטומטם - האם אפשר שיתרוממו מזה? בזה הם ממיתים את הציבור!"
מצורף למי שרוצה לשמוע את הדברים בקולו
 

קבצים מצורפים

אגב, האם יש אלטרנטיבה?
אני אישית איני שומע החדשות שמקרוב באו (לא מטעמייכו)
ומחפש לדעת האם יש זמרים ובעלי מנגנים שמחדשים ולא בסגנון המצוי?
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון