מקורות מתנ"ך, חז"ל וראשונים ל"צדיק גוזר והקב"ה מקיים" | פורום אוצר התורה

מקורות מתנ"ך, חז"ל וראשונים ל"צדיק גוזר והקב"ה מקיים"

כותרת האשכול

וזה החלי.
שבת נ"ט ב'
אמרו ליה לרב, אתא גברא רבה אריכא לנהרדעא ומטלע, ודרש כלילא שרי. אמר, מאן גברא רבה אריכא [דאיטלע] - לוי, ש''מ נח נפשיה דרבי אפס, ויתיב ר' חנינא ברישא, ולא הוה ליה איניש ללוי למיתב גביה, וקאתי להכא. ודילמא נח נפשיה דרבי חנינא, ור' אפס כדקאי קאי, ולא הוה ליה איניש ללוי למיתב גביה, וקאתי להכא. אם איתא דרבי חנינא שכיב, לוי לר' אפס מיכף הוה כייף ליה. ותו, דרבי חנינא לא סגי דלא מליך, דכי הוה קא ניחא נפשיה דרבי אמר חנינא בר' חמא יתיב בראש וכתיב בהו בצדיקים "ותגזר אומר ויקם לך" וגו'.
 
תענית כ"ג א'
תנו רבנן מה שלחו בני לשכת הגזית לחוני המעגל "ותגזר אומר ויקם לך ועל דרכיך נגה אור" "ותגזר אומר" אתה גזרת מלמטה והקדוש ברוך הוא מקיים מאמרך מלמעלה "ועל דרכיך נגה אור" דור שהיה אפל הארת בתפלתך.
 
כתובות ק"ג ב'
חנינא בר חמא ישב בראש לא קיבל רבי חנינא שהיה ר' אפס גדול ממנו שתי שנים ומחצה יתיב רבי אפס ברישא ויתיב רבי חנינא אבראי ואתא לוי ויתיב גביה נח נפשיה דרבי אפס ויתיב רבי חנינא ברישא ולא הוה ליה ללוי איניש למיתב גביה וקאתא לבבל והיינו דאמרי ליה לרב גברא רבה אקלע לנהרדעא ומטלע ודריש כלילא שרי אמר שמע מינה נח נפשיה דרבי אפס ויתיב רבי חנינא ברישא ולא הוה ליה ללוי איניש למיתב גביה וקאתא ואימא רבי חנינא נח נפשיה ור' אפס כדיתיב יתיב ולא הוה ליה ללוי איניש למיתב גביה וקאתא איבעית אימא לוי לר' אפס מיכף הוה כייף ליה ואי בעית אימא כיון דאמר ר' חנינא בר חמא ישב בראש לא סגי דלא מליך דכתיב בהו בצדיקים ותגזר אומר ויקם לך.
 
מה צריך ראיה לכך, הרי ראינו שיהושע אמר "שמש בגבעון דום" ועמד.
על כרחך שצדיק גוזר והקב"ה מקיים.
וכן במעשה דר' חנינא בן דוסא והנהר.
ועוד הרבה כהנה במקורות.
 
חזור
חלק עליון