שמיני - מתי התמנה המלאך מיכאל להיות שר של ישראל | ויקרא | פורום אוצר התורה שמיני - מתי התמנה המלאך מיכאל להיות שר של ישראל | ויקרא | פורום אוצר התורה

שמיני מתי התמנה המלאך מיכאל להיות שר של ישראל

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,256
תודות
2,619
נקודות
485
כי היום ה' נראה אליכם, תמצא באלו שתי תיבות נראה אליכם - אהרן מיכאל וכו' לכבודו (של אהרן) הוקם על ישראל מיכאל שר הגדול העומד ללמד סנגוריא עלינו בשמים, זהו שאמר הכתוב כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן למה נאמר שני פעמים זָּקָן זְקַן, אלא הב' משוחים שנמשחו באותו שמן מיכאל למעלה ואהרן למטה.
(פי' הרא"ש שמיני)

ואומרו "ובאת אל הכהן" על דרך אומרם ז''ל (חגיגה יב: ובהגהות הב"ח) כי מיכאל עומד לכהן לפני ה' להקריב הנפשות לפני אלהי עולם, ואליו יאמר כדברים האלה הגדתי היום וגו', ואומרו "אשר יהיה בימים ההם" יתבאר על פי דבריהם שאמרו שישתנה הכהן העומד שם, צא ולמד מה שאמרו בזוהר חדש בענין מיכאל אימתי זכה להיות במצב זה, שהוא מעת שהעלה נפשו של דוד לג''ע העליון אחר שבנה שלמה בית המקדש.
(אור החיים תבוא)

הנה אנכי שולח מלאך לפניך לשמרך זה מיכאל, וסימן לדבר כי הוא בישר את שרה שיולד יצחק ראש לנימולים, ולפיכך הוא שר של ישראל מן היום ההוא.
(ספר ציוני פ' משפטים)

הרי לנו ג' שיטות מתי זכה מיכאל להיות במצב זה, ואולי בכל פעם התמנה על עוד תפקיד, ללמד סנגוריא, לשמרם, להקריב הנפשות. וצ"ע.​
 
ונרמז אהרן (נראה) לפני מיכאל (אליכם), כי גדולים צדיקים יותר ממלאכי השרת (סנהדרין צג.)
 
היום ה' נראה אליכם

אי' בספר מאמר מרדכי סוף האזינו שהתפלות שנמסרו למיכאל אין צריך בדיקה ואינה חוזרת ריקם
ואולי זה הכוונה "היום" שנתמנה מיכאל, ה' נראה אליכם לקבל תפילתכם.

ואי' בנחל קדומים בשם הקדמונים דמש"ר ע"ה מסרו לו זה הסוד בשמים דכשיתפלל ויאמר ב' פעמים "נא" בתפלתו תקובל תפילתו
ואולי לכן יש אומרים בשמו"ע ב' פעמים "נא", ראה נא יהמו נא, כדי שתקובל תפילתינו
והם נרמזים כאן, נראה עם א' של אליכם אותיות ראה נא, היום אותיות יהמו.
 
כי היום ה' נראה אליכם, תמצא באלו שתי תיבות נראה אליכם - אהרן מיכאל וכו' לכבודו (של אהרן) הוקם על ישראל מיכאל שר הגדול העומד ללמד סנגוריא עלינו בשמים, זהו שאמר הכתוב כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן למה נאמר שני פעמים זָּקָן זְקַן, אלא הב' משוחים שנמשחו באותו שמן מיכאל למעלה ואהרן למטה.
(פי' הרא"ש שמיני)

ואומרו "ובאת אל הכהן" על דרך אומרם ז''ל (חגיגה יב: ובהגהות הב"ח) כי מיכאל עומד לכהן לפני ה' להקריב הנפשות לפני אלהי עולם, ואליו יאמר כדברים האלה הגדתי היום וגו', ואומרו "אשר יהיה בימים ההם" יתבאר על פי דבריהם שאמרו שישתנה הכהן העומד שם, צא ולמד מה שאמרו בזוהר חדש בענין מיכאל אימתי זכה להיות במצב זה, שהוא מעת שהעלה נפשו של דוד לג''ע העליון אחר שבנה שלמה בית המקדש.
(אור החיים תבוא)

הנה אנכי שולח מלאך לפניך לשמרך זה מיכאל, וסימן לדבר כי הוא בישר את שרה שיולד יצחק ראש לנימולים, ולפיכך הוא שר של ישראל מן היום ההוא.
(ספר ציוני פ' משפטים)

הרי לנו ג' שיטות מתי זכה מיכאל להיות במצב זה, ואולי בכל פעם התמנה על עוד תפקיד, ללמד סנגוריא, לשמרם, להקריב הנפשות. וצ"ע.​
ראה רש"י יהושוע שבזמן מרע"ה הקב"ה רצה למנות מיכאל לשרן של ישראל ומשה דחה ורק בזמן יהושוע נהיה "עַתָּה בָאתִי לְעֶזְרָתְךָ, שֶׁאֵין אָדָם יָכוֹל לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וּלְתוֹפְשָׂהּ לְהַפִּיל הַחוֹמָה, אֲבָל בִּימֵי משֶׁה רַבָּךְ בָּאתִי וְלֹא חָפֵץ בִּי, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות לג טו): אִם אֵין פָּנֶיךָ הֹלְכִים וְגוֹ'. שַׂר צְבָא ה' יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא צָבָא לַה', וּמִיכָאֵל הָיָה, שֶׁנֶּאֱמַר (דניאל י כא): מִיכָאֵל שַׂרְכֶם."

ויותר מבואר ברמב"ן שמות ו"מפורש אמרו (בשמו''ר לב ג) בטל שלא ימסרו להם שר כל ימי משה, וכיון שמת משה חזר אותו השר למקומו, שכן יהושע רואה אותו, שנאמר ויהי בהיות יהושע ביריחו ויאמר לא כי אני שר צבא ה' עתה באתי, לכך נאמר הנה אנכי שולח מלאך".​
 
חזור
חלק עליון