וירא - מתפיס באילו של אברהם | בראשית | פורום אוצר התורה וירא - מתפיס באילו של אברהם | בראשית | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,712
תודות
7,783
נקודות
692
בנדרים (י, ב) תנן, שהאומר שהחולין יהיו כאימרא נאסר כדין מתפיס בדבר הנדור. ותוס' (בפי' אחד) פירשו, ש"כאימרא" היינו שמתפיס באילו של אברהם אבינו. וכ"ה בירושלמי (שם פ"א ה"ג) "מהו כאימרה... ר"ש בן לקיש אמר כאילו של אברהם אבינו".

וידוע להקשות, שלר' שמעון בזבחים (מה, א) אין איסור הנאה מדאורייתא בקדשי עכו"ם, וכמו שהוכיחו התוס' שם מלשון הגמ' "לא נהנין - מדרבנן".

ולכאורה האיל של העקידה אינו כשאר קדשי עכו"ם, אלא היה זה קרבן מיוחד שאברהם הקריב במקום יצחק, ועי' במשך חכמה שיתכן שהיה לזה דין של הקרבה של יוה"כ. וא"כ הוא קדוש כמו כל קדשי ישראל.

אלא שעכ"פ יש את הערת הגרד"ל שליט"א שבאותם ימים עדיין לא היה איסורי נדר והקדש. ותירץ הגרד"ל, שמכיון שאם הקדש זה היה קיים היום היה אסור - סגי בזה להתפסה.​
 
בנדרים (י, ב) תנן, שהאומר שהחולין יהיו כאימרא נאסר כדין מתפיס בדבר הנדור. ותוס' (בפי' אחד) פירשו, ש"כאימרא" היינו שמתפיס באילו של אברהם אבינו. וכ"ה בירושלמי (שם פ"א ה"ג) "מהו כאימרה... ר"ש בן לקיש אמר כאילו של אברהם אבינו".

וידוע להקשות, שלר' שמעון בזבחים (מה, א) אין איסור הנאה מדאורייתא בקדשי עכו"ם, וכמו שהוכיחו התוס' שם מלשון הגמ' "לא נהנין - מדרבנן".

ולכאורה האיל של העקידה אינו כשאר קדשי עכו"ם, אלא היה זה קרבן מיוחד שאברהם הקריב במקום יצחק, ועי' במשך חכמה שיתכן שהיה לזה דין של הקרבה של יוה"כ. וא"כ הוא קדוש כמו כל קדשי ישראל.
מבואר בקר"א זבחים קט"ז ב' ומקד"ד סי' כ"ז סק"ט וחזו"א קמא סימן מ"א סקי"ד דר"י דקאמר דקדשי עכו"ם השוחטן בחוץ חייב ה"מ בקדשי עכו"ם שהקדישום להקריב במקדש אבל אם הקדישום בתורת קדשי בני נח ליכא כלל חיוב שחוטי חוץ ובתוס' המשמעות לא כן

עכ"פ לפי"ז אולי הקדיש בתורת להקריב במקדש [דאי' במדרש שרצה לבנות, ובפרט שנמצא במקום המקדש]
 
עי' רמב"ם בפ"ז מביא"מ הי"ב ובנו"כ שם
דמבואר דפסול תורה בזקן כזה שנשרו כל שיניו ולא משום מראית עין


מה שכתבנו לעיל הוא בבהמה
 
וידוע להקשות, שלר' שמעון בזבחים (מה, א) אין איסור הנאה מדאורייתא בקדשי עכו"ם, וכמו שהוכיחו התוס' שם מלשון הגמ' "לא נהנין - מדרבנן
אולי איסור אכילה..?

עכ"פ לפי"ז אולי הקדיש בתורת להקריב במקדש [דאי' במדרש שרצה לבנות, ובפרט שנמצא במקום המקדש]
זה משליך גם על איסור הנאה ? ( אולי רק על איסור שחוטי חוץ..
 
בנדרים (י, ב) תנן, שהאומר שהחולין יהיו כאימרא נאסר כדין מתפיס בדבר הנדור. ותוס' (בפי' אחד) פירשו, ש"כאימרא" היינו שמתפיס באילו של אברהם אבינו. וכ"ה בירושלמי (שם פ"א ה"ג) "מהו כאימרה... ר"ש בן לקיש אמר כאילו של אברהם אבינו".

וידוע להקשות, שלר' שמעון בזבחים (מה, א) אין איסור הנאה מדאורייתא בקדשי עכו"ם, וכמו שהוכיחו התוס' שם מלשון הגמ' "לא נהנין - מדרבנן".

ולכאורה האיל של העקידה אינו כשאר קדשי עכו"ם, אלא היה זה קרבן מיוחד שאברהם הקריב במקום יצחק, ועי' במשך חכמה שיתכן שהיה לזה דין של הקרבה של יוה"כ. וא"כ הוא קדוש כמו כל קדשי ישראל.

אינו מבואר כל הצורך, אם לאבות היה דין בני נח, איזה איסור יש בקרבנם.
ואכן הגרי"ז הוכיח מכאן שהיה להם דין ישראל בקרבנם. עי' מעתיקי שמועה [ח"ב עמ' קנ].
אלא שעכ"פ יש את הערת הגרד"ל שליט"א שבאותם ימים עדיין לא היה איסורי נדר והקדש. ותירץ הגרד"ל, שמכיון שאם הקדש זה היה קיים היום היה אסור - סגי בזה להתפסה.
וכבר קדמו בשיעורי הגר"ש רוזובסקי [נדרים, אות פ'].
 

הודעות מומלצות

מעשה שהיה בכהן שחפצה נפשו לטייל עם חבריו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה