מה המקור? - "מת מצוה הכול קרוביו" - מקור? | אוצרות התורה - מקורות מה המקור? - "מת מצוה הכול קרוביו" - מקור? | אוצרות התורה - מקורות
  • מדור זה נועד לסייע לחו"ר הפורום באיתור מקורות תורנים ומראי מקומות רלוונטיים. שימו לב: המדור לא מיועד לדיונים בנושא המקורות עצמם. דיונים אלה מתאימים למדורים אחרים.

שמעתי שאין מקור למשפט הזה.
אכן אין מקור, זה ביטוי שכתוב על ת״ח שהכל קרוביו (שבת ק״ה ע״ב ומו״ק כ״ה ע״א)
הדימוי ביניהם - שכמו שת״ח הכל חייבים לבוא להלווייתו, כך מת מצווה הכל חייבים לקוברו.
 
זה נכון מצד הדין אבל אני כיונתי למ''ש הירו' פ''ז דנזיר ה''א
ומהו שיטמא כהן לכבוד הנשיא כד דמך רבי יודן ... אמר ליה אם בחייהן אין מיטמין להן לא כ"ש במיתתן, אמר רבי נסא במיתתן עשו אותן כמת מצוה
וכדמפרש הב''י בסי' שעד
ומה ששאלו עוד [בירושלמי שהועתק לעיל] מהו שיטמא אדם לכבוד הנשיא, בשאינו מת מצוה קאמר כגון שמת בעיר ויש לו קרובים וקוברים, ופשט דאף על פי כן התירו שיטמאו לו הכל, וטעמא מפרש התם עשו אותו כמת מצוה לפי שאין כבוד הנשיא ביורשים וקרובים אלא בכל אדם שיתעסקו בו הכל כקרובים ויטמאו לו.

וכמובן דאינו אלא 'זכר' בעלמא.
 
בספר טעם ודעת (הלכות טומאת מת פרק א הלכה יב ד"ה מישראל) הביא מהרמב"ן (תורת האדם, ענין הכהנים) שכתב בזה"ל:
התירו אצל נשיא שיטמאו לו הכל, וטעמא מפרש התם, עשו אותו כמת מצוה לפי שאין כבוד הנשיא ביורשין וקרובין אלא בכל אדם שיתעסקו בו, הכל כקרובין ויטמאו לו, והיינו דאמרינן בגמרא דילן אותו היום שמת רבי בטלה כהונה, והיינו כמו דאמרינן בפסחים כגון שמת נשיא ואיטמי להו רוב הצבור.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בגמ' זבחים פרק שני ילפינן דדין כיור להכיל 4...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה