ויצא - נבואה בלילה דרך כבוד או דרך בזיון | בראשית ויצא - נבואה בלילה דרך כבוד או דרך בזיון | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,874
תודות
8,073
נקודות
897
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא (כח יא)

במדרש רבה פרשה ס"ח סי' י' "מלמד שהשקיע הקדוש ברוך הוא גלגל חמה שלא בעונתה בשביל לדבר עם יעקב אבינו בצינעה, משל לאוהבו של מלך שבא אצלו לפרקים אמר המלך כבו את הנרות כבו הפנסין שאני מבקש לדבר עם אוהבי בצינעה, כך השקיע הקדוש ברוך הוא גלגל חמה שלא בעונתה בשביל לדבר עם יעקב אבינו בצינעה". ומבואר דנבואה בלילה דהוי בצינעא היא דרך כבוד. וקשה מדברי רש"י בפרשת בלק (כב ח) ומקורו במדרש כאן פרשה ע"ד סי' ז' דאין רוח הקודש שורה על נביאי אומות העולם אלא בחלום הלילה, כאדם ההולך אצל פלגשו בהחבא. א"כ מבואר דנבואה בחלום הלילה ובהחבא היא דרך בזיון, ועמד בזה רבי שלמה קלוגר זצ"ל בספר חכמת התורה פרשת וישב עמ' קע"ט.

ולכאורה יש ליישב בפשיטות, דהיכא דממתין עד שיבוא הלילה ממילא ואז נגלה אליו, הוי דרך בזיון, אבל הכא שהיה יום וכיבה הפנסין כדי לדבר עמו, הוי דרך כבוד. והביאור, דהכא שכיבה הפנסין הרי אדרבה מצד הפרסום הרי יש בזה יותר פרסום בזה שנתכבו הנרות במיוחד עבור זה, מאשר שאר נבואה ביום, וא"כ אין זה נעשה בהחבא, ורק אופן הדיבור עם האוהב הוא בצינעא שזה מורה על חביבות.​
 
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא (כח יא)

במדרש רבה פרשה ס"ח סי' י' "מלמד שהשקיע הקדוש ברוך הוא גלגל חמה שלא בעונתה בשביל לדבר עם יעקב אבינו בצינעה, משל לאוהבו של מלך שבא אצלו לפרקים אמר המלך כבו את הנרות כבו הפנסין שאני מבקש לדבר עם אוהבי בצינעה, כך השקיע הקדוש ברוך הוא גלגל חמה שלא בעונתה בשביל לדבר עם יעקב אבינו בצינעה". ומבואר דנבואה בלילה דהוי בצינעא היא דרך כבוד. וקשה מדברי רש"י בפרשת בלק (כב ח) ומקורו במדרש כאן פרשה ע"ד סי' ז' דאין רוח הקודש שורה על נביאי אומות העולם אלא בחלום הלילה, כאדם ההולך אצל פלגשו בהחבא. א"כ מבואר דנבואה בחלום הלילה ובהחבא היא דרך בזיון, ועמד בזה רבי שלמה קלוגר זצ"ל בספר חכמת התורה פרשת וישב עמ' קע"ט.

ולכאורה יש ליישב בפשיטות, דהיכא דממתין עד שיבוא הלילה ממילא ואז נגלה אליו, הוי דרך בזיון, אבל הכא שהיה יום וכיבה הפנסין כדי לדבר עמו, הוי דרך כבוד. והביאור, דהכא שכיבה הפנסין הרי אדרבה מצד הפרסום הרי יש בזה יותר פרסום בזה שנתכבו הנרות במיוחד עבור זה, מאשר שאר נבואה ביום, וא"כ אין זה נעשה בהחבא, ורק אופן הדיבור עם האוהב הוא בצינעא שזה מורה על חביבות.​

וצ"ע למה לא יישב הגרש"ק זצ"ל את הקושיא בפשטות, שאצל יעקב אבינו שדיבר אתו בלילה משום -
שאני מבקש לדבר עם אוהבי בצינעה-
משל לאוהבו של מלך שבא אצלו לפרקים אמר המלך כבו את הנרות כבו הפנסין שאני מבקש לדבר עם אוהבי בצינעה,
אז זה דרך כבוד,
ואצל בלעם ונביאי אומות העולם שדיבר אתם בלילה -
כאדם ההולך אצל פלגשו בהחבא
אז זה ביזיון.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לחו''ר הפורום עליכם השלום תמיד קינן לי בראש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה