ויגש - נוח לאדם להפיל עצמו לכבשן האש | בראשית | פורום אוצר התורה ויגש - נוח לאדם להפיל עצמו לכבשן האש | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,947
תודות
8,185
נקודות
807
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הוציאו כל איש מעלי (מה א)

במדרש רבה פרשה צ"ג סימן ט', "רבי חמא בר חנינא אמר לא עשה יוסף כשורה, שאילו בעטו בו אחד מהם מיד היה מת, רבי שמואל בר נחמן אמר כהוגן וכשורה עשה, יודע היה צדקן של אחיו אמר ח"ו אין אחי חשודים על שפיכות דמים", ע"כ. והקשה בספר חן טוב, אפילו לרבי חמא בר חנינא שסבר שהיו האחים חשודים להרגו, מ"מ מדוע אין זה כשורה, הרי מוטב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים, וא"כ עדיף לו לסכן עצמו מאשר לביישם.

ולכאורה יש לומר דמה שאין זה כשורה אינו משום שהוא מסכן את עצמו, אלא מפני שהיה מכשיל אותם בשפיכות דמים.​
 
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הוציאו כל איש מעלי (מה א)

במדרש רבה פרשה צ"ג סימן ט', "רבי חמא בר חנינא אמר לא עשה יוסף כשורה, שאילו בעטו בו אחד מהם מיד היה מת, רבי שמואל בר נחמן אמר כהוגן וכשורה עשה, יודע היה צדקן של אחיו אמר ח"ו אין אחי חשודים על שפיכות דמים", ע"כ. והקשה בספר חן טוב, אפילו לרבי חמא בר חנינא שסבר שהיו האחים חשודים להרגו, מ"מ מדוע אין זה כשורה, הרי מוטב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים, וא"כ עדיף לו לסכן עצמו מאשר לביישם.

ולכאורה יש לומר דמה שאין זה כשורה אינו משום שהוא מסכן את עצמו, אלא מפני שהיה מכשיל אותם בשפיכות דמים.​
כשהם הרוצים להורגו, ממילא יש להם דין של רודף, ושפיר שרי להורגו ע"י הלבנת פנים.
(וגבי יהודה ותמר האריכו בהא טובא).
 
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
הוציאו כל איש מעלי (מה א)

במדרש רבה פרשה צ"ג סימן ט', "רבי חמא בר חנינא אמר לא עשה יוסף כשורה, שאילו בעטו בו אחד מהם מיד היה מת, רבי שמואל בר נחמן אמר כהוגן וכשורה עשה, יודע היה צדקן של אחיו אמר ח"ו אין אחי חשודים על שפיכות דמים", ע"כ. והקשה בספר חן טוב, אפילו לרבי חמא בר חנינא שסבר שהיו האחים חשודים להרגו, מ"מ מדוע אין זה כשורה, הרי מוטב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים, וא"כ עדיף לו לסכן עצמו מאשר לביישם.

ולכאורה יש לומר דמה שאין זה כשורה אינו משום שהוא מסכן את עצמו, אלא מפני שהיה מכשיל אותם בשפיכות דמים.​
אפשר לחלק באופן שבלאו הכי מתביישים אחד בפני השני גם בלא הסובבים, לא מחויב למסור נפשו כדי למנוע הלבנה חמורה יותר. (נקודת המוצא שכל אחד מהאחים היה לו חלק בפ"ע במכירת יוסף, ולכן האחד מתבייש מהשני),

ובכלל מכאן אפשר להוכיח כשיטת הראשונים שפירשו במאמר חז"ל מוטב לו לאדם וכו', שאינו אלא "דרך צחות" כלשון המאירי (ברכות מג: ד"ה לעולם יזהר. ודלא כשי' תוס' בסוטה י: ור"י בשע"ת הידוע).
 
כשהם הרוצים להורגו, ממילא יש להם דין של רודף, ושפיר שרי להורגו ע"י הלבנת פנים.
(וגבי יהודה ותמר האריכו בהא טובא).
וצ"ת מתמר. (אופס.. לא שמתי לב שכתבת במסוגר).
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה