לך לך - ניצחון אברהם על ארבעת המלכים | בראשית | פורום אוצר התורה לך לך - ניצחון אברהם על ארבעת המלכים | בראשית | פורום אוצר התורה

דרשני

משתמש רשום
gemgem
הודעות
38
תודות
103
נקודות
18
האם ניצחון אברהם על ארבעת המלכים היה על ידי תכסיסים או על ידי נס?

לדוגמא הרד"ק (מלכים א פרק יז) כותב שברוב הפעמים הניסים נעשים ע"י מעט תחבולה מדרך העולם. האם גם במלחמת המלכים?
 
בראשית רבה מג,ב, וירק את חניכיו, רבי יהודה ור' נחמיה ר' יהודה אומר הן הוריקו פנים כנגד אברהם (פי' דברו בכעס, והכועס מאדים או מחויר), אמרו ה' מלכים לא יכלו לעמוד בהם ואנו יכולים לעמוד בהם? רבי נחמיה אמר אברהם הוריק פנים כנגדן, אמר אצא ואפול על קדוש שמו של מקום.

משמע שלא היה בכוחו לנצחם בתכסיסי מלחמה.
 
בסנהדרין קח: משמע שהיה דרך נס
בראשית רבה מג,ב, וירק את חניכיו, רבי יהודה ור' נחמיה ר' יהודה אומר הן הוריקו פנים כנגד אברהם (פי' דברו בכעס, והכועס מאדים או מחויר), אמרו ה' מלכים לא יכלו לעמוד בהם ואנו יכולים לעמוד בהם? רבי נחמיה אמר אברהם הוריק פנים כנגדן, אמר אצא ואפול על קדוש שמו של מקום.

משמע שלא היה בכוחו לנצחם בתכסיסי מלחמה.
בספר בתורתו של ר' גדליה (עמ' קמה, קעה) כתב שניצחון אברהם על ארבעת המלכים היה ע"י תכסיסים. והבאר שנתגלתה להגר במדבר לא נבראה שם אלא הנס הוא שהיא הבחינה בה כשנצרכה לה.
 
והבאר שנתגלתה להגר במדבר לא נבראה שם אלא הנס הוא שהיא הבחינה בה כשנצרכה לה.​
ועל דרך זה באה הסגולה הידועה לומר כשנאבד משהו את לשון המדרש (בראשית נג):
"אָמַר רַבִּי בִּנְיָמִין הַכֹּל בְּחֶזְקַת סוּמִין עַד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵאִיר אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָכָא וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת"

המדרש מפרש את הפסוק, שהכל היה שם, רק מכיון שהיא היתה מחוסרת אמנה היא לא ראתה את הבאר עד ש'וישמע אלוקים את קול הנער'.
אז נפקחו עיניה וראתה את הבאר.

~~~~~~
ובדרך אגב שמעתי נוסח נוסף והוא בדוק ומנוסה גם אצלי ב"ה-
"אָמַר רַבִּי בִּנְיָמִין בַּר יֶפֶת הַכֹּל בְּחֶזְקַת סוּמִין עַד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵאִיר אֶת עֵינֵיהֶם שֶׁנֶּאֱמַר וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם"
 
ועל דרך זה באה הסגולה הידועה לומר כשנאבד משהו את לשון המדרש (בראשית נג):
"אָמַר רַבִּי בִּנְיָמִין הַכֹּל בְּחֶזְקַת סוּמִין עַד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵאִיר אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָכָא וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת"

המדרש מפרש את הפסוק, שהכל היה שם, רק מכיון שהיא היתה מחוסרת אמנה היא לא ראתה את הבאר עד ש'וישמע אלוקים את קול הנער'.
אז נפקחו עיניה וראתה את הבאר.

~~~~~~
ובדרך אגב שמעתי נוסח נוסף והוא בדוק ומנוסה גם אצלי ב"ה-
"אָמַר רַבִּי בִּנְיָמִין בַּר יֶפֶת הַכֹּל בְּחֶזְקַת סוּמִין עַד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵאִיר אֶת עֵינֵיהֶם שֶׁנֶּאֱמַר וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם"
נפלא מאוד.
ולהבחין, שהאבידה הראשונה היא אבידת דבר חיצון, והשניה היא אבדת עצמו - עצמיותו.
פעם התעוררתי בל' הכ' תעיתי כשה אובד, שהשה האובד אפילו אינו יודע שהוא אובד, וזה קוטב מרירות האבידה.
 

הודעות מומלצות

שאלתי את הגר"י גואלמן מרמות בענין מכונות של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון