לך לך - נשמת יצחק היתה בעיבורה הראשון של הגר | בראשית לך לך - נשמת יצחק היתה בעיבורה הראשון של הגר | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,449
תודות
5,863
נקודות
507
וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם, בספר בן לאשרי מבאר שנשמת יצחק היתה בעיבורה הראשון של הגר, ולכן שרה פעלה להוציא נשמתו מהגר, והמלאך שכנע את הגר שתחזור לשרה ולא תחשוש ששוב תפיל עוברה, כי הוא יהיה פרא אדם ולא יצחק, עיי"ש באריכות.

ואפשר שבזה שנשמת יצחק היתה מתחילה במעיה ואח"כ בא ישמעאל לאותו מקום, זה פעל אצלו שלבסוף עשה תשובה, בבחי' המקום גורם, על דרך שכתב השל"ה הקדוש שדינה היה לה טבע זכר, לפי שמתחילה היה יוסף במעי לאה, ואח"כ נתחלף עם דינה, ונפעל אצלה טבע הזכר, וכן כאן נפעל אצל ישמעאל קדושת יצחק אבינו עד שעשה ישמעאל תשובה.

וזה אפשר נרמז במדרש בפ' וירא קח נא את בנך וכו' אשר אהבת א"ל תרין בנין אית לי איזה בן, א"ל אשר אהבת, א"ל אית תחומין במעיא, כלומר וכי יש תחומין במעיים של הגר שהפרידו בין נשמת יצחק לישמעאל, וזה פעל שישמעאל יעשה תשובה, ולכן אוהב את שניהם.

ויתכן שלכן הלך יצחק להחזיר את הגר לאביו כדי להכיר לה טובה על שהיתה אמו לתקופה קצרה במעיה, ולכן הגר בגימטריא יצחק.

ואפשר שנשמת יצחק שהיתה במעיה גרם לה להיות "קטורה" במדרגה גבוהה כזו.

ובזה אפשר לבאר מה שאמר אברהם לו ישמעאל יחיה לפניך, שכתב באור החיים הק' שהקב"ה הקפיד עליו על שאמר כך, ולהנ"ל נראה כוונת אברהם שהוא ידע שנשמת יצחק היתה אצל הגר, ואם לא ששרה פעלה למשוך ממנה את נשמתו היה נולד להגר, וזה מה שאמר שלא מגיע לו מתנה כזו שיצא יצחק משרה אלא מהגר ויהיה שמו ישמעאל, וזהו לו ישמעאל יחיה לפניך, וברש"י הלואי שיחיה ישמעאל איני כדאי לקבל מתן שכר כזה, יחיה לפניך, יחיה ביראתך וכו' עכ"ל. דהיינו שלא ויתר חלילה על יצחק, רק אמר הלואי יחיה ישמעאל עם נשמת יצחק, ויחיה ביראתך שזה מידת יצחק מידת יראה וגבורה, איני כדאי לקבל מתן שכר כזה - שנשמת יצחק יצא דרך אברהם ושרה בקדושה יתירה, ועל זה ענה לו הקב"ה ששרה תלד לו את יצחק, ולישמעאל שמעתיך שיחזור בתשובה שיתפעל אצלו קדושת יצחק שהיה במעיה בבחי' מלמד שהמקום גורם כנ"ל.

פרא בגימטריא אין זה יצחק, כי ישמעאל יהיה פרא אדם ולא יצחק כנ"ל.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב

בש"ך על התורה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה