סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכה גזולה | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - סוכה גזולה | ענייני דיומא

מרגניתא טבא

משתמש רשום
gemgem
פרסם מאמר
הודעות
52
תודות
85
נקודות
58
כל ההולך בערבי חגים ברחובות הערים החרדים, מרגיש באוויר את תחושת החג וההכנות לזכות לחוג את החג בשמחה מרוממת ומושלמת,
וכמובן שבערב חג הסוכות חלק בלתי נפרד מאווירת החג היא בניית הסוכה ושוק ארבעת המינים והקישוטים,
דא עקא דההולך ברחוב רואה מדי כמה מטרים וכה השוכנת לה בטח באמצע המדרכה או בחניה בשולי הכביש,
ונתעוררתי האם אין חשש של סוכה גזולה או"ד כיון דקרקע אינה נגזלת אין חשש.
 
כל ההולך בערבי חגים ברחובות הערים החרדים, מרגיש באוויר את תחושת החג וההכנות לזכות לחוג את החג בשמחה מרוממת ומושלמת,
וכמובן שבערב חג הסוכות חלק בלתי נפרד מאווירת החג היא בניית הסוכה ושוק ארבעת המינים והקישוטים,
דא עקא דההולך ברחוב רואה מדי כמה מטרים וכה השוכנת לה בטח באמצע המדרכה או בחניה בשולי הכביש,
ונתעוררתי האם אין חשש של סוכה גזולה או"ד כיון דקרקע אינה נגזלת אין חשש.
נידון זה כבר הובא בגמ' ובספרי הפוסקים וכדלהלן:

בגמ' (דף ל"א) נח' בבניית סוכה ברה"ר רבנן ור' אליעזר, ודעת רבנן להכשיר.
וכתב רש"י שם שמ"מ אסור לעשות כן משום גזל הרבים.

ולהלכה כתב הרמ"א (סי' תרל"ז) שלכתחילה לא יבנה אדם סוכה ברה"ר, אך בדיעבד אם בנה כשרה.
והמג"א כתב שאע"ג דאמרי' שכל הישראלים נותנים רשות לבנות את הסוכה, מ"מ כיון דאיכא עכו"ם שאינם נותנים רשות, אסור לבנות ברה"ר, אך בדיעבד כשרה. אך מ"מ אין לברך עליה.
והמ"ב הביא את דעת הא"ר, דס"ל דלא חשיבא ברכה לבטלה, וצריך לברך עליה.
ולכן פוסק המ"ב, שבמקום שאין לו סוכה אחרת יכול לברך עליה.

אך האחרונים כתבו להקל בזה, וע"ז סמכי אינשי לבנות ברה"ר.
אך כתב בספר סוכה כהלכתה (פ"ג ס"ד) בשם הגרי"ש אלישיב, שכל ההיתר הוא באופן שאינו מפריע לרבים, אך אם הסוכה חוסמת את רה"ר אין להתיר בזה.

העולה מכל הנ"ל שאלו הבונים סוכות ברה"ר, וחוסמים את רה"ר, לכאו' אין להם על מי לסמוך. ואסור לעשות כן.
 
ולכאו' יל"ד בזה מדוע באמת אין לחשוש לסברא דקרקע אינה נגזלת משום דלעולם הינה בחזקת בעליה,
והבי' בזה דקרקע אינה מהותה לשימושים אלא נכס הקיים ברשותו ולעולם הקרקע שייכת לרשות בעליה,
ושמא אפש"ל דכלפי לגזול את עצם הקרקע לא שייך משום דחזקת בעליה קיימי, אולם היכא שגוזל את שימושי הקרקע הרי דהוה גזול ביחס שהשימוש נעשה ללא היתר וביחס לסוכה הוה סוכה הגזולה.
 
נידון זה כבר הובא בגמ' ובספרי הפוסקים וכדלהלן:

בגמ' (דף ל"א) נח' בבניית סוכה ברה"ר רבנן ור' אליעזר, ודעת רבנן להכשיר.
וכתב רש"י שם שמ"מ אסור לעשות כן משום גזל הרבים.

ולהלכה כתב הרמ"א (סי' תרל"ז) שלכתחילה לא יבנה אדם סוכה ברה"ר, אך בדיעבד אם בנה כשרה.
והמג"א כתב שאע"ג דאמרי' שכל הישראלים נותנים רשות לבנות את הסוכה, מ"מ כיון דאיכא עכו"ם שאינם נותנים רשות, אסור לבנות ברה"ר, אך בדיעבד כשרה. אך מ"מ אין לברך עליה.
והמ"ב הביא את דעת הא"ר, דס"ל דלא חשיבא ברכה לבטלה, וצריך לברך עליה.
ולכן פוסק המ"ב, שבמקום שאין לו סוכה אחרת יכול לברך עליה.

אך האחרונים כתבו להקל בזה, וע"ז סמכי אינשי לבנות ברה"ר.
אך כתב בספר סוכה כהלכתה (פ"ג ס"ד) בשם הגרי"ש אלישיב, שכל ההיתר הוא באופן שאינו מפריע לרבים, אך אם הסוכה חוסמת את רה"ר אין להתיר בזה.

העולה מכל הנ"ל שאלו הבונים סוכות ברה"ר, וחוסמים את רה"ר, לכאו' אין להם על מי לסמוך. ואסור לעשות כן.
החשש הוא משום סוכה הגזולה????
וא"כ מ"ש אם מפריע לרבים סו"ס הקרקע גזולה ואינו יוצא בה ידי חובתו.
 
לגבי ברכה כתבו פוסקי זמנינו שלא יברך בציור שמפריע לציבור.
לא נברר לי כדי הצורך.
דהא ודאי חשיב שהוא יושב בסוכה וא"כ מדוע שלא יברך לישב בסוכה, וכי מאחר דהוא גוזל את הרבים הרי כאילו אין דפנות העץ והסכך חשובים לסוכה????
 
ושמא אפש"ל דכלפי לגזול את עצם הקרקע לא שייך משום דחזקת בעליה קיימי, אולם היכא שגוזל את שימושי הקרקע הרי דהוה גזול ביחס שהשימוש נעשה ללא היתר וביחס לסוכה הוה סוכה הגזולה.
אכן דברים ידועים.
החזו"א (או"ח סימן ק"נ אות כ"ב) כתב לחדש אף שפשט הסוגיא לא. דקרקע אינה נגזלת וקיי"ל כרבנן שסוכה שנבנתה על קרקע חבירו כשירה וכך נפסק בשו"ע, מכל מקום גם בקרקע של חבירו אם יושב בה ללא רשותו עובר על "גזל שימוש" וזה נקרא חסרון ב'לך' הפוסל את כשרות הסוכה כדין סוכה הגזולה עיין היטב בדבריו.

(כלומר, לדבריו הגמ' והשו"ע שקרקע אינה נגזלת התייחסו רק במקום שאחר הגזילה כבר לא איכפת לבעל הקרקע או לבני רה"ר אם מישהו יושב בסוכה, וממילא ליתא גזל של זכות השימוש ויוצא יד"ח. אמנם במקום שמוחים בו גם לאחר שבנה סוכתו נמצא שיש גזל שימוש ולא יד"ח. אמנם בקהילות יעקב סוכה סימן כב סק"ג מבואר דליתא גזל זכות השימוש עיין שם).

וייתכן וזה טעמו של הגריש"א
אך כתב בספר סוכה כהלכתה (פ"ג ס"ד) בשם הגרי"ש אלישיב, שכל ההיתר הוא באופן שאינו מפריע לרבים, אך אם הסוכה חוסמת את רה"ר אין להתיר בזה.
ומה שהערת
החשש הוא משום סוכה הגזולה????
וא"כ מ"ש אם מפריע לרבים סו"ס הקרקע גזולה ואינו יוצא בה ידי חובתו.
כי הגריש"א נקט כסברת החזו"א. וככל שמפריע לרבים ממילא נחשב גזל של זכות השימוש.
 

הודעות מומלצות

שמעתי מהר"צ ר' חיים יוסף בידרמן.

שר"ש אמר כי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון