חידה בהלכה - סעודה שלישית אחרי הבדלה | פורום אוצר התורה חידה בהלכה - סעודה שלישית אחרי הבדלה | פורום אוצר התורה

חידה בהלכה סעודה שלישית אחרי הבדלה

אוהב ספר

משתמש ותיק
פרסם 5 מאמרים
הודעות
348
תודות
770
נקודות
182
אדם אחד התפלל בשבת מנחה גדולה והלך לנוח, והתעורר 20 דקות אחרי השקיעה ונזכר שלא אכל סעודה שלישית, מיד נכנס ללחץ גדול מה יעשה, והחליט לעשות כך: עשה הבדלה, אכל סעודה (כדי להרויח את הדעות ששמא עדיין יום הוא - חזו"א, ר"ת - אך היה צריך לעשות הבדלה קודם שמא לילה הוא, ובכל מקרה יצא יד"ח הבדלה שכן אפשר להבדיל מפלג המנחה) ואח"כ התפלל ערבית (כמובן שהעמיד שומר לפני האכילה).
אח"כ בא לפני הרב וסיפר לו את הסיפור, אמר לו הרב כי טעה.
במה טעה אותו אדם?
 
פִּתָרוֹן
תשובה: הדין הוא שאסור לאכול גם לפני הבדלה בתפילה, אפי' אם הבדיל על הכוס (לפי פשטות דברי המשנ"ב להלן, ויש חולקים בכוונתו), אא"כ התפלל ושכח אתה חוננתנו.
ועל כן בנידוננו האיש טעה שכן אכל לפני הבדלה בתפילה!

מקור: משנ"ב סי' רצ"ט סקל"ה-
'ומ"מ לענין אכילה לא מהני עד שיבדיל הבדלה גמורה על הכוס וגם בתפלה', ויעויין בשעה"צ שם.
אם עשה הבדלה בפש' שוב א"י לאכול מדין "שבת"
מנלן?
אגב, גם לדידן א"י לאמר רצה.
פשיטא
וידוע הנידון לעניין אכילת חמץ בסוף שש"פ אי יכול עדיין לאמר יעו"י.
איה מקומו?

אני מדבר על טעות המפורשת בהלכה
 
אדם אחד התפלל בשבת מנחה גדולה והלך לנוח, והתעורר 20 דקות אחרי השקיעה ונזכר שלא אכל סעודה שלישית, מיד נכנס ללחץ גדול מה יעשה, והחליט לעשות כך: עשה הבדלה, אכל סעודה (כדי להרויח את הדעות ששמא עדיין יום הוא - חזו"א, ר"ת - אך היה צריך לעשות הבדלה קודם שמא לילה הוא, ובכל מקרה יצא יד"ח הבדלה שכן אפשר להבדיל מפלג המנחה) ואח"כ התפלל ערבית (כמובן שהעמיד שומר לפני האכילה).
אח"כ בא לפני הרב וסיפר לו את הסיפור, אמר לו הרב כי טעה.
במה טעה אותו אדם?
טעות ראשונה- שנכנס ללחץ גדול.
 
תשובה: הדין הוא שאסור לאכול גם לפני הבדלה בתפילה, אפי' אם הבדיל על הכוס (לפי פשטות דברי המשנ"ב להלן, ויש חולקים בכוונתו), אא"כ התפלל ושכח אתה חוננתנו.
ועל כן בנידוננו האיש טעה שכן אכל לפני הבדלה בתפילה!

מקור: משנ"ב סי' רצ"ט סקל"ה-
'ומ"מ לענין אכילה לא מהני עד שיבדיל הבדלה גמורה על הכוס וגם בתפלה', ויעויין בשעה"צ שם.
 
פִּתָרוֹן
הדין הוא שאסור לאכול גם לפני הבדלה בתפילה, אפי' אם הבדיל על הכוס (לפי פשטות דברי המשנ"ב להלן, ויש חולקים בכוונתו), אא"כ התפלל ושכח אתה חוננתנו.
והגם דמבואר בגמ' (ברכות לג.) דשייך להבדיל קודם מעריב, ולמה לא נימא דאסור לשתות הכוס של הבדלה קודם הבדלה בתפילה?
צ"ל דהכוס של הבדלה גופא לא נאסר מפני הבדלה ודו"ק
 
חזור
חלק עליון