הדמיון עולה יפהכוונתך לחקירה דומה בענין חייב איניש לבסומי ?
ומה אם חטפתו שינה כשאמר עבדים היינו לפרעה במצרים, קודם שאמר "ויוציאנו"?האם זו 'צורת' החיוב, או דזה הגבלה בחיוב דאם חטפתו שינה הרי הוא נפטר
זה לא ראיה, משום שיש חיוב בסיסי.ומה אם חטפתו שינה כשאמר עבדים היינו לפרעה במצרים, קודם שאמר "ויוציאנו"?
מעניין באמת מהו הגדר הזה של "עד שתחטפנו שינה"
קי''ל דצריך לספר ביציאת מצרים 'עד שתחטפנו שינה'
האם זו 'צורת' החיוב, או דזה הגבלה בחיוב דאם חטפתו שינה הרי הוא נפטר
וכמובן דיש לומר בזה כמה וכמה נ''מ
מה דעת חו''ר ביהמ''ד בגמרא ובסברא?
בחק יעקב כתב, שלראשונים דס"ל שהטעם לאסור שתיית יין אחר ד' כוסות הוא משום החיוב לספר עד שתחטפנו שינה, אם כבר חטפתו שינה שוב מותר לשתות. והיינו לכאורה שמה שחטפתו כבר שוב פוטרו מהחיוב.האם זו 'צורת' החיוב, או דזה הגבלה בחיוב דאם חטפתו שינה הרי הוא נפטר
כלומר, שזהו החיוב, ולא פטור.זה לא ראיה, משום שיש חיוב בסיסי.
בכל המרבה לספר יש הגבלה של עד שתחטפנו שינה.
ובפשוטו ש''מ דנקטי שהוא הגבלה בחיוב ולא צורה [אך יש מקום לפקפק בזה]דרשו סימן תפא הערה 1:
וגדר 'חטפתו שינה', ביאר הגר"נ קרליץ (חוט שני פסח פי"ז ס"ק כז) שהוא עד שהשינה מטרידה אותו באופן שראשו כבד עליו. וכן דעת הגרי"ש אלישיב (הגדה של פסח על פי פסקיו עמ' 27) שאין הכוונה עד שירדם בפועל, שהרי עדיין צריך הוא לומר לכל הפחות פרשה ראשונה של קריאת שמע וברכת המפיל. והוסיף, שיש לשים ליבו לכך שהימנעותו משינה לא תפריע לו למחרת בתפילת שחרית.
איך זה מוכיח? גם אם זו הגבלה הי' ב'ריבוי' הסיפור ועדיין לא נפטר מעיקר מצות ההגדה וכעין שכ' הרב @אברך יקרלענ"ד פשוט שזהו רק צורת החיוב.
אם אחד נרדם מיד אחר השקיעה - האם נפטר ממצות הסיפור?
ולפי"ז אם נרדם ואח"כ התעורר וסיפר ביצ"מ כבר לא משובח?לענ"ד פשוט שזהו רק צורת החיוב.
אם אחד נרדם מיד אחר השקיעה - האם נפטר ממצות הסיפור?
יתכן שהוא פטור לשעתו.ולפי"ז אם נרדם ואח"כ התעורר וסיפר ביצ"מ כבר לא משובח?
כוונתי היתה להקשות לצד שהוא שיעוריתכן שהוא פטור לשעתו.
וכל זמן שהוא במצב ער הוא מחויב.
נראה לבאר וכן מטו בי מדרשא דהחיוב הוא להרבות בגילוי ה' יתברך, ואם עושה את זה עד שחטפתו שינה הפשט הוא שזה כבר נכנס בו חזק ודו"ק,
קי''ל דצריך לספר ביציאת מצרים 'עד שתחטפנו שינה'
האם זו 'צורת' החיוב, או דזה הגבלה בחיוב דאם חטפתו שינה הרי הוא נפטר