בחוקותי - על מה הולך לשון שמירה? | ויקרא | פורום אוצר התורה בחוקותי - על מה הולך לשון שמירה? | ויקרא | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.
  • חדש בפורום הבלוגים התורניים: אנו שמחים לעדכן כי מעכשיו פורום "בלוגים תורניים" נפתח לתגובות – בשלב זה רק לבעלי הרשאה מתאימה, במסגרת תקופת הרצה. שימו לב: ייתכנו שינויים בהרשאות ובמדיניות בהתאם להתקדמות ההרצה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,627
תודות
4,600
נקודות
475
רש"י בפר' אמור (כב, לא) כתב, ושמרתם - זו המשנה.
וכן נכתב בפרשת אמור שכן משמע ברש"י פר' אחרי (יח, ה) על הפסוק "ללכת בהם".
והנה זה לשון הפסוק באחרי "את משפטי תעשו ואת חוקותי תשמרו ללכת בהם", וכתב רש"י על ללכת בהם, אל תפטר מתוכם, שלא תאמר למדתי חכמת ישראל אלך ואלמד חכמת האומות.
ולכאורה יתכן שאכן תשמרו הולך על קיום המצוות, כמו שמשמע קצת מרש"י ד"ה ואת חוקותי תשמרו,
ורק המילים ללכת בהם מוסיפים לימוד, כמו אם בחוקותי תלכו.

ובפרשתינו (כו, ג) פירש רש"י שבחוקותי תלכו ע"כ הולך על לימוד התורה כי "את מצוותי תשמרו ועשיתם אותם" הולך על קיום המצוות,
ולכאורה מדוע לא נאמר כמש"כ הספורנו שתשמרו הולך על הלימוד, וכרש"י באמור.
ויתכן שכיון שנאמר דבר מוקדם לשמירה, עדיף לפרש שבחוקותי זה הלימוד, והשמירה ז ה כמש"כ הרא"ם שישמרו בליבם בשעת הלימוד לעשות את כל האמור בה.

וצריך תלמוד בזה.
 
ויתכן שכיון שנאמר דבר מוקדם לשמירה, עדיף לפרש שבחוקותי זה הלימוד,
וקיום ודאי כתוב ב"ועשיתם אותם",
והשמירה ז ה כמש"כ הרא"ם שישמרו בליבם בשעת הלימוד לעשות את כל האמור בה.
רק אולי היה מקום לפרש ששמירה זה בלאוין, כמו שמצאנו בשמור וזכור.
 

הודעות מומלצות

רבי שמשון דוד פינקוס (כ"ז באב...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון