חנוכה - קונפליקט נר שבת ונר חנוכה | ענייני דיומא חנוכה - קונפליקט נר שבת ונר חנוכה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

חויישב

משתמש חדש
gem
פרסם מאמר
הודעות
15
תודות
41
נקודות
42
כתב בשו"ע (סי' תרע"ח) "מי שאין ידו משגת לקנות נר חנוכה ונר שבת יקנה נר שבת מפני שלום ביתו"
מאידך בסי' תרע"א ס"א כ' "צריך ליזהר מאוד בהדלקת נרות חנוכה ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק"

דין זה של 'מוכר כסותו' לא נאמר אלא רק בנר חנוכה וכמבואר ברמב"ם (פ"ד הי"ב) דמצוה חביבה היא עד מאוד.


ויל"ע בעני שאין לו אלא כסות בלבד ומכרה בשביל נר חנוכה וכעת אין לו ממון אלא בשביל להדליק נר א' האם ידליק נר חנוכה שהרי רק בשבילו נצטווה למכור כסותו,
או שידליק נר שבת שקודם לנר חנוכה מפני שלום ביתו, ואם תאמר שידליק נר שבת נמצא שכלל לא היה צריך למכור כסותו בשביל זה...

היכי לידיינו דייני להאי דינא?
 
הקו' מפורסמת, כמדומה בשם מרן הרב זללה"ה מפוניבז'.
ויש בזה דברים נחמדים מהגרא"ב פינקל זללה"ה, ונדפסו באהלי העמוד שבוע זה.
ופעם חשבתי להציע שיקנה נר שדולק ליותר מחצי שעה ויתנה שהחצי שעה של אחרי השקיעה יהיה נר חנוכה והשאר יהיה לנר שבת. ואמנם, יש דין שהנר שבת ידלק גם בער"ש ולא רק ביום השבת, כמבואר ברמב"ם וכמפורסם ממרן הגרי"ז זללה"ה, אך אם זה אפשר להסתדר, כיון שטעם החיוב לקנות נר שבת הוא משום שלום בית, וזה ודאי שייך לדין עונג שבשבת ולא לדין כבוד, והדין עונג ודאי מתקיים רק בשבת ולא קודם לה.
 
כתב בשו"ע (סי' תרע"ח) "מי שאין ידו משגת לקנות נר חנוכה ונר שבת יקנה נר שבת מפני שלום ביתו"
מאידך בסי' תרע"א ס"א כ' "צריך ליזהר מאוד בהדלקת נרות חנוכה ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק"

דין זה של 'מוכר כסותו' לא נאמר אלא רק בנר חנוכה וכמבואר ברמב"ם (פ"ד הי"ב) דמצוה חביבה היא עד מאוד.


ויל"ע בעני שאין לו אלא כסות בלבד ומכרה בשביל נר חנוכה וכעת אין לו ממון אלא בשביל להדליק נר א' האם ידליק נר חנוכה שהרי רק בשבילו נצטווה למכור כסותו,
או שידליק נר שבת שקודם לנר חנוכה מפני שלום ביתו, ואם תאמר שידליק נר שבת נמצא שכלל לא היה צריך למכור כסותו בשביל זה...

היכי לידיינו דייני להאי דינא?
סתם כך קשה מאוד, אם נר שבת עדיך האיך יתכן שע"ז ימכור כסותו וע"ז לא,
אך לגוש"ד שמעתי מר' ברוך ויסבקר שטען דכל מה שאינו מחוייב למכור כסותו לנר שבת זה בכדי שישאר לו כסותו, אך כאן בכ"מ יצטרך למכור כסותו וע"כ מחוייב הוא למכור גם בשביל נר שבת (ולפי"ז עולה חידוש גדול דמחוייב הוא למכור כסותו לקנות ציצית בחנוכה אם אין לו ציצית)
 
אך לגוש"ד שמעתי מר' ברוך ויסבקר שטען דכל מה שאינו מחוייב למכור כסותו לנר שבת זה בכדי שישאר לו כסותו, אך כאן בכ"מ יצטרך למכור כסותו וע"כ מחוייב הוא למכור גם בשביל נר שבת
יל"ע בסברא זו, שהרי אם כאן 'גלגל החוזר' ויכול להיות שכלל אינו מחוייב למכור כסותו (שהרי אם ימכור יתחייב בנר שבת הקודם לנר חנוכה ובשביל זה אינו מחוייב למכור)
 
דין זה של 'מוכר כסותו' לא נאמר אלא רק בנר חנוכה וכמבואר ברמב"ם (פ"ד הי"ב) דמצוה חביבה היא עד מאוד.
בביה"ל סימן רס"ג סעיף ב פסק שגם לנר שבת מוכר כסותו וזה חידוש של הרב שבשבת לא מוכר וכ"מ ברמב"ם והסברה שאי"ז עונג שבת למכור כסותו ובזה קיימת סברת
ר' ברוך ויסבקר שטען דכל מה שאינו מחוייב למכור כסותו לנר שבת זה בכדי שישאר לו כסותו, אך כאן בכ"מ יצטרך למכור כסותו וע"כ מחוייב הוא למכור גם בשביל נר שבת
ולכן אי"ז שייך כלל ל
חידוש גדול דמחוייב הוא למכור כסותו לקנות ציצית בחנוכה אם אין לו ציצית)
 
כתב בשו"ע (סי' תרע"ח) "מי שאין ידו משגת לקנות נר חנוכה ונר שבת יקנה נר שבת מפני שלום ביתו"
מאידך בסי' תרע"א ס"א כ' "צריך ליזהר מאוד בהדלקת נרות חנוכה ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק"

דין זה של 'מוכר כסותו' לא נאמר אלא רק בנר חנוכה וכמבואר ברמב"ם (פ"ד הי"ב) דמצוה חביבה היא עד מאוד.


ויל"ע בעני שאין לו אלא כסות בלבד ומכרה בשביל נר חנוכה וכעת אין לו ממון אלא בשביל להדליק נר א' האם ידליק נר חנוכה שהרי רק בשבילו נצטווה למכור כסותו,
או שידליק נר שבת שקודם לנר חנוכה מפני שלום ביתו, ואם תאמר שידליק נר שבת נמצא שכלל לא היה צריך למכור כסותו בשביל זה...

היכי לידיינו דייני להאי דינא?
 
ביה"ל סימן רס"ג סעיף ב פסק שגם לנר שבת מוכר כסותו וזה חידוש של הרב שבשבת לא מוכר וכ"מ ברמב"ם והסברה שאי"ז עונג שבת למכור כסותו
א. מאי אהני לן טעמי דעונג שבת אם מבואר שכן צריך למכור בערב שבת בשביל נרות חנוכה, (אדרבה, עם עונג שבת עדיף מנר שבת כ"ש מנר חנוכה)
ב. לא הבנתי את החילוק בין ציצית לנר שבת אם סברת ר"ב ויסבקר היא מפני שבין כה מחוייב הוא למכור ולא ישאר לו כסותו
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה