וירא - קח נא את בנך - בקשה או ציווי? | בראשית | פורום אוצר התורה וירא - קח נא את בנך - בקשה או ציווי? | בראשית | פורום אוצר התורה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,381
תודות
7,944
נקודות
402
כמדו' שכבר הובאו דברי הר"ן בדרשותיו, שלא נצטווה אברהם על העקידה, שאין זה אלא לשון בקשה.

ומצאתי בתרומת הדשן, שמפרש כדברי הר"ן שהוא לשון בקשה, ומ"מ נוקט שהוא ציווי גמור.
ומכח זה נוקט בנידון שכתב האב צוואה בלשון בקשה, שהיא ציווי גמור יעו"ש

תרומת הדשן פסקים וכתבים סימן צט
נראה הדעת נוטה דצוואה גמורה היא. ומה שאמר בלשון בקשה כדי לזרזם ולקיים הדבר שישיאנה בעין יפה, ולא ע"י מריבה כאשר לבבו חפץ לגמרי בדבר. ואף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר הכתוב אמר קח נא את בנך יחידך וגו' ודרשו רבותינו אין נא אלא בקשה, שאמר הקדוש ברוך הוא עמוד לי בזה שלא יאמרו הראשונים לא היה בהן ממש, אף על גב דמצוה גמורה היתה. וכן יליף מיניה פ"ק דפסחים /דף ד ע"א/ דזריזים מקדימין למצות, מקרא דוישכם אברהם דכתיב גבי עקידה, כדאיתא התם בתוס'.
 
כמדו' שכבר הובאו דברי הר"ן בדרשותיו, שלא נצטווה אברהם על העקידה, שאין זה אלא לשון בקשה.​
וכן בשפת אמת (וירא תרל"ד): בענין העקידה קח נא כו' נראה כי מאחר שהבטיחו ביצחק יקרא לך זרע, נאמר לו בלשון בקשה, פירוש שביקש הקב"ה ממנו שימחול לו המתנה ושיעלהו לעולה, וזה שבח הגדול בנסיון הזה, שלא נאמר לו בלשון ציווי רק אם חפץ בדבר זה, ואברהם אבינו ע"ה באהבתו לקיים רצון המקום הלך בשמחה לשוחטו, וכתיב 'יחידך' שבודאי היה יכול להאמין כי יתן לו בן אחר כמו שנתן לו זה לעת זקנתו, אבל אמר לו כי אין לו עוד בן, רק יצחק, ושיעלהו לעולה באופן שנותן את כל זרע ישראל בעקידה זו, וכל זה קיבל עליו בשמחה.​
 
כמדו' שכבר הובאו דברי הר"ן בדרשותיו, שלא נצטווה אברהם על העקידה, שאין זה אלא לשון בקשה.
והראני ידידי הנכבד בהו"פ מקומו
ובדרשות הר"ן (דרוש ו ד"ה הנה מבואר) כתב שלא היה זה חיוב על אברהם אלא מצוות רשות, וכך מדקדק מהלשון "קח נא"
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

היום פורסם מכתבו של מרן הגר"ד לנדו שליט"א...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה