סוכות, שמח"ת ושמ"ע - קטן קונה ואינו מקנה - אי מצי מפקיר | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - קטן קונה ואינו מקנה - אי מצי מפקיר | ענייני דיומא

היושב בישיבה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
412
תודות
770
נקודות
76
יל"ע כידוע קטן קונה ואינו מקנה, לכך המקנה לולבו לקטן ביום הראש' שיצא בו, מצי הקטן לזכות בו וחשיב לכם, אך לא מצי אח"כ לזכות לאביו, וכל ימי החג משתמש בו אביו כשאול,
אך, כיוון דמחמירים בירושלים את חומרות היום הרא', המקנה לולבו לבניו ובנותיו הקטנים (כפי שנוהגים לעשות רבים), לא לצאת בו בשאר הימים דבעי' לכם.
אך יל"ע אי מצי קטן שהגיע לעונת נדרים להפקיר, לפימ"ש הקצוה"ח דהפקר מטעם נדר הוא (רע"ג ס"ק א').
 
בחידושי אבן עוזר פסחים ב' ע"א כתב שקטן אינו יכול להפקיר והביא ראיה מגמ' זו.
דאי נימא שיכול להפקיר יכול להקנות לו ויפקיר,
ובשו"ת שו"מ מ"ד ח"ב סי' קצ"ב הק' עליו אמאי צריך להביא ראיה זו דאפשר לדחותה ולא הביא ראיה מרש"י מפורש ב"מ כ"ב
שקטן אינו יכול להפקיר,
ולכאורה כוונת השו"מ שאפשר לדחותה, שביו"ט א"א לזכות מהפקר ולא יועיל פתרון זה.

אמנם ידועים דברי התוס' ב"ב קמ"ג שקטן יכול להפקיר דבר שלא בא לידו,
אבל הסכמת הפוסקים שקטן אינו יכול להפקיר.
 
יש כאן ביאור שהובא מהרוגוטשובער במהות ההפקר, החקירה הידועה אם זהו סילוק של הבעלים מהחפץ או שעיקרו הוא נתינת זכות קניין לכל אדם בחפץ.
ויש שם הסבר שלפי שני הצדדים הפקר חפץ קדוש הוא זלזול בחפץ.

לפי הצד שהפקר הוא נתינת זכות לכל אדם, הרי נתינה כזו שכוללת גם גויים יש בה זלזול בקדושת החפץ
וגם לצד הראשון שזהו סילוק הבעלים, הבעל מראה בעצמו שאינו חפץ בקדושה זו.

ובכלל הובא שם, בהע' 31 כמה מ''מ אם קטן יכול להפקיר.
 
אפשר שלצורך מצווה שרי
אשמח אם תוכל בבקשה להסביר לי מה היא הסברא דלצורך מצווה שרי,
הלה המצווה אינה אלא תוצאה שתחול לאחר המעשה, וכעת אינו עושה אלא בזיון בדבר מצווה ומאי סברא איכא שמשום שהתוצאה תהיה מצווה כעת שעדין אינו מצווה יהיה מותר לנהוג בזיון בדבר מצווה,?
 
אשמח אם תוכל בבקשה להסביר לי מה היא הסברא דלצורך מצווה שרי,
הלה המצווה אינה אלא תוצאה שתחול לאחר המעשה, וכעת אינו עושה אלא בזיון בדבר מצווה ומאי סברא איכא שמשום שהתוצאה תהיה מצווה כעת שעדין אינו מצווה יהיה מותר לנהוג בזיון בדבר מצווה,?
בזיון אינו עניין מהותי, אלא שימוש במצווה לצורך עצמי אינו ראוי, לכך אם יש סיבה מספקת ל"ח בזיון.
 
נערך לאחרונה:
בזיון הוא כל דבר הנעשה בדרך בזיון, ואין שום סברא שמסיבה קלושה כל שהיא הבזיון משתנה.
כל הטעם שבהפקר יש ביזיון הוא מחמת שאין מן הראוי להפקיר מצוות, אך היכא דאיכא צורך מצווה בדבר שרי.
דבשלמא אי בזיון היה דבר אמיתי, מהותי, היית אומר מה לי צורך מצווה אכתי ביזוי הוא, אך כיוון דל"כ אלא עניין של דרך כבוד, היכא דבעי לזה לצורך מצווה ליכא שום סרך.
 
כל הטעם שבהפקר יש ביזיון הוא מחמת שאין מן הראוי להפקיר מצוות
כתבתי לכת''ר קודם ב' אופנים לבאר הבזיון שבהפקר לפי חקירת הרוגטטשובער.
לפי הצד שהפקר הוא נתינת זכות לכל אדם, הרי נתינה כזו שכוללת גם גויים יש בה זלזול בקדושת החפץ
וגם לצד הראשון שזהו סילוק הבעלים, הבעל מראה בעצמו שאינו חפץ בקדושה זו.
כת''ר הוסיף עוד טעם וסתר אותו, אבל אין בזה ביאור להנ''ל (מצד המפקיר שמוציא מרשותו).

אמנם, לפמ''ש מעכ''ת בעניין הפקר ע''י קטן והמ''מ שהוספתי עליו אפ''ל דהפקר של קטן שאני וצ''ע.
 
ע''מ שיהיה 'סדר' בדברים:
יש כאן ג' סוגי' (ובעומק יש יותר מכך) שאינן קשורות זו בזו .
א. קטן אם יכול לקנות ולהקנות
ב. אם מותר להפקיר ענייני קדושה (א. מצוות או קודשים עצמם, ב. תשמישי קדושה, ג. תשמישי מצווה)
ג. הפקר ע''י קטן
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מי יודע באיזה קבר מדובר?
[IMG...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון