קידושין - קידש אשה בספק ערלה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה קידושין - קידש אשה בספק ערלה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

ממגד שמים

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם 5 מאמרים
הודעות
445
תודות
1,098
נקודות
207
עליתי ונסתפג"תי בנתערב חפץ איסור בהיתר וקידש בא' מהם [-אפשר להסתפק ספק בתוך ספק בקידש בשניהם יחד ואכמ"ל]
מי נימא כלפי שמיא אית עלי' תואר ממון
או דילמא בהיות וןבפועל אין כאן מצד בעלות ההנהגה שום מימוש, לא יחולו קידושין כלל.
ובפרט לד' ברמב"ם שבקידושין בעינן כסף שיש בו הנאה וצ"ע.
 
עליתי ונסתפג"תי בנתערב חפץ איסור בהיתר וקידש בא' מהם [-אפשר להסתפק ספק בתוך ספק בקידש בשניהם יחד ואכמ"ל]
מי נימא כלפי שמיא אית עלי' תואר ממון
או דילמא בהיות וןבפועל אין כאן מצד בעלות ההנהגה שום מימוש, לא יחולו קידושין כלל.
ובפרט לד' ברמב"ם שבקידושין בעינן כסף שיש בו הנאה וצ"ע.
גם בפועל זה שווה כסף לשמור עד שיבוא אליהו ואולי יהיה לו מליון דולרים נוספים
 
עליתי ונסתפג"תי בנתערב חפץ איסור בהיתר וקידש בא' מהם [-אפשר להסתפק ספק בתוך ספק בקידש בשניהם יחד ואכמ"ל]
מי נימא כלפי שמיא אית עלי' תואר ממון
או דילמא בהיות וןבפועל אין כאן מצד בעלות ההנהגה שום מימוש, לא יחולו קידושין כלל.
ובפרט לד' ברמב"ם שבקידושין בעינן כסף שיש בו הנאה וצ"ע.
שערי ישר שער א - שער הספיקות פרק י
ונראה לי ביאור הדבר, דכמו דאיסור דרבנן חשבינן כארי הוא דרביע עליה, כמו כן מה דקיי"ל לאסור כל הספיקות הוא איסור אחר ואינו איסור אכילה ממש, והוי רק בגדר איסור דלא תסור דמחויב מה"ת לפרוש מן הספיקות שמא יפגע באיסור, ולפי שגלוי קמי שמיא שלא פגע באיסור הרי אכל דבר המותר הראוי לאכילה, רק שעבר על דין תורה ולא נזהר לחוש מספק, ומשו"ה ספק טריפה חייב בכיסוי דהוי ספק שמא ראוי לאכילה אף דאינו רשאי עכשיו לאכול אבל הבשר אפשר דראוי לאכילה, וכמו כן אם יקדש אשה בספק איסורי הנאה של תורה אף דהאשה אינה יכולה להנות דספק אסור מה"ת, י"ל דהוי ספק קדושין להנך שיטות דסברי דאיסורי הנאה הוי כחסר קצת, רק לשיטת הרמב"ם דסובר דהוי כלא חסר כלום כמו שביארנו, כמו כן י"ל בספק איסור הנאה כיון דמ"מ המקדש לא הי' מיתהני בהם כמו בחצר דלא קיימא לאגרא. אבל אינו מוכרח די"ל דרק במוכר בשוגג שייך לדמות לחצר דלא קיימא לאגרא, אבל במקדש במזיד כמו שרוצה להנות ע"י קדושין כמו כן הי' מוכר לנכרים, והא דפסק הרמב"ם דלעולם אין חוששין לקדושין הוא משום אפקעינהו רבנן לקדושין מיניה. לפי"ז בקידש בספק איסורי הנאה במזיד י"ל דהוי ספק קדושין, ולענין מכירה אם אכלן הלוקח ואח"כ נודע דהיה ספק טריפה כבר הכריע הש"ך ביו"ד סימן קי"ט דאינו מחזיר הדמים, דאף שאם לא אכלן יכול לבטל המקח כמו שכתב הריב"ש דספק טריפה מבטל המקח דאין לך מום גדול מזה, אבל כשאכלן אינו מחזיר המוכר דהמע"ה ויכול לומר שמא כשר הי' והמכירה היתה מכירה מעליא, ומזה מוכח ג"כ כמו שכתבנו דהא דספק איסור לחומרא מה"ת ונעשה איסור ודאי אינו איסור אכילה כטריפה, אלא איסור אחר להזהר מן הספק וכשאכל בשוגג הוי ספק אם נהנה באכילתו או לא כנ"ל.​
 
אם יקדש אשה בספק איסורי הנאה של תורה אף דהאשה אינה יכולה להנות דספק אסור מה"ת, י"ל דהוי ספק קדושין
יתכן דתליא בפלוגתת הקונה"ס והחזו"א [וכמדו' שגם השער"י] למ"ד תק"כ מוציאין מידו, האם תפס השני וקידש אם הוו קידושי ספק, דלקונה"ס לא הוו כיון דמוציאין מידה נמצא דלאו מידעם יהיב לה, ולחזו"א וכמדו' ששער"י הוו קידושי ספק.
 
הגרש"ר דן על רש"י (פסחים כא, ב) "חיטי קורדניתא. קשות הן ואפ"ה אם באו לחשש חמץ כגון שנפלו עליהן מים אסור".
והגמ' שם אומרת שפשוט שאינה מקודשת [בזמן שהאיסור הוא מדאורייתא].
וכמדומה שהביא את הפנ"י, שכיון שבפועל חייב לשורפו - פשוט שאינה מקודשת.
והגרש"ר כמדומה דן בזה באופן אחר.
 
שערי ישר שער א - שער הספיקות פרק י
ונראה לי ביאור הדבר, דכמו דאיסור דרבנן חשבינן כארי הוא דרביע עליה, כמו כן מה דקיי"ל לאסור כל הספיקות הוא איסור אחר ואינו איסור אכילה ממש, והוי רק בגדר איסור דלא תסור דמחויב מה"ת לפרוש מן הספיקות שמא יפגע באיסור, ולפי שגלוי קמי שמיא שלא פגע באיסור הרי אכל דבר המותר הראוי לאכילה, רק שעבר על דין תורה ולא נזהר לחוש מספק, ומשו"ה ספק טריפה חייב בכיסוי דהוי ספק שמא ראוי לאכילה אף דאינו רשאי עכשיו לאכול אבל הבשר אפשר דראוי לאכילה, וכמו כן אם יקדש אשה בספק איסורי הנאה של תורה אף דהאשה אינה יכולה להנות דספק אסור מה"ת, י"ל דהוי ספק קדושין להנך שיטות דסברי דאיסורי הנאה הוי כחסר קצת, רק לשיטת הרמב"ם דסובר דהוי כלא חסר כלום כמו שביארנו, כמו כן י"ל בספק איסור הנאה כיון דמ"מ המקדש לא הי' מיתהני בהם כמו בחצר דלא קיימא לאגרא. אבל אינו מוכרח די"ל דרק במוכר בשוגג שייך לדמות לחצר דלא קיימא לאגרא, אבל במקדש במזיד כמו שרוצה להנות ע"י קדושין כמו כן הי' מוכר לנכרים, והא דפסק הרמב"ם דלעולם אין חוששין לקדושין הוא משום אפקעינהו רבנן לקדושין מיניה. לפי"ז בקידש בספק איסורי הנאה במזיד י"ל דהוי ספק קדושין, ולענין מכירה אם אכלן הלוקח ואח"כ נודע דהיה ספק טריפה כבר הכריע הש"ך ביו"ד סימן קי"ט דאינו מחזיר הדמים, דאף שאם לא אכלן יכול לבטל המקח כמו שכתב הריב"ש דספק טריפה מבטל המקח דאין לך מום גדול מזה, אבל כשאכלן אינו מחזיר המוכר דהמע"ה ויכול לומר שמא כשר הי' והמכירה היתה מכירה מעליא, ומזה מוכח ג"כ כמו שכתבנו דהא דספק איסור לחומרא מה"ת ונעשה איסור ודאי אינו איסור אכילה כטריפה, אלא איסור אחר להזהר מן הספק וכשאכל בשוגג הוי ספק אם נהנה באכילתו או לא כנ"ל.​
צ"ת שבפש' לר"מ בעינן כסף שיש בו הנאה כמש"כ האאבני מלואים בא' הדרכים, וכן הגרנ"ט. מסתבר שאף השע"י נוגע בזה בהמשך.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

היכן מצינו אדם שאסור באשה מטעם אשת איש, והוא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון