נח - רוח הקודש נחה על אותם שנשארו בתיבה | בראשית נח - רוח הקודש נחה על אותם שנשארו בתיבה | בראשית

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,291
תודות
5,554
נקודות
507
וַתָּנַח הַתֵּבָה וכו' עַל הָרֵי אֲרָרָט

בבעל הטורים: ב' במסורה, ותנח התיבה, ותנח עליהם הרוח, לומר שרוח הקודש נחה על אותם אשר נשארו בתיבה, וזה הוא ותנח עליהם הרוח.

אפשר לפי שהתיבה היתה בחי' בית המקדש, כמו שדרשו במדרש רבה (פרשה כ"ו סי' ב') שתולים בבית ה' זה נח ששתלו הקב"ה בתיבה, וכן דרשו (פרשה ל"א סי' י') וזה אשר תעשה עתיד אחד למוד באמתך ששלמה המלך בנה את המקדש באמות של נח, ובפי' רבינו אפרים: ותנח התבה בגי' זה בית המקדש (עם ג' מלות), אררט בגי' ת"י רמז על בית ראשון שעמד ת"י שנים, עכ"ל, והיינו כנ"ל שהתיבה היתה בחי' בית המקדש שנקרא בית השואבה שמשם שואבין רוח הקודש (ירושלמי סוכה פ"ה ה"א), ולכן נחה רוח הקודש על יושבי התיבה.

[וכמו שחם עשה בתיבה מעשים אשר לא יעשו (סנהדרין קח:), כך דוגמת זה בבית המקדש עשה טיטוס מעשים אשר לא יעשו (גיטין נו:)].

וכמו שבתיבה נח ובניו לא ישנו כל הלילה (שוח"ט מזמור ל"ז סנהדרין קח:), כך בשמחת בית השואבה לא ראו שינה בעיניהם (סוכה נג.), וכמו שבתיבה היתה התיבה מסייעת בבנייתה (בר"ר לא, יא), כך בבית המקדש מאליו היתה נבנית (שהש"ר א, א).

ובמדרש תנחומא (אות יא): אתה מוצא מן אותה שעה עד שבנה שלמה בית המקדש ארבעים יום היו עושין גשמים בכל שנה ושנה לשום מי המבול וכשבנה שלמה בית המקדש ביקש רחמים עליהם ופסקו מן העולם. היינו לפי שבנין בית המקדש בחי' בנין התיבה, לכן היה לשלמה המלך כח לבקש רחמים על הגשמים שירדו בכל שנה מחמת המבול,

וברוקח כתב שלתיבה היה מחובר עוד תיבה קטנה כדי להביא מזונות עיי"ש. אולי מרמז לב' מקדשות.

ולכן נמסר קנ"ג פסוקים בצלאל סימן, שבצלאל עשה את המשכן כמו שנח עשה את התיבה.

תֵּבָה ר"ת תיבה בית המקדש.
 
וַתָּנַח הַתֵּבָה וכו' עַל הָרֵי אֲרָרָט

בבעל הטורים: ב' במסורה, ותנח התיבה, ותנח עליהם הרוח, לומר שרוח הקודש נחה על אותם אשר נשארו בתיבה, וזה הוא ותנח עליהם הרוח.

אפשר לפי שהתיבה היתה בחי' בית המקדש, כמו שדרשו במדרש רבה (פרשה כ"ו סי' ב') שתולים בבית ה' זה נח ששתלו הקב"ה בתיבה, וכן דרשו (פרשה ל"א סי' י') וזה אשר תעשה עתיד אחד למוד באמתך ששלמה המלך בנה את המקדש באמות של נח, ובפי' רבינו אפרים: ותנח התבה בגי' זה בית המקדש (עם ג' מלות), אררט בגי' ת"י רמז על בית ראשון שעמד ת"י שנים, עכ"ל, והיינו כנ"ל שהתיבה היתה בחי' בית המקדש שנקרא בית השואבה שמשם שואבין רוח הקודש (ירושלמי סוכה פ"ה ה"א), ולכן נחה רוח הקודש על יושבי התיבה.

[וכמו שחם עשה בתיבה מעשים אשר לא יעשו (סנהדרין קח:), כך דוגמת זה בבית המקדש עשה טיטוס מעשים אשר לא יעשו (גיטין נו:)].

וכמו שבתיבה נח ובניו לא ישנו כל הלילה (שוח"ט מזמור ל"ז סנהדרין קח:), כך בשמחת בית השואבה לא ראו שינה בעיניהם (סוכה נג.), וכמו שבתיבה היתה התיבה מסייעת בבנייתה (בר"ר לא, יא), כך בבית המקדש מאליו היתה נבנית (שהש"ר א, א).

ובמדרש תנחומא (אות יא): אתה מוצא מן אותה שעה עד שבנה שלמה בית המקדש ארבעים יום היו עושין גשמים בכל שנה ושנה לשום מי המבול וכשבנה שלמה בית המקדש ביקש רחמים עליהם ופסקו מן העולם. היינו לפי שבנין בית המקדש בחי' בנין התיבה, לכן היה לשלמה המלך כח לבקש רחמים על הגשמים שירדו בכל שנה מחמת המבול,

וברוקח כתב שלתיבה היה מחובר עוד תיבה קטנה כדי להביא מזונות עיי"ש. אולי מרמז לב' מקדשות.

ולכן נמסר קנ"ג פסוקים בצלאל סימן, שבצלאל עשה את המשכן כמו שנח עשה את התיבה.

תֵּבָה ר"ת תיבה בית המקדש.​
יישר כח עצום!!!
ואולי אפשר להוסיף מה שמובא בטללי אורות בשם השם משמואל כמדומה שהזוהר מדמה את סוכה של סוכות לתיבת נח, ויש כמה מקורות שסוכה קשורה לביהמ"ק [ואומרים בשם ר' יצחק הוטנר, שלכן בפרשת ראה על סוכות לא כתוב "לשכן שמו שם", כיון שהשכינה שורה בכל סוכה].​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רש"י בפר' אמור (כב, לא) כתב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה