שידוך כדי להציל מחטא | בית המדרש | פורום אוצר התורה שידוך כדי להציל מחטא | בית המדרש | פורום אוצר התורה
  • בשעה טובה ומוצלחת! העברנו את כל המאמרים והתגובות למדור החדש. לתשומת לבכם: תאריך פרסום התגובות התעדכן בעקבות ההעברה, אך כל התוכן נשמר בשלמותו. המדור כעת בהרצה, וב"ה בקרוב נפרסם עדכון כללים לגבי פרסום מאמרים, סדרות הרשאות גישה, ותוספת ניקוד. יתכנו מספר באגים ואנחנו עמלים על תיקונם בהקדם. בברכה צוות ההנהלה.

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,616
תודות
4,183
נקודות
485
בילדותו למד (הרה"ק מנחם מנדל מדעעש) אצל הרה"ק הישמח משה זי"ע באוהעל.

באחד מימות הקיץ עמדה נערה אחת בחוצות ומכרה "מעלאנען" (מילונים). רבי מענדל שאל המחיר, וענתה הנערה כך וכך. והיות שלא היה לו סכום זה הלך לדרכו. וקראה אחריו הנערה: "צדיק זה בא לבית מעלאנע ויפטר בלא מעלאנע"...

כששמע זאת החזיר פניו לאחוריו לראות מי אמרה מליצה נאה זו, ואחרי זה פנה והלך לדרכו.

ויהי בלכתו בדרך היה לבו נוקפו על מה שאירע לו, כי מעולם לא הביט על אשה, ועכשיו ראה נערה. והתבונן מה לעשות כדי לתקן את חטאו. ועלה על לבו, שהלא אמרו חז"ל אסור לאדם לקדש את האשה עד שיראנה, ובכן אם יקח את הנערה לאשה, נמצא שלא עבר כלום למפרע. וכתב מכתב לאביו הרה"ק המראה יחזקאל להודיעו שרוצה בשידוך זה מטעם הנ"ל.

אביו קרא את המכתב, ונכנסו דברי בנו ללבו, אך רצה לברר מי הנערה הזאת ואם מהראוי הוא להשתדך עמה. ואחר שנודעו לו הפרטים, החליט שאיננה ראויה לבנו.

בבוא סוף זמן הלימודים חזר רבי מענדל לביתו לעיר קארלסבורג, והפציר מאד באביו שיסכים להשידוך כדי להצילו ממכשול הנ"ל, עד שאביו נעתר אליו והשידוך נעשה.​

(בית צדיקים יעמוד באבוב תשס"ה עמוד כ"ב. מובא בשינויים בספר מפי ספרים וסופרים אבות עמוד תמ"ב)
 
הרי בזמן ראייתו לא היתה דעתו לראיה לשם מצוה
חסכון של מצות 'לראותה' קודם שישאנה, אינו חסכון שמכפר עבירה
הראייה עצמה נהפכה למצוה כי בזה מקיים "שייראנה"
ראשית, אין "מצוה" שיראנה, יש צורך שיראנה, כי אין לו לאדם לקדש את האשה עד שיראנה
שנית, יש לדון, אם טעם ההיתר הוא משום ש"ראיה שדעתו בשביל לידע אם לקדשה" מותרת, ויותר נראה שראיה לצורך מותרת, וראיה זו לצורך היתה, שהרי משום ראיה זו נשאה, ואתי שפיר לפי"ז מעשה הרה"ק דלעיל.
 
יתכן, כיון שסו"ס היתה ראיה לצורך נישואין, ולאו בדעתו תליא.
אם היה בתורה איסור בשם 'ראיית אשה שלא לצורך' אולי צדקו דבריך,
אבל כיון דהאיסור הוא משום 'ונשמרת מכל דבר רע' ומשום 'ולא תתורו' לא מסתבר כלל דאם אח''כ נעשית הראייה לצורך יהא מותר
 

הודעות מומלצות

מצ"ב תחקיר שנערך על מקום קבורתו

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון