ידועה השאלה על דברי חז"ל בקידושין שכר מצוה בהאי עלמא ליכא. והא חזינן בפרשת קריאת שמע ובפרשת בחוקותי שכר בעולם הזה?
ראיתי תשע תירוצים העומדים בשאלה. ואכתוב את התירוצים הזכורים לי.
הרמב"ם
הרמב"ן
המהרש"א
הפרי מגדים
החיד"א
ספר הברית
הרמב"ם כתב שהשכר בעולם הזה שמוזכר בתורה אינו על עצם המצוה אלא שכר לתועלת עובד ה' שיהיה בכוחו לעבוד את האלוקים מתוך שבע ובריאות וכיוצא בזה
הרמב"ן חילק בין שכר בעולם הזה של רבים ליחיד.
הפרי מגדים כתב ליישב שהטעם דאין שכר בעולם הזה על מצוות משום החשש שמא יתהה על הראשונות אבל מזכה הרבים שאין חטא בא על ידו [גמרא ב"ב] ובכלל זה שלא יתהה זוכה לשכר בעולם הזה ודווקא. וצריך ביאור.
החיד"א כתב ליישב שאין שכר על המצוה אבל יש שכר על דקדוק במצוה ועל השמחה במצוה.
ראיתי תשע תירוצים העומדים בשאלה. ואכתוב את התירוצים הזכורים לי.
הרמב"ם
הרמב"ן
המהרש"א
הפרי מגדים
החיד"א
ספר הברית
הרמב"ם כתב שהשכר בעולם הזה שמוזכר בתורה אינו על עצם המצוה אלא שכר לתועלת עובד ה' שיהיה בכוחו לעבוד את האלוקים מתוך שבע ובריאות וכיוצא בזה
הרמב"ן חילק בין שכר בעולם הזה של רבים ליחיד.
הפרי מגדים כתב ליישב שהטעם דאין שכר בעולם הזה על מצוות משום החשש שמא יתהה על הראשונות אבל מזכה הרבים שאין חטא בא על ידו [גמרא ב"ב] ובכלל זה שלא יתהה זוכה לשכר בעולם הזה ודווקא. וצריך ביאור.
החיד"א כתב ליישב שאין שכר על המצוה אבל יש שכר על דקדוק במצוה ועל השמחה במצוה.