שלח - שלוחו של אדם כמותו, והקשר למרגלים | במדבר שלח - שלוחו של אדם כמותו, והקשר למרגלים | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,029
תודות
5,315
נקודות
497
ספרי זוטא ריש שלח:
במספר הימים אשר תרתם. אמ׳ ר׳ ישמעאל וכי ישראל תרו אותה והרי שנים עשר בלבד תרו אותה אלא לפי שהיו שלוחיהן ששלוחו של אדם כמותו בכל מקום. ר׳ עקיבא אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר והקרבתם אשה לה' (ויקרא כג ח) והלא הכהנים היו המקריבין אלא ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ יהושע אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל (שמות יב ו) וכי כל הקהל כולן שוחטין והלא אין שוחט אלא אחד אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ אליעזר אומר מנין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ויהי דבר ה' אל ירמיהו אחרי שרף המלך את המגלה שוב קח לך מגלה אחרת וכתוב עליה (ירמיה לו כז - כח) מה עשה ירמיה לקח מגלה אחרת ונתנה לברוך בן נריה וכתבה והלא הקב״ה אמר לו כתוב אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ממי למד ממשה רבינו שאמר לו הקב״ה ראה ועשה בתבניתם (שמות כה מ) וכתיב ויעשו כל חכם לב (שמות לו ח) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ זכאי אומר הרי הוא אומר כה אמר ה׳ למשיחו לכרש וגו׳ (ישעיה מה א) מה הוא אומר בסוף אנכי העירתיהו בצדק (ישעיה מ״ה יג) והקב״ה אומר הוא יבנה עירי וגלותי ישלח (ישעיה מה יג) וכרש אומר מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל (דברי הימים ב׳ לו כג) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. וכן את מוצא שהקב״ה מצוה את אליהו ואמר לו ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל (מלכים א׳ יט טז) ואליהו צוה את אלישע ואלישע שלח את יונה ומשחו שנא׳ ואלישע הנביא קרא לאחד מן הנביאים (מלכים ב׳ ט א) מיכן למדנו ששלוחו של אדם כמותו אף הקב״ה הסכים על ידו כאלו אליהו משחו שנאמר ומאלוקים היתה תבוסת אחזיה (דברי הימים ב׳ כב ז). וכן את מוצא באלישע שמשח את חזאל והלא לאליהו צוה הקב״ה שימשח אותו שנא׳ ומשחת את חזאל למלך על ארם (מלכים א׳ יט טו) אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ד״א מניין ששלוחו של אדם כמותו שנא׳ ויראו בני עמון כי נבאשו בדוד וכי בדוד עשו כלום אלא כיון שעשו לשלוחיו כאלו עשו בו ששלוחו של אדם כמותו:
 
ספרי זוטא ריש שלח:
במספר הימים אשר תרתם. אמ׳ ר׳ ישמעאל וכי ישראל תרו אותה והרי שנים עשר בלבד תרו אותה אלא לפי שהיו שלוחיהן ששלוחו של אדם כמותו בכל מקום. ר׳ עקיבא אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר והקרבתם אשה לה' (ויקרא כג ח) והלא הכהנים היו המקריבין אלא ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ יהושע אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל (שמות יב ו) וכי כל הקהל כולן שוחטין והלא אין שוחט אלא אחד אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ אליעזר אומר מנין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ויהי דבר ה' אל ירמיהו אחרי שרף המלך את המגלה שוב קח לך מגלה אחרת וכתוב עליה (ירמיה לו כז - כח) מה עשה ירמיה לקח מגלה אחרת ונתנה לברוך בן נריה וכתבה והלא הקב״ה אמר לו כתוב אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ממי למד ממשה רבינו שאמר לו הקב״ה ראה ועשה בתבניתם (שמות כה מ) וכתיב ויעשו כל חכם לב (שמות לו ח) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ זכאי אומר הרי הוא אומר כה אמר ה׳ למשיחו לכרש וגו׳ (ישעיה מה א) מה הוא אומר בסוף אנכי העירתיהו בצדק (ישעיה מ״ה יג) והקב״ה אומר הוא יבנה עירי וגלותי ישלח (ישעיה מה יג) וכרש אומר מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל (דברי הימים ב׳ לו כג) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. וכן את מוצא שהקב״ה מצוה את אליהו ואמר לו ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל (מלכים א׳ יט טז) ואליהו צוה את אלישע ואלישע שלח את יונה ומשחו שנא׳ ואלישע הנביא קרא לאחד מן הנביאים (מלכים ב׳ ט א) מיכן למדנו ששלוחו של אדם כמותו אף הקב״ה הסכים על ידו כאלו אליהו משחו שנאמר ומאלוקים היתה תבוסת אחזיה (דברי הימים ב׳ כב ז). וכן את מוצא באלישע שמשח את חזאל והלא לאליהו צוה הקב״ה שימשח אותו שנא׳ ומשחת את חזאל למלך על ארם (מלכים א׳ יט טו) אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ד״א מניין ששלוחו של אדם כמותו שנא׳ ויראו בני עמון כי נבאשו בדוד וכי בדוד עשו כלום אלא כיון שעשו לשלוחיו כאלו עשו בו ששלוחו של אדם כמותו:
תמוה, דהרי זה היה מעשה עבירה (למפרע), ואין שליח לדבר עבירה, והיו יכולים לטעון דברי הרב וכו'.
 
תמוה, דהרי זה היה מעשה עבירה (למפרע), ואין שליח לדבר עבירה, והיו יכולים לטעון דברי הרב וכו'.
ברוך שכיוונתי, ורציתי לומר אולי וזה יפרש גם דברים נוסף בספרי זוטא, שאכן לא לומדים כאן דין שליחות,
אלא שמי שהוא שליח התורה מחשיבה אותו לכמה דברים כאילו הוא המשלח, וכמו ש"ץ שטעה אף שלא נשלח לטעות מ"מ זהו סימן רע לשולחיו,
ואכתי צ"ב.
 
ברוך שכיוונתי, ורציתי לומר אולי וזה יפרש גם דברים נוסף בספרי זוטא, שאכן לא לומדים כאן דין שליחות,
אלא שמי שהוא שליח התורה מחשיבה אותו לכמה דברים כאילו הוא המשלח, וכמו ש"ץ שטעה אף שלא נשלח לטעות מ"מ זהו סימן רע לשולחיו,
ואכתי צ"ב.
לא מסתבר, כי הספרי מביא גם משחיטת הפסח שממנו נלמד שליחות כפשוטו.
 
לא מסתבר, כי הספרי מביא גם משחיטת הפסח שממנו נלמד שליחות כפשוטו.
יתכן שיש מעלה בזה שנקרא כמותו, ואמנם משם שזה דין לדורות אפשר גם ללמוד את עיקר הדין,
ועי' קידושין (מג, א) בסוגיית שליח נעשה עד, שלמ"ד שאינו נעשה עד - טעמו כיון דאמר מר שלוחו של אדם כמותו הו"ל כגופיה,
ומשמעש שמעצם זה שמועיל מעשהו [שהרי על זה דנים שהוא שליח] לא היה נפסל, אלא רק מחמת שנחשב כגופיה.

ואינני יודע אם זה נכון,
ויישר כח על ההערה.
 
ועוד חשבתי שאפילו אם לא היה זה דבר עבירה כי הקב"ה הסכים להליכתם - מכל מקום היו ישראל יכולים לטעון לתקוני שדרתיך ולא לעוותי.
 
תמוה, דהרי זה היה מעשה עבירה (למפרע), ואין שליח לדבר עבירה, והיו יכולים לטעון דברי הרב וכו'.
לכאו' לא כ"כ קשור לשליח לדבר עבירה על דבר שהשליחות עצמו לא היה עבירה,
אלא ששיך כאן (לכאו') לתקוני שדרתיך ולא לעיוותי
 
לכאו' לא כ"כ קשור לשליח לדבר עבירה על דבר שהשליחות עצמו לא היה עבירה
כמו שכתבתי, למפרע זה היה לדבר עבירה.
אלא ששיך כאן (לכאו') לתקוני שדרתיך ולא לעיוותי
כבר כתבתי:
ועוד חשבתי שאפילו אם לא היה זה דבר עבירה כי הקב"ה הסכים להליכתם - מכל מקום היו ישראל יכולים לטעון לתקוני שדרתיך ולא לעוותי.
 
לכאו' לא כ"כ קשור לשליח לדבר עבירה על דבר שהשליחות עצמו לא היה עבירה,
אלא ששיך כאן (לכאו') לתקוני שדרתיך ולא לעיוותי
יישר כח,
ולכאורה צדקו דבריך,
רק אי משום הא יתכן שכיון שעם ישראל הסכימו עמם - א"כ נמצא שאינן יכולים לטעון לתקוני שדרתיך,
וכאילו התברר למפרע שכן עשו פה רצון המשלח.
 
רק אי משום הא יתכן שכיון שעם ישראל הסכימו עמם - א"כ נמצא שאינן יכולים לטעון לתקוני שדרתיך,
וכאילו התברר למפרע שכן עשו פה רצון המשלח.
הסכמה לאחר מעשה לכאו' אינה מועילה, וכמו בחבין לאדם שאף אם הסכים אח"כ לא מועיל, והטעם הוא שהסכמה על חובה אינה דבר קיים עד שיסכימו בפועל ודוק
 
הסכמה לאחר מעשה לכאו' אינה מועילה, וכמו בחבין לאדם שאף אם הסכים אח"כ לא מועיל, והטעם הוא שהסכמה על חובה אינה דבר קיים עד שיסכימו בפועל ודוק
צ"ח בפוסקים
[כי אינו דומה כ"כ לחבין שלא שלחו כלל, ועי' ב"מ כ"ב א'].
 

הודעות מומלצות

איזה אחרון כתב על עצמו ששכח רוב חידושיו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון