רות - שם האחת ערפה ושם השנית רות | חמש מגילות | פורום אוצר התורה רות - שם האחת ערפה ושם השנית רות | חמש מגילות | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,705
תודות
4,722
נקודות
475
וישאו להם נשים מאביות שם האחת ערפה ושם השנית רות

כתב האלשיך שהפסוק מאריך ולא כתב בקצרה ערפה ורות,
כיון שבא להסביר מדוע מחלון זכה שעל ידו הסתבב מלכות בית דוד על ידי נישואי האשה שלקח,
ואילו כליון לא נשאר ממנו כלום;

ועל זה באה התשובה, שכליון שנשא את ערפה היה הראשון לחטוא, ומחלון למד ממנו לכן חטאו היה פחות חמור.
 
ידוע בשם החיד''א שרות היתה קודם אשת כליון
אבל במדרש איתא
מדרש זוטא - רות (בובר) פרשה א
אמר רבי יוחנן צריך אתה לחוש לשם מחלון [שהוא] לשון מחילה, נזדווגה לו רות המואביה. שהיתה רותחת מן העבירה. כליון שהוא לשון כלייה, נזדווגה לו ערפה שעמד ממנה גלית הפלשתי.
 
החיד"א דווקא מרבה לצטט את השרש ישי
הוא מזכיר אותו בענין הזה?
לא ראיתי בפנים

ז''ל החת''ס שם-
ניקשיתי בקרא משמע מחלון וכליון נשאו ערפה ורות נמצא ערפה אשת מחלון ורות אשת כליון ולבסוף כתי' אשת מחלון קניתי ומצאתי בס' שמחת הרגל בשם המדרש בכליון בעל רות מת ויבמה מחלון ושוב מת גם הוא ע"ש
 
אבל במדרש איתא
מדרש זוטא - רות (בובר) פרשה א
אמר רבי יוחנן צריך אתה לחוש לשם מחלון [שהוא] לשון מחילה, נזדווגה לו רות המואביה. שהיתה רותחת מן העבירה. כליון שהוא לשון כלייה, נזדווגה לו ערפה שעמד ממנה גלית הפלשתי.
החיד''א מביא מדרש אחר כמו שציטטתי לעיל
 
ומצאתי בס' שמחת הרגל בשם המדרש בכליון בעל רות מת ויבמה מחלון ושוב מת גם הוא ע"ש
ראיתי בשמחת הרגל (בשם ספר חלק בני יהודה) וכתב להיפך
ובאמת מעיר כך בהערות לחתם סופר, וז"ל:
אך שם איתא רות נשאת לכליון אחר שמת מחלון, ונראה דמרן יליף מהתם רק הך דרות נתייבמה
 
אגב, יש להסתפק אם לפי החיד"א נתגיירו קודם, דבלא"ה מה שייך ייבום
בזהר חדש רות (דף צ"ז בערך) מובא שרות נתגיירה קודם שנתחתנה


שָׁאַל רַבִּי פְּדָת, לִבְרֵיהּ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי אִישׁ סוֹכוֹ. רוּת, כֵּיוָן שֶׁנִּתְגַּיְירָה, מִפְּנֵי מָה לֹא קְרָאוּהָ בְּשֵׁם אַחֵר. אֲמַר לֵיהּ, כָּךְ שָׁמַעְתִּי, דְּשֵׁם אַחֵר הָיָה לָהּ, וּכְשֶׁנִּשַּׂאת לְמַחְלוֹן, קָרְאוּ שְׁמָהּ רוּת. וּמִשָּׁם עָלְתָה בְּשֵׁם זֶה. דְּהָא כְּשֶׁנִּשַּׂאת לְמַחְלוֹן נִתְגַּיְירָה, וְלֹא לְאַחַר זְמַן.

אָמַר לוֹ, וְהָכְתִיב אַחַר כַּךְ, (רות א) בַּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי וכו', הַרְבֵּה הַתְרָאוֹת עָשְׂתָה נָעֳמִי, כְּדִתְנִינָן, וְכוּלָּן קִבְּלָה עָלֶיהָ. וְאִם נִתְגַיְּירָה קוֹדֶם, לָמָּה לָהּ הַשְׁתָּא כּוּלֵי הַאי.

אָמַר לוֹ, חַס וְשָׁלוֹם שֶׁנְּשָׂאָהּ מַחְלוֹן, וְהִיא גוֹיָה, אֶלָּא כְּשֶׁנְּשָׂאָהּ נִתְגַיְּירָה, וּבְחֶזְקַת אֵימַת בַּעֲלָהּ עָמְדָה הִיא וְעָרְפָּה, בְּעִנְיַן זֶה. כֵּיוָן שֶׁמֵּתוּ בַּעֲלֵיהֶן, עָרְפָּה חָזְרָה לְסוּרְחָנָהּ, וְרוּת עָמְדָה בְּטַעֲמָהּ. דִּכְתִיב, (שם) הִנֵּה שָׁבָה יְבִמְתֵּךְ אֶל עַמָּהּ וְאֶל אֱלֹהֶיהָ (שם) וְרוּת דָּבְקָה בָהּ, כְּמוֹ שֶׁהָיְתָה בַּתְּחִילָּה. כֵּיוָן שֶׁמֵּת בַּעֲלָהּ, בִּרְצוֹנָהּ דָּבְקָה בַּתּוֹרָה.

אָמַר לוֹ, שָׁמַעְתָּ מַה שְּׁמָהּ בַּתְּחִילָּה. אָמַר לֵיהּ, גִילִית שְׁמָהּ. כְּשֶׁנְּשָׂאָהּ מַחְלוֹן, קָרָא לִשְׁמָהּ רוּת. עָרְפָּה, הָרָפָה שְׁמָהּ, וְחָזְרָה לְסִרְחוֹנָהּ, וְלִשְׁמָהּ, וּלְעַמָּהּ, וְלֵאלֹהֶיהָ, דִּכְתִיב הִנֵּה שָׁבָה יְבִמְתֵּךְ אֶל עַמָּהּ וְאֶל אֱלֹהֶיהָ. אֶל עַמָּהּ, לְהִקָּרֵא בַּשֵּׁם הָרִאשׁוֹן. וְאֶל אֱלֹהֶיהָ, לַעֲבוֹד עֲבוֹדָה זָרָה.
 
נערך לאחרונה:
אָמַר לוֹ, שָׁמַעְתָּ מַה שְּׁמָהּ בַּתְּחִילָּה. אָמַר לֵיהּ, גִילִית שְׁמָהּ. כְּשֶׁנְּשָׂאָהּ מַחְלוֹן, קָרָא לִשְׁמָהּ רוּת. עָרְפָּה, הָרָפָה שְׁמָהּ, וְחָזְרָה לְסִרְחוֹנָהּ, וְלִשְׁמָהּ, וּלְעַמָּהּ, וְלֵאלֹהֶיהָ, דִּכְתִיב הִנֵּה שָׁבָה יְבִמְתֵּךְ אֶל עַמָּהּ וְאֶל אֱלֹהֶיהָ. אֶל עַמָּהּ, לְהִקָּרֵא בַּשֵּׁם הָרִאשׁוֹן. וְאֶל אֱלֹהֶיהָ, לַעֲבוֹד עֲבוֹדָה זָרָה.
ולפ"ז ישבי וגלית וכו' דינם כישראל?
 
דְּהָא כְּשֶׁנִּשַּׂאת לְמַחְלוֹן נִתְגַּיְירָה, וְלֹא לְאַחַר זְמַן.

אָמַר לוֹ, וְהָכְתִיב אַחַר כַּךְ, (רות א) בַּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי וכו', הַרְבֵּה הַתְרָאוֹת עָשְׂתָה נָעֳמִי, כְּדִתְנִינָן, וְכוּלָּן קִבְּלָה עָלֶיהָ. וְאִם נִתְגַיְּירָה קוֹדֶם, לָמָּה לָהּ הַשְׁתָּא כּוּלֵי הַאי.
אבל לכאו' אינו כש''ס דידן שלמדו משם הרבה הלכות לכל הגרים
 

הודעות מומלצות

האשכול מיועד לתוכן תורני שנוצר או נערך בבינה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון