מנהגים - שמן זית לנר חנוכה דומה לשמן המנורה | הלכה ומנהג מנהגים - שמן זית לנר חנוכה דומה לשמן המנורה | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן
ידוע בשם הרב אלישיב זצ"ל הידור כזה,
משהו יודע מקור לזה?
@קבוצה הלכות חנוכה
צריך לדעת שחומרא זו גם אם יש לה מקור,
מ"מ היא רק אם הוא דולק יותר יפה מהשמן שמצוי בזמנינו,
דאל"ה מוכח בגמ' שאין לו עדיפות כלל.
מסכת שבת כג.
א''ר יהושע בן לוי כל השמנים כולן יפין לנר ושמן זית מן המובחר אמר אביי מריש הוה מהדר מר אמשחא דשומשמי אמר האי משך נהורי טפי כיון דשמע לה להא דרבי יהושע בן לוי מהדר אמשחא דזיתא אמר האי צליל נהוריה טפי
הנה שמן שומשמין אינו דומיא דמנורה, ואעפ"כ העדיף אביי את השמן הזה משום שדולק יותר זמן, ולאחמ"כ אמר ששמן זית עדיף, לא משום דהוי דומיא דמנורה, אלא משום שאורו צלול ומאיר יותר.
 
צריך לדעת שחומרא זו גם אם יש לה מקור,
מ"מ היא רק אם הוא דולק יותר יפה מהשמן שמצוי בזמנינו,
דאל"ה מוכח בגמ' שאין לו עדיפות כלל.

הנה שמן שומשמין אינו דומיא דמנורה, ואעפ"כ העדיף אביי את השמן הזה משום שדולק יותר זמן, ולאחמ"כ אמר ששמן זית עדיף, לא משום דהוי דומיא דמנורה, אלא משום שאורו צלול ומאיר יותר.
א' מרן הגריש''א סבר דומיא דמנורה וזה מאוד מובן דהרי זה הטעם למה צריך שמן לחולקים על הרמ''א בנרות שעוה .
ב' הגר''י ברטלר סבר שהטעם הוא משום הקריבהו נא לפחתך כההיא דנרות בית הכנסת בעכבר .
 
ראיתי בכף החיים וזה לשונו:
שם הגה. ומיהו שמן זית מציה מן המובחר. שבו נעשה הנס. לבוש. פר"ח. ועוד שבו היו מדליקין את המנורה.

ונראה שיש שני טעמים שונים וחולקים על הרמ"א משני סיבות

וביחס לטענת הרב@עוזי ומגני
עוד כתב שם:
שם הגה. ומיהו שמן זית מצוה וכו'. ובמקום שהשמן זית ביוקר ושאר השמנים בזול ידליק בליל א' ובכל הלילות הנרות הנוספים בשמן זית ושאר הנרות בשאר השמנים. שבו"י ח"ב סי' ל"א. י"א בהגב"י. ולא דמי למ"ש לקמן או' כ"א דהכא גם שאר הנרות הם של שמן ולא יש הפרש כ"כ יעו"ש:
 
ראיתי בכף החיים וזה לשונו:
שם הגה. ומיהו שמן זית מציה מן המובחר. שבו נעשה הנס. לבוש. פר"ח. ועוד שבו היו מדליקין את המנורה.

ונראה שיש שני טעמים שונים וחולקים על הרמ"א משני סיבות

וביחס לטענת הרב@עוזי ומגני
עוד כתב שם:
שם הגה. ומיהו שמן זית מצוה וכו'. ובמקום שהשמן זית ביוקר ושאר השמנים בזול ידליק בליל א' ובכל הלילות הנרות הנוספים בשמן זית ושאר הנרות בשאר השמנים. שבו"י ח"ב סי' ל"א. י"א בהגב"י. ולא דמי למ"ש לקמן או' כ"א דהכא גם שאר הנרות הם של שמן ולא יש הפרש כ"כ יעו"ש:
דהרי זה הטעם למה צריך שמן לחולקים על הרמ''א בנרות שעוה .
אני לא חולק על זה שיש מעלה בדומיא דמנורה,
אבל יש מעלה יותר גדולה למשיך נהורא טפי
ומעלה עוד יותר גדולה לצליל נהורא טפי כדמוכח בגמ'
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

על כן קראה שמו יהודה וגו'...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה