חנוכה - שמן זית מארץ ישראל | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה חנוכה - שמן זית מארץ ישראל | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מאורות הכשרות עמוד 7
שאלה: לכבוד מערכת 'מאורות הכשרות' ברצוני לדעת האם יש הידור להדליק דווקא בשמן זית מארץ ישראל. חיים גולדמן.
תשובה: אכן יש מעלה.

נחלק את התשובה לשתי נקודות.
הנקודה הראשונה שבה יכול להיות מעלה לשמן זית מארץ ישראל היא, ששמן זית מארץ ישראל נעשה בו מצוות של תרומות ומעשרות. וקיי'ל שכיון שאתעבד בה מצווה חדא לתעבד בה מצווה אחריתי.
מצאנו זאת בכמה הלכות – חדא בגמ' בברכות דף קיז: שרבי אמי ורבי אסי כשהיה נקלע לידם לחם שעשו עליו עירובי תחומין היו לוקחים אותו ללחם משנה בשבת, והיו אומרים כיון שעשו בו מצווה אחת נעשה בו מצווה אחריתי. וכן במשנ"ב רצ"ז הביא שקורים לבשמים של הבדלה הדס על שם שבדורות הראשונים היו לוקחים את ההדס של המצווה להבדלה. ולכאורה מטעם הנ"ל שכיון שנעשה מצווה בהדס בד' מינים יעשה בו גם מצווה של ברכת בשמים.
אמנם יש לומר שאין צריך לחפש דבר שנעשה בו מצווה אלא עד כמה שנעשה מצווה בדבר שלא יזרקנו וכו' אלא יקיים בו מצווה, משום חביבות המצווה. אבל במטה משה עמוד העבודה ימי החנוכה סימן תתקצ "ומצוה לקנות שעוה מן הצדקה מה שנטף מנרות של בית הכנסת, מאחר דאתעביד בהו חדא מצוה". מבואר שיש עניין לקנות ולחפש לקיים מצווה במה שנעשה בו מצווה.
אמנם יש לומר דדווקא כאשר נעשה מצווה בגוף הדבר אז ראוי לקיים מצווה נוספת, אבל בתרומות ומעשרות יש מקום שלא נעשה קיום מצווה בכל התבואה אלא רק במה שהפריש, ונהיה תרומה ומעשרות אבל בשאר התבואה לא. וממילא מנין ששייך לומר כיון שנעשה בו מצווה חדא. אבל בשו"ת בצל החכמה סימן ח"ג ס"ז הביא בשם מכתבי תורה סימן מ"ג שיש ענין לעשות ציצית מצמר שנעשה בו ראשית הגז, וכן לעשות מצה מצמר שהפרישו ממנו תרו"מ, הרי לנו שיש מעלה לעשות מצווה בדבר שנעשה בו תרו"מ. וה"נ בהדלקת נר חנוכה יש ענין לקחת להדלקה שמן שהופרשו ממנו תרומות ומעשרות. רק שאינני יודע השיעור האם צריך להוציא על זה הוצאות ובאיזה שיעור.
אגב ראיתי שמביאים שבמגיד מישרים לבית יוסף פרשת מקץ כתוב שהמלאך ציווה אותו לא להשתמש בשמן שקנה לנרות חנוכה בגלל שזה שמן שאינו מארץ ישראל. אבל בשו"ע זה לא מופיע.
נקודה נוספת שהיא שבארץ ישראל זהו מקום מעולה לבתי בד בוטיק, מה שלא קיים כשמביאים מחו"ל בדרך כלל זה מפעלים תעשייתים ענקיים. והמעלה לבתי בד בוטיק שניתן לייצר שמן זית הכי טבעי והכי איכותי, והמעלה בזה הוא לפי מה שדעת הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שיש מעלה כמה שיותר קרוב לשמן שהיה בבית המקדש, ולכן ראוי לדעתו להדליק בשמן זית שראוי לאכילה, גם בארץ ישראל יש פיקוח בשנים האחרונות מטעם הממשלה שיהיה זה שמן זית % 100 טבעי. ]החברה שנבחרה לפקח מטעם הממשלה היא חברת אגריאור, ויש להם סמל 'שמן זית ישראלי'[, ואם זה מיובא מחו"ל לא תמיד אפשר לעמוד על אמיתותם של דברים, אמנם יש בד"צים דוגמת ה'עדה החרדית' שעמם שוחחנו שעושים בדיקות מעבדה קפדניות על כל מה שהם מביאים, אבל זה פיקוח כולל.
גם דבר נוסף לפי ההידור של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהיה מהדר בשנותיו האחרונות לקחת שמן זית שסחטו רק את הפרי ולא שטחנו את כל הפרי כולל בשר הפרי והגרעין, שזה הכי קרוב לשמן שהיה כשר למנורה, ואפשר שאפי' זה חשיב שמן זית זך. ]עי' מנחות פו. ועי' עמוד, ועי' פניני חנוכה להגרב"צ קוק [. אלו שתי נקודות שלכן יש מעלה בשמן מארץ ישראל. >
מאמר זה לא להלכה ולא למעשה אלא לעורר לב המעיין, ניתן להעתיק מאמר זה. י.ל.<
ישנו מקום בארץ ישראל שסוחט את הזיתים כנ"ל במשך כל השנה והוא עומד תחת כשרות רבנות מקומית והוא נמכר במחיר של 92 ₪ לליטר ]צרכני הבריאות חובבים אותו מאוד בגלל שרמת החומציות שלו לעיתים היא פחות מ 0.1 %[ ולקראת ₪ חנוכה הרב חסיד מבית שמש שהיה מביא לגרי"ש אלישיב זצוק"ל מייצר שמן זית הנ"ל בהכשר בד"ץ העדה החרדית במחיר של – 74​
 

קבצים מצורפים

אגב ראיתי שמביאים שבמגיד מישרים לבית
יוסף פרשת מקץ כתוב שהמלאך ציווה אותו
לא להשתמש בשמן שקנה לנרות חנוכה בגלל
שזה שמן שאינו מארץ ישראל. א
אין כזה מגיד מישרים.
יש מישהו שיכול לעזור להבין מאיפה הציטוט הזה?
(אינני מאשים את 'ימה של תורה' אלא את המקור ממנו העתיק, שכנראה גם הוא העתיק ממישהו שהעתיק ממישהו שהעתיק...)
 
מחיפוש שערכתי, מתברר שזו טעות. אין הכוונה לספר 'מגיד מישרים' של הבית יוסף, אלא בספר 'מישרים מגיד' להגרי"צ בערנפלד זצ"ל, שהיה גאב"ד חוג חתם סופר בבני ברק, שהם דברי תורה שהתגלו לו מפי מגיד שהתגלה אליו מן השמים. (וכפי הידוע נגנז הספר בהוראת הגר"ש וואזנר זצ"ל).

ונתבלבל להמעתיק בהעלון שהובא לעיל בין 'מגיד מישרים' ל'מישרים מגיד'.

וכך מביא הרב דבורקס:
1765769449964.png
 
מחיפוש שערכתי, מתברר שזו טעות. אין הכוונה לספר 'מגיד מישרים' של הבית יוסף, אלא בספר 'מישרים מגיד' להגרי"צ בערנפלד זצ"ל, שהיה גאב"ד חוג חתם סופר בבני ברק, שהם דברי תורה שהתגלו לו מפי מגיד שהתגלה אליו מן השמים. (וכפי הידוע נגנז הספר בהוראת הגר"ש וואזנר זצ"ל).
HebrewBooksOrg_61959_page_137.jpg
 
תודה רבה להרב "הצעיר שבחבורה"!!!
מהיכן כל זה מובא?
לא הבאת מקור!
וגם הפסקת באמצע הקטע המעניין ביותר...
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה