תורת המחשבה או מחשבת ישראל? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית תורת המחשבה או מחשבת ישראל? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
מה ההבדל בין "תורת המחשבה" החרדית לבין "מחשבת ישראל" הדתית לאומית?
בסגנון בתכלית ובכל מה שמייחד אותם.
בשאלתך דלגת על שתי שאלות יסודיות אחרות שצריך לברר.
א. מה זה 'תורת המחשבה'. ממתי המושג מחשבה חדר לשיח החרדי?
וכמו שהערתי בפורומינו
אגב מתי הומצא המושג "מחשבה"?

ב. איזו 'מחשבת ישראל', של הד"ל או של החרד"ל. הבדל שמים וארץ.

בסגנון בתכלית ובכל מה שמייחד אותם.
על קצה המזלג.
הציבור החרדי ניגש ל"מחשבה" (ובלשון המשגיח השכלתן "שיחת מוסר עמוקה...") בכובד ראש, באמונה שלימה, בחיבור למוסר התורה, וכלימוד שמטרתו לחזק את יסודות האמונה, להמתיק את טעמי המצוות (ואם תרצה, בסאב טקסט של התוה"ק), אבל לא כעבודת מחקר ללא תכלית.
ואכן סגנון הספרים שמעטרים את מדפי הארון בכל בית חרדי מצוי - הם עדות נאמנה לאמיתה הזו.

לעומתו, הציבור הד"ל בניחוח אקדמאי (עם כיפת בנט...) מרבה להתעסק בספרי פילוסופיה בגישה אקדמית מחקרית עיונית ופילוסופית, ופחות חיבור אמיתי, טהור ונקי לתוכן שהעביר מוסר התורה. ('תנ"ך בגובה העינים" מוכר לך?).
 
ברור. הגר"י הוטנר היה תלמיד של הר"ק
עולם המחשבה החרדי מצטמצם בגר"י הוטנר?
מנין לך שהגר"י הוטנר היה תלמידו?
ונניח שהוא קיבל או הושפע ממנו זה כולל את כל בעלי המחשבה?
בקיצור מופרך.
אתה רציני?
קשקוש.
 
עולם המחשבה החרדי מצטמצם בגר"י הוטנר?
מנין לך שהגר"י הוטנר היה תלמידו?
ונניח שהוא קיבל או הושפע ממנו זה כולל את כל בעלי המחשבה?
בקיצור מופרך.

אתה רציני?
קשקוש.
רובם של בעלי המחשבה, גם הגר"מ שפירא הושפעו מהרב הוטנר, (רובם תלמידיו המובהקים מלבד הגרמ"ש שרק הושפע ממנו)
ואני רציני לחלוטין.
 
מה הדמיון ביניהם שאתה שואל מה ההבדל?
מה ההבדל ביניהם?
זה אני שואל. כי אני לא רואה הבדל גדול בינינו ובין החרדלי"ם (מהיכרות טובה עם אחד כזה)
לעומתו, הציבור הד"ל בניחוח אקדמאי (עם כיפת בנט...) מרבה להתעסק בספרי פילוסופיה בגישה אקדמית מחקרית עיונית ופילוסופית, ופחות חיבור אמיתי, טהור ונקי לתוכן שהעביר מוסר התורה. ('תנ"ך בגובה העינים" מוכר לך?).
והחרדל"י?
 
נדמה לי שיש עירב לא נכון ההבדל הוא לא בין "חרדי" לבין "דתי לאומי" אלא בין עולם המחשבה היהודי או האקדמי

עולם המחשבה הליטאי והחרד"לי שבו יש קרבה משמעותית שני העולמות האלה עמוקים מאוד ורצינים ומכבדים את ההלכה וכן נישענים על אותם מקרות ממקורות דומים - מהמהר"ל, מהחסידות, מהראי"ה קוק, ומדמויות כמו הגר"י הוטנר המחלוקות ביניהם הן לרוב על סוגיות ספציפיות ולא על הגישה העקרונית ללימוד ולחשיבה לא סתם המתנגדים לעולם המחשבה בתוך החברה החרדית מכנים את אותם בעלי חשבה בחברה החרדית מזרחניקים וכו'

-ויש העולם המחשבה האקדמי שרואה בעצמה מתקדמת ומודרנית נוטה לזלזל ברבנים ובמסורת בעיה העיקרית בגישה האקדמית הזו היא שהיא מנתחת את המחשבה היהודית מבחוץ, כמו חוקר אנתרופולוגיה שבוחן שבט זר.
 

הודעות מומלצות

אשמח לתשובות מבוססות, ולא להשערות בעלמא.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון