נח - 'תיבות נח' - נח עשה כמה תיבות? | בראשית נח - 'תיבות נח' - נח עשה כמה תיבות? | בראשית

למה זה תשאל לשמי?

משתמש רשום
gemgem
הודעות
43
תודות
89
נקודות
18
הנה נתחבטו המפרשים בפרשתינו היאך הכילה התיבה את כל מיני החי בעולם, ויעו' ברמב"ן שכתב לפ' שהיה זה בדרך נס. אך באב"ע הביא בשם י"א חידוש עצום, והוא, שנח עשה כמה תיבות ונקט הכתוב דרך קצרה יעויי"ש.
ולפי"ז ילה"ק, דנצטרך לומר דבכל תיבה היה אדם אחר מבני משפחת נח שיוכל לספק לחיות את מזונם, ומאחר שקשה לומר שכל התיבות נחו על הרי אררט, דהוא כנגד הטבע, צ"ל דכל תיבה נחה במק"א ולפ"ז לא היה קשר בין האנשים שבכל תיבה לאחר המבול, אך זה לכאו' נסתר ממעשה דחם ונח, וע"כ צ"ל שנחו כא' על הרי אררט והיה זה בדרך נס, והשתא דאתינן להכי א"כ יק' אמאי לא נימא דהיה נס בזה שהתיבה הכילה את כל מיני החי, וכמש"כ הרמב"ן, וצ"ע בזה.
 
לכאו' מה שינוחו כל התיבות על הרי אררט אינו נס כ"כ גדול,
דכל התיבות עמדו זו לצד זו, ונשטפו כולם לאותו מקום,
ואף אם צריך נס בשביל זה, עכ"פ הוא נס שיש לו אחיזה בטבע.
משא"כ להכניס כל החיות שבעולם לתיבה אחת הוא נס שאין לו שום אחיזה בטבע.
 
ואף אם צריך נס בשביל זה, עכ"פ הוא נס שיש לו אחיזה בטבע.
אחיזה בטבע? אם תניח בלב ים שלושה מצופים יחד, אחרי שעה הם עדיין יהיו ביחד?
ומאחר שקשה לומר שכל התיבות נחו על הרי אררט, דהוא כנגד הטבע
יתכן שחיבר התיבות זל"ז ע"י חבלים וכדו'. או שהיו מחוברות יחד ממש
 
אחיזה בטבע? אם תניח בלב ים שלושה מצופים יחד, אחרי שעה הם עדיין יהיו ביחד?
ודאי שצריך לזה השגחה מיוחדת, היוצאת ממהלך גדרו של עולם הרגיל
אבל סוכ"ס זה פחות נראה נס שהקב"ה סובב שהרוח תושיט את כל התיבות לאותו מקום,
משא"כ להכניס שתי אמות באמה אין לזה שום מובן.
 
היש צורך במה שיהא הנס באחיזת הטבע והלוא כל המבול היה דבר מעל אחיזת הטבע ארובות השמים נפתחו וכו' וכו'
 
היש צורך במה שיהא הנס באחיזת הטבע והלוא כל המבול היה דבר מעל אחיזת הטבע ארובות השמים נפתחו וכו' וכו'
כל מה שהוצרכו לבאר שהיו כמה תיבות כדי לבאר שלא היה זה נס שנכנסו כולם לתיבה,
ואכן דבריך הם קושי' אלימתא על דרך זו.

ואגב, עי' ברמב"ן בענין זה שכתב לבאר דאכן היה זה נס מה שהחזיקה התיבה כל כך,ח ומ"מ היה הציווי לעשות התיבה גדולה כדי להקטין הנס, כדרך התורה בכ"מ לעשות מה שביד האדם לעשות והשאר בידי שמים.
ושמעתי להקשות דהא אין שום חילוק בנס בין שתי אמות באמה לשלוש אמות באמה (ודוק בזה), וא"כ למה נחשב נס פחות,
אלא דהאדם בדעתו הקלה מרגיש שזהו נס פחות, ודרך הקב"ה להקטין הנס בדעת בני האדם.
אכן לכאו' לא זו כונת הי"א באב"ע, דרצונם לפרש על דרך הפשט שלא היה צורך בנס.
 
היש צורך במה שיהא הנס באחיזת הטבע והלוא כל המבול היה דבר מעל אחיזת הטבע ארובות השמים נפתחו וכו' וכו'
יעויין ברש"י פי"א פסוק א' דבני דור הפלגה האמינו שהוא חלק מהמחזוריות של הבריאה.
 

הודעות מומלצות

כאן יובאו בע"ה תובנות על אירועים במבט תורני...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה