דיני ממונות - תפיסת מקום באוטובוס | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה דיני ממונות - תפיסת מקום באוטובוס | הלכה ומנהג | פורום אוצר התורה
יל''ד בכה''ג שאין מספיק מקומות דלכאו' הוי תופש לבע''ח במקום שחב לאחרים דלא קנה (כתובות פ''ד ב')
 
עליה לאוטובוס כעיקרון אינה מחייבת תשלום מיד.
ובזה אף אחד אינו שואל ששנים שעלו לאוטובוס, מי ששילם יקדם בתפיסת מקומות,
ואף שלכאו' מי שלא שילם, אין לו זכות לתפוס מקום.
אלא שכך הוא מנהג העולם, כל אחד ישלם בעת שיעלה לפניו לרצון, וחובת התשלום אינה הכרחית לזמן תפיסת המקומות.
ומעתה יש לבאר שכל נידון האשכול כאן, הוא מכיון שיש מקום לחלק שרק מי שעלה כבר, שייך לכלל הנ"ל,
ומי שעוד לא עלה, אין לו זכות ואפילו תרעומת.
ובדבר זה עלה נידון האם למי שכן עלה יש זכות שימוש למקום נוסף, ולאחר מיכן [ כשיעלה חבירו] ישלם עליו,
מי ימנעהו.
[יש לי עוד כמה צדדים בדבר, האם זה יכול להתקרא שימוש של זה שעלה כבר, או רק של מי שיעלה. וכן יש לדון שלכאו' הוא ענין של מוסכמות הבנ"א, תמיד יהיה את מי שיצעק "באיזה זכות" אבל רובא דאינשי ממשיכים למקום הבא או עומדים, מקסימום מנסים בנימוס. וכך הוא הכלל שנוהג העולם מזכה ומחייב.]
 
ולצעד הבא:
האוטובוס התמלא, והנהג לא מוכן להעלות יותר.
הנוסעים שנשארו בתחנה החליטו 'אם אנחנו נשארים כולם נשארים'
(הם מרגישים שרק כך מישהו יספור אותם וישלח תגבורת)
מותר?
 
שמעתי פעם[איני זוכר מקור ברור לכך] שמרן פוסה"ד רבינו הגרי"ש ז"ל סבר דלתפוס מיטה בפנימיה לחבר הוי תופס לבע"ח במקום שחב לאחרים ונ"ל דה"נ לענין תפיסת מקום למישהו במקום שיש עליו עוד המעונינים בו ובכללו מקום באוטבוס
 
מה הגדר של תופס לב"ע במקום שחב לאחרים? האם כשאני תופס למישהו מחמת אאינטרסים חברתיים, כלכליים וכדו' ג"כ יש בעיה, או אולי כמו שלעצמי מותר לתפוס במקום שחב לאחרים, לכן ג"כ שיש אינטרסים אישיים מהצד יהיה מותר?
 
גם אם אתה פועל שלו אסור [כך דעת רב הראשונים].
יסוד האיסור הוא שאין לך דרך לתפוס לו מאחר שאתה לא יד שלו אז איך תתפוס בשבילו
עיי' חו''מ סי' קה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה