משפחת אברהם.

במאמר זה אני מנסה לשרטט קוים למשפחתו של אברהם אבינו.
מאמר חלקי זה ידבר על שלושת האחים והאבא תרח.
קריאה מהנה!

בפרשת חיי שרה מסופר על המשכיות שושלת בית אברהם.

יצחק אבינו מתחתן בגיל מבוגר יחסית עם רבקה, הוא מביא אותה האהלה שרה אמו, הוא מתנחם אחרי אמו. כלומר, יצחק מוצא בנישואיו עם רבקה את שאהבה ליבו , כלתו מזכירה לו את אמו בצדקותה, ולכן הוא מתנחם אחר אמו האהובה והצדקת.

בתורה הק' נאמר (כד,סז) "וינחם יצחק אחרי אמו". ופירש רש"י הק': ויבאה האהלה, והרי היא שרה אמו, כלומר, ונעשית דוגמת שרה אמו. שכל זמן ששרה קיימת היה נר דלוק מע"ש לע"ש, וברכה מצויה בעיסה, וענן קשור על האהל, ומשמתה פסקו. וכשבאת רבקה חזרו. ע"כ. השידוך המושלם ליורש העצר. 'וזרח השמש ובא השמש'.

במאמרי זה אני רוצה לנסות להבין עד כמה שניתן מהי השושלת הקדושה של משפחת אברהם אבינו, וזה החלי בעזרת צור גואלי.

על שלושת אבות האומה דבר שפתיים אך למחסור. הם מוזכרים להכביר בתורה בפירוש. תוך כדי הקב"ה חולק להם שבחים על צדקותם וחסידותם שאינה מוטלת בספק כלל.

כשמסתכלים למעלה בקודש, פוגשים את אביו תרח שהיה עובד אלילים. שאברהם בנו שיבר את צלמיו בהיעדרו מהחנות. תרח בעל הצלמים כועס ורץ להלשין לנמרוד שרוצה להשליך את אברהם לכבשן האש. וכפי שנראה לקמן.

אזכור ראשון לעובדת היות תרח עובד אלילים אנו מוצאים בהגדה של פסח. שם מובא ציטוט מספר יהושע (כד,ב): וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל כָּל הָעָם כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים. ע"כ.

מפורש בפסוק, שתרח היה עובד אלילים. בנוסף כתוב שהם היו עובדי אלילים, כנראה הכוונה לתרח ונחור, כי אברהם אבינו בן שלש שנים הכיר את בוראו, והרן לא מוזכר בפסוק. אז החשד המיידי נופל על תרח ונחור.

במדרש רבה סוף פר' נח (פל"ח, יג), מתואר באריכות רבה כל המעשה המובא לעיל שתרח עובד צלמים היה, ויום אחד הושיב לאברהם מוכר תחתיו, וכל השאר ידוע שאברהם אבינו שבר צלמיו, ואח"כ האב הזועם מסרו לנמרוד. ע"כ. בינתיים נעצור כאן, בהמשך נחזור למדרש הזה. המסקנה העולה, תרח היה עובד אלילים וחברו של נמרוד.

וראו פלא, בברית בין הבתרים הקב"ה אומר לאברהם אבינו (טו,טו): וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. מי הם אותם אבות שהקב"ה מבטיח לו שהוא יזכה לשהות במחיצתם? תרח? עובד האלילים? נשמע לא אמין.

רש"י הקדוש כבר שאל את השאלה וגם משיב עליה: אביו עובד עבודה זרה והוא מבשרו שיבא אליו? למדך, שעשה תרת תשובה. ע"כ. זהו, תרח עשה תשובה.

אולם בפר' ויצא שהתורה מספרת על השידוך של יעקב ורבקה , יעקב אבינו רוצה לאשה את רחל בתו של בתואל בן של 'נחור' אח של אברהם, כלומר, יעקב חפץ להשתדך עם בת דודתו, שהיא נכדת נחור והוא נכד אברהם. אחר מסע רמאויות ושקרים יוצאי דופן מצד לבן, יעקב בורח. לבן יוצא למרדף רציני וכצבוע הוא מתחנף ליעקב אבינו שהוא אדם טוב ובסה"כ הוא רוצה להיפרד בנותיו כראוי. ואז יעקב ולבן מכריזים שביתת נשק, המתואר בתורה במילים אלו: אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ, אֱלֹהֵי אֲבִיהֶם, וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק. כלומר הם נשבעים בשני הסבים, נחור ואברהם. רש"י הק' משרטט את קוי ההפרדה בין הסבים. וזלה"ק: אלהי אברהם, קודש. אלהי נחור, חול. אלהי אביהם, חול. ע"כ. אברהם הוא קודש וסבא נחור חול, ואבא של שניהם, תרח, הוא גם חול. ונשאלת השאלה למה? הרי תרח חזר בתשובה?

ובמדרש מובא שאלהי אביהם הולך על שניהם. אלהי אביהם, קודש וחול. כלומר, תרח היה בו משניהם גם היה עובד אלילים וגם חזר בתשובה. אין פה שום רצון לומר שתרח עדיין עובד אלילים. אבל רבנו בחיי והמלבי"ם לומדים שזה מדבר על תרח שהוא היה חול. וצ"ע.

במדרש תנחומא (בלק כה, כב) מסופר על בנות מואב שהיו מפתות את בני ישראל, היו אומרות להם, למה אנו אוהבים אותכם ואתם שונאים אותנו, כולנו בני איש אחד, בני תרח אבי אברהם. ובוער בו השטן וכו'. ע"כ. הרי לנו שבנות מואב היו משתמשות בשמו לעבירה, וכנראה היו בני ישראל צריכים להזכיר את מעלליו הרעים של סבא תרח, למען לא ינהו אחרי בנות מואב כל צרוע וזב חוטם, שאינו יודע שהוא כבר חזר בתשובה והם רק משתמשות בשמו, ויפרצו כרם ישראל. אבל באמת לאמיתה תרח כבר חזר בתשובה.

ועכשיו נעבור לצלע השלישית במשפחת אברהם, הלא הוא האח "הרן" אנחנו לא יודעים עליו הרבה, אבל במדרש שהובא לעיל, מסופר על דו שיח מעניין, שאלו את הרן עם מי אתה? עם נמרוד או אברהם? ענה להם הרן, אני מחכה לסוף העימות ואני עם המנצח. ע"כ.

ואפשר להסיק בזהירות מכאן שהרן היה חצוי בתוך ליבו בין צדקת אברהם לבין רשעת נמרוד. אבל לא היה עובד עבודה זרה להכעיס בשום פנים ואופן, אלא סוג של "תינוק שנשבה".

ואחרי כל זאת יוצא לנו תמונה ברורה על משפחת אברהם אבינו.

תרח- היה עובד אלילים וחזר בתשובה.

אברהם אבינו- מבשר האמונה צדיק ומצדיק.

נחור- עובד אלילים.

הרן- ליבו לא היה ברשותו ולא ידע עם מי הצדק.

במאמר הבא אשתדל לסקור את עזרת הנשים של משפחה זו. אי"ה.