אבל למה ??, ככה !! | פורום אוצר התורה אבל למה ??, ככה !! | פורום אוצר התורה

אבל למה ??, ככה !!

  • צפיות: 45
כולם מכירים את הסיפור על התורה והאומות, ה' הסתובב והציע את התורה לכל האומות, ומיד פצחו כולם בשאלה,
מה כתוב בה ?
לבני עשיו נאמר - 'לא תרצח', לבני מואב - 'לא תנאף', לבני ישמעאל - 'לא תגנוב',
איך שהם שומעים את זה, ומיד אחרי הם מקפלים את הזנב,
לעומת זאת כאשר בא אל עם ישראל פתחו כולם וענו 'נעשה ונשמע',

וכמו שידוע הרמז, "למה - יאמרו הגויים", אבל אצלנו "אשרי העם - שככה לו"!

אמנם הסיפור הזה קצת קשה לעיכול, מה האומות חשבו לעצמם כשהם שואלים מה כתוב בה, וכי אתם רוצים שיהיה כתוב "תעשו כיף כל החיים", עומדים כולם במעמד לה חיכתה הבריאה אלפיים שנה, קולות וברקים, צפור לא צווח עוף לא פרח שור לא געה, העולם שותק ויצא הקול... כן תנאף בטח, תגנוב, וכמה שיותר..,
וביותר לא מובן, הרי לנאוף לרצוח ולגנוב, כל אלו הם משבעת המצוות של בני נח שהם כבר מחויבים בהם מקדמת דנא, מדוע לא יקבלו אותם אם ממילא המה כבר מחויבים בהם.

אלא היסוד, התורה לא רק אומרת עשה ולא תעשה, אלא בעיקר משנה את האדם, להיות איש של תורה זה אומר גם להיות דבוק בו יתברך, ולכן או"ה למרות שכבר היו מחויבים לא לרצוח, אבל הם לא מסוגלים לא להיות 'רוצחים', ירושה להם מהזיידע' שכל הקיום שלהם הוא בלהיות רוצחים, ולכן תמיד הם ירצו לרצוח, וגם אם בפועל הם לא ירצחו מכח חיובם בשבע המצוות או מכח הסברא שכן לא ייעשה, אבל הם בבעצם כל מציאותם קשור לרע ולא יכולים להיפרד ממנו ולהידבק בתורה.
הוא שאומר התרגום יונתן בקבלת התורה, "עמי בני ישראל לא תהוון קטולין", "לא תהוון גנבין", לא רק לא לגנוב ולנאוף, אלא אל תהיו גנבים, תהיו בני אדם מרוממים שקשורים לתורה שבכלל לא מעניין אותם מעשים מעין אלו.

*
בנותן טעם להביא דברים יסודיים מהבית הלוי ששואל, איך באותו 'נעשה ונשמע' עמ"י קיבל ע"ע את כל המצוות שה' יצווה ומבלי לדעת מה זה כולל, הרי הרמב"ם פוסק שאדם אינו יכול להתחייב לחברו דבר כל אימתי שיבקש ללא קצבה, וזה כי אדם רגיל לשים את הצרכים שלו לפני השני, וזה בעצם שאלת אותו צדוקי ששאל לרבא שהיה עליכם לבדוק אם אתם יכולים לקיימה, כי אולי לא תוכלו לעמוד בה,

מתרץ הבית הלוי, כשעמ"י אמר 'נעשה ונשמע' הם נהיו בזה עבדים לה', עבד הרי כן יכול למכור עצמו למרות שאין לך דבר שאין לו קצבה כעבד, כי בתחילה נהיה לעבד ומוכר את כולו וממילא שם את עצמו לכן זה מחייב אותו בהכל,
משל לזוג, שישבו טרם שבירת הצלחת על הסכום המדיוק שיתחייב להכניס כ"א מידי חודש, את מס' הכביסות וזמן השהות זה עם זה, הם הכל חוץ מ'בעל ואשה'...

אותו דבר עמ"י קודם נהיו עבדים וממילא זה מה שמחייב אותם בכל המצוות, המצוות הם לא תרי"ג מצוות שונים, אלא הם בעצם הדרך להיות בכל מקום זמן ומצב עבד לה' באופן תמידי, ומסיים הבית הלוי, "וזה הוא ההבדל שיש בין ישראל ובין בני נח, דבבני נח גם בהני שבע מצות שמחויבים בהם אינם עליהם רק בגדר חיוב שהם חייבים לקיימם ולא שגופם קנוי להמצות, אבל ישראל הקנו גופם להתורה", אומות העולם לא יכלו לבוא לעניין בצורה של עבדות, הם לא ירצחו, אבל אל תאמר להם להתחבר לתורה ולחיות כעבד לה', מבחינתם יש להם טעמים למה לא לרצוח, אבל אם תאמר לי לא לרצוח כדי לקיים מצוות בוראי אשר ציווני לא לרצוח, זה חלק מהטבע שלהם לעשות מעשים רעים ולא להשתעבד לה', בשונה מישראל שאמרו נעשה ונשמע ובכך נהיו עבדים לה', ולכן לא מעניין אותם לשמוע אם זה מתאים.

*
שמעתי ווארט נורא בשם ר' ראובן קרלינשטיין, על דברי רות לנעמי, תחילה נצטט דברי הגמ':

"אמרה לה אסיר לן תחום שבת- באשר תלכי אלך, אסיר לן יחוד- באשר תליני אלין, מפקדינן שש מאות וי"ג מצות- עמך עמי, אסיר לן עבודת כוכבים- ואלהיך אלהי, ארבע מיתות נמסרו לב"ד- באשר תמותי אמות, ב' קברים נמסרו לב"ד- ושם אקבר, מיד ותרא כי מתאמצת",

והתמיהה עולה עד השמים ועד בכלל, זה אמנם ברור שהיא צריכה לדעת על תחום שבת איסור יחוד תרי"ג מצוות וד' מיתות בי"ד שהם מיסודי הדת, אבל זה שיש לבי"ד שני סוגים של קברים, אחד לנסקלין ונשרפין ואחד לנהרגין ונחנקין, למה, מה כ"כ חשוב למתגייר לדעת את העניין, בפרט שאף בקרב היהודים מלידה לא כולם יודעים הלכה זו.

אלא אדרבא, כאן הייתה ההקדמה הכי חשובה להוכיח את העבדות לה' - שהיא עיקר קבלת התורה כמבואר, ומדוע?, שהרי בטעם הדבר שהתקינו ב' קברים אומרת הגמ' "כשם שאין קוברין רשע אצל צדיק, כך אין קוברין רשע חמור אצל רשע קל".

זאת אומרת שאם יבוא אדם שיצא עם מטפחת לרה"ר בשביל לעשות חסימת עורקים להציל אבר - יסקלו אותו,

אבל יבוא אדם אחר וינסה לעבור באחד הרחובות הצרים של בני ברק, הוא ממהר, ועומדת לפניו ילדה בת שש שסוחבת עגלה עם כל הילדים שנולדו אחריה, ויבוא אותו אדם וייקח פטיש חמש קילו וירצוץ ראשה של הילדה – יהרגו אותו בסייף,

וכעת באים לקבור אותם, את מי שהוציא מטפחת ישימו בבית הקברות של הרשעים החמורים, לאחמ"כ מגיעים לקבור את הרוצח השפל, והולכים החברא קדישא וקוברים אותו בבית קברות של הרשעים היותר קלים, למה? ישאל המתבונן, פשוט - יענו לו מיד,

כי לא קוברים רשע חמור שהוציא מטפחת בשבת רח"ל, לבין מי שפשע מאוד אבל קצת פחות בכך שרק רצח ילדה...,

מי שיכול להבין כזה דבר ולומר אעפ"כ !, אני מוכנה להיות יהודייה ולהבין שכל ההבנה שלי צריכה להיות רק לפי התורה, כאן מיד 'ותרא כי מתאמצת' - זה אומר שהיא כל כולה משעבדת את עצמה להיות בת המלך,
היא באמת באה לחסות תחת כנפי השכינה ומשכך תהיה משכורתה שלמה,
גם אנו בעבדות זו נזכה לכל הטובות שבעולם. אכי"ר.

תגובות אחרונות

עמך יצר פוסט חדש
אבל למה ??, ככה !!

כולם מכירים את הסיפור על התורה והאומות, ה' הסתובב והציע את התורה לכל האומות, ומיד פצחו כולם בשאלה,
מה כתוב בה ?
לבני עשיו נאמר - 'לא תרצח', לבני מואב - 'לא תנאף', לבני ישמעאל - 'לא תגנוב',
איך שהם שומעים את זה, ומיד אחרי הם מקפלים את הזנב,
לעומת זאת כאשר בא אל עם ישראל פתחו כולם וענו 'נעשה ונשמע',

וכמו שידוע הרמז, "למה - יאמרו הגויים", אבל אצלנו "אשרי העם - שככה לו"!

אמנם הסיפור הזה קצת קשה לעיכול, מה האומות חשבו לעצמם כשהם שואלים מה כתוב בה, וכי אתם רוצים שיהיה כתוב "תעשו...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון