מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | בלוגים תורניים מה עושים כשאין אפשרות לדון לכף זכות | בלוגים תורניים

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,020
תודות
4,991
נקודות
517
העיקרון אותו עיקרון.
לדון לכף זכות הוי אומר, להכריע על פי מיעוט ההסתברויות*.
לדון לכף שטות. לתלות את ההכרעה בסיבה רחוקה ממש או אפילו בסיבת סרק.
בשניהם אין באמת סיבה להטות לכיון צד הזכות, אלא מה, זה העניין לחפש כל טצדקי כדי להוציא לאור את צדקת הנידון.

נקודת המוצא, שעל פי רוב, לדון לכף זכות הוא במקרה של פניו נראה לחייב. ובכל זאת תולים בסיבת הזכות. כי אם דווקא במקרה שמתחלק חמישים חמישים, מיהת"י שנניח בחובה יותר מאשר בזכות. אמנם היה אפש"ל שבמקרה כזה מניחים בספק לולא דברי חז"ל. אבל למעשה עפ"ר מדובר כשיש מקום יותר לדון לכף חובה מאשר לזכות, ועל זה נאמר הכלל בחז"ל לדון לכף זכות.
 
נקודת המוצא, שעל פי רוב, לדון לכף זכות הוא במקרה של פניו נראה לחייב. ובכל זאת תולים בסיבת הזכות. כי אם דווקא במקרה שמתחלק חמישים חמישים, מיהת"י שנניח בחובה יותר מאשר בזכות. אמנם היה אפש"ל שבמקרה כזה מניחים בספק לולא דברי חז"ל. אבל למעשה עפ"ר מדובר כשיש מקום יותר לדון לכף חובה מאשר לזכות, ועל זה נאמר הכלל בחז"ל לדון לכף זכות.
כתב רבינו יונה
והנה כי תראה אדם אשר ידבר דבר או יעשה מעשה. ויש לשפוט דברו ומעשהו לצד חובה ולצד הזכות. אם האיש ההוא ירא אלהים. נתחייבת לדון אותו לכף זכות על דרך אמת. גם כי יהיה הדבר קרוב ונוטה יותר אצל הדעת לכף חובה. ואם הוא מן הבינונים אשר יזהרו מן החטא ופעמים יכשלו בו. יש עליך להטות הספק ולהכריעו לכף הזכות. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה הדן את חבירו לכף זכות המקום ידינהו לכף זכות. והיא מצות עשה מן התורה. שנאמר (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך. ואם הדבר נוטה לכף חובה יהיה הדבר אצלך כמו ספק. ואל תכריעהו לכף חובה. ואם האיש ההוא רוב מעשיו לרוע או בחנתו כי אין יראת אלהים בלבבו. תכריע מעשיו ודבריו לכף חובה. שנאמר משכיל צדיק לבית רשע מסלף רשע לרע. וכבר הקדמנו לך פירושו:​
 

הודעות מומלצות

ספרים שנתחברו
על ידי מספר מחברים יחד

ספר מגן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון