הלכות ציצית ותפילין - לשם ציצית מצווה | פורום אוצר התורה הלכות ציצית ותפילין - לשם ציצית מצווה | פורום אוצר התורה

הלכות ציצית ותפילין לשם ציצית מצווה

מדוע באפית המצות אומרים לשם מצת מצווה ובקשירת הציצית אומרים לשם מצוות ציצית?
סתם מצה מיועדת לאכילה להשביע את הרעב ולא מצת מצווה.
סתם קשירת חוטים בשולי הבגד זה לצורך מצווה.
 
סתם מצה מיועדת לאכילה להשביע את הרעב ולא מצת מצווה.
סתם קשירת חוטים בשולי הבגד זה לצורך מצווה.
אבל לא מקימים מצווה בשעת הקשירה ואין הלשמה מגדיר את הקשירה למצווה,
אלא הקשירה היא לשם ציצית של מצווה וא"כ היה מתאים שיאמרו לשם ציצית מצווה,
ולשם מצוות ציצית מתאים כשאדם לובש הציצית למ"ד מצוות צריכות כוונה אבל לא ביצירת הציצית.
 
אפרש שוב את שיחתי:
כשנצרך לעשות איזה פעולה לשמה, ביאורו הוא שצריך להכניס תוכן לפעולה, שהפעולה לא תהא סתמית אלא פעולה מיוחדת לאיזה דבר.
לדוגמא:
כצובעים תפילין, לא סתם שיהיו שחורות, אלא שיחול קדושה בתפילין, וע"כ צובעים לשם קדושת התפילין.
וה"ה כשאופים מצה האפיה והשימור הם שלא יהא כאן סתם מצה לאכילה, אלא מצה שיוצאים בה מצווה, וע"כ אומרים לשם מצת מצווה,
א"כ גם בציצת אף אי נימא שמקים מצווה בקשירה, מ"מ הלשמה הוא להגדיר את הקשירה כדי שיצאו בלבישת ציצית יד"ח, וא"כ היה צריך לומר לשם ציצית מצווה, ולא לשם מצוות ציצת שאז מתפרש שעושה כדי שיחול מצווה בציצית, ולא חל השתא קודם הלבישה מצווה,
ואף אי מקיים מצווה בקשירה, הוא ככל המצוות וא"צ כוונה, וכמו שלובשים ציצית א"צ לומר לשם מצוות ציצית.
וצ"ע על מנהג העולם [ואולי יש לכך מקורות אשמח אם יעלו לכאן] לומר לשם מצוות ציצית
 
ז"ל הרמב"ם בספה"מ מצוה יד 'והמצוה הי"ד היא שצונו לעשות ציצית'.
לעשות ציצית בבגד שהוא לבוש.
כשעושה ציצית בבגד ואין לובשו מקיים מצוה?
 
מדוע באפית המצות אומרים לשם מצת מצווה ובקשירת הציצית אומרים לשם מצוות ציצית?
לכאו' אפשר לת' שציצית תמיד היא למצוה ולכן אומרים 'לשם מצוות ציצית', משא"כ מצות יכול להיות מצות למצוה (דהיינו ליל הסדר) ויכול להיות מצות סתם, ולכן אומרים שזה לשם מצת מצוה ולא מצה סתם, כמו שכ' הבאור הלכה (סי' תפב) 'משמע שמצת מצוה שיוצא י"ח צריך שיאמר בעת עשיה הריני עושה לשם מצוה לצאת בה י"ח'.
 
מדוע באפית המצות אומרים לשם מצת מצווה ובקשירת הציצית אומרים לשם מצוות ציצית?
יש שני סוגי מצות: מצות מצווה שהם רק לליל הסדר, וכל שאר המצות של החג.

רק למצות של ליל הסדר יש חיוב מיוחד לעשות לשם מצות מצווה. לכל השאר אפשר שלא לשמה. ולכן אנחנו מכריזים שהמצות שאנו עוסקים בהם הם המצות מצווה (ולא שאר המצות).

משא"כ בציצית - אין שני סוגי ציצית. כל הציצית אותו דבר. ולכן אומרים לשם מצוות ציצית - ולא לשם ציצית מצווה.
 
לכאו' אפשר לת' שציצית תמיד היא למצוה ולכן אומרים 'לשם מצוות ציצית', משא"כ מצות יכול להיות מצות למצוה (דהיינו ליל הסדר) ויכול להיות מצות סתם, ולכן אומרים שזה לשם מצת מצוה ולא מצה סתם, כמו שכ' הבאור הלכה (סי' תפב) 'משמע שמצת מצוה שיוצא י"ח צריך שיאמר בעת עשיה הריני עושה לשם מצוה לצאת בה י"ח'.
יש שני סוגי מצות: מצות מצווה שהם רק לליל הסדר, וכל שאר המצות של החג.

רק למצות של ליל הסדר יש חיוב מיוחד לעשות לשם מצות מצווה. לכל השאר אפשר שלא לשמה. ולכן אנחנו מכריזים שהמצות שאנו עוסקים בהם הם המצות מצווה (ולא שאר המצות).

משא"כ בציצית - אין שני סוגי ציצית. כל הציצית אותו דבר. ולכן אומרים לשם מצוות ציצית - ולא לשם ציצית מצווה.
אני אבהיר שוב את השאלה, לא היתה שאלה למה אומרים לשם מצת מצווה ולא לשם מצוות מצה, שע"כ התי' שנאמרו יפים מאוד.
אלא השאלה היא על ציצית, שלכאו' לפי' ההבנה הפשוטה בלשמה של ציצית, הינו לא שמקיימים מצווה בעשית הציצית, אלא שעשיה זו תעשה את הציצית לציצית שיכלו לקיים עמה מצווה, וא"כ מן הנכון לומר לשם ציצית מצווה, [אפי' בלא הדוגמא ממצה הקו' קיימת],
ועל כך עדין לא נענתי...
 
אני אבהיר שוב את השאלה, לא היתה שאלה למה אומרים לשם מצת מצווה ולא לשם מצוות מצה, שע"כ התי' שנאמרו יפים מאוד.
אלא השאלה היא על ציצית, שלכאו' לפי' ההבנה הפשוטה בלשמה של ציצית, הינו לא שמקיימים מצווה בעשית הציצית, אלא שעשיה זו תעשה את הציצית לציצית שיכלו לקיים עמה מצווה, וא"כ מן הנכון לומר לשם ציצית מצווה, [אפי' בלא הדוגמא ממצה הקו' קיימת],
ועל כך עדין לא נענתי...
פשוט מאד,
יש מצה של מצוה ומצה שאינה של מצוה ואילו ציצית, כשאמרת ציצית אמרת מצוה.. אין ציצית שאינה של מצוה
 
אינני יודע. אך מה לך כי תלין עלי, לך יש תשובה?
כיון שאדם יכול לקשור בבגדו סתם חוטים אפי' היום מצוי בבגדי הילדים והנשים וא"כ אין זה ציצית א"כ חייב לכון שמטיל את הציצית בבגד שמתכוון לעשות זה לשם ציצית שיוצא בה ידי מצווה
אין לי מקור
אבל לכאורה פשיטא שאם ידועה כונתו מהני (ולא גרע ממי שאומר בשפה אחרת שלא בלה"ק דמהני לכה"פ מדין ידות)
ומדין ידות לא עזרתכלום שידות הוא קיצור הדיבור אולם בלא הכי רק לשם הציצית בלא המצווה וודאי שלא מהני וא"כ הדרא קו' לדוכתא
וגם בלא"ה וגם אי נניח שאתה צודק עדין יותר נכון לומר [אף אם הוא לא לעכובא] לשם ציצית מצווה מאשר לשם מצוות ציצית
 
חזור
חלק עליון