פסח, חודש ניסן - חמץ בפסח שני | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה פסח, חודש ניסן - חמץ בפסח שני | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה
  • אלף תשע מאות חמישים ושבע שנים לחורבן בית המקדש ולגלות השכינה. עם ישראל מתאבל על צער השכינה ועל הריחוק שנגזר עלינו עם חורבן בית אלוקינו. נעתיר בתפילה לפני שוכן מעונה שיבנה ביתו כבתחילה וישיבנו אליו כתבחילה.

חרש המדבר

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
108
תודות
240
נקודות
40
ברש"י על התורה גבי פסח שני כתב שאוכל חמץ "ואינו אסור אלא עמו באכילתו", והקשה במנחת חינוך מ"ט אסור באכילתו ולא מצינו מקור לזה.
ושמעתי לבאר שאכילת מצה היינו אכילת מצה ולא חמץ, ואם יאכל חמץ לא יתקיים על מצות ומרורים יאכלוהו.
 
ברש"י על התורה גבי פסח שני כתב שאוכל חמץ "ואינו אסור אלא עמו באכילתו", והקשה במנחת חינוך מ"ט אסור באכילתו ולא מצינו מקור לזה.
ושמעתי לבאר שאכילת מצה היינו אכילת מצה ולא חמץ, ואם יאכל חמץ לא יתקיים על מצות ומרורים יאכלוהו
וידוע תי' של הרב שך זצ"ל - וקדמוהו עוד אח' - שקוראים דברי רש"י בניחותא: אלא עמו באכילתו ודו"ק.
 
ברש"י על התורה גבי פסח שני כתב שאוכל חמץ "ואינו אסור אלא עמו באכילתו", והקשה במנחת חינוך מ"ט אסור באכילתו ולא מצינו מקור לזה.
וידוע תי' של הרב שך זצ"ל -וקדמוהו עוד אח' - שקוראים דברי רש"י בניחותא: אלא עמו באכילתו ודו"ק.
הגרח"י קפלן שליט"א הראה ברש"י סוכה מ"ז: שכ' "פסח שני אינו אסור בחמץ, אלא שטעון מצה למצוה, ואוכל חמץ מיד", ומשמע שרק אחר אכילת המצה יאכל חמץ ולא עמה ממש.
ובעיקר הדבר, ידוע בזה ממה שכ' המרדכי גבי חלות תודה דאם ריח חמץ יהיה נבלע במצה יהיה פסול, ובהכרח דחמץ הוא סתירה למצה (אפי' בחלות תודה).
 
ראיתי פעם בעלון של הרב מזוז זצ"ל שכ'
שהמקור של רש"י מהמשנה שכתבו חמץ ומצה עמו בבית משמע רק בבית ולא באכילה שלו
 
מעתי לבאר שאכילת מצה היינו אכילת מצה ולא חמץ, ואם יאכל חמץ לא יתקיים על מצות ומרורים יאכלוהו.
בפשטות אין קשר ביניהם
וחמץ לא הוה סתירה למצה
ונפ"מ בלחמי תודה שצריך להקריבם מצה
מה הדין אם בלעו טעם חמץ
(משא"כ בשאר מנחות יש איסור חמץ ג"כ)
אמנם במרדכי כתב שאסור להקריב חלות תודה שנאפו בתנור חמץ ודן אי ריחא מילתא וכו' וחזינן כדבריך
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון