אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 10 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 10 | פורום אוצר התורה
רבותינו הקדמונים האריכו ליישב על אותן התפילות שנאמרות בלשון ארמי היאך שרי [הרי בגמ' אמרו אל ישאל אדם צרכיו כו'].
 
לא חייב להיות שרק היא קודש. אולי היא הכי קדושה, אבל יש עוד.
כנראה לא הבנת את דברי, אחזור שוב.
ההגדרה של לשון מסויימת כ'קדושה' שוללת באופן אוטומטי את ההגדרה הזו מלשונות אחרים.
אם הייתה קדושה מסויימת גם באחרים היה צריך להגדיר את לשון הקודש כ'לשון הקדושה ביותר'.
העובדה שהמילים 'לשון הקודש' ללא הוספה של כמות ואיכות, מספיקה להגדרת השפה - זה ההוכחה הגדולה ביותר לבלעדיותה של השפה כשפת קודש.
אבל לכתוב אותה בגלל זה בשפה טמאה?
אין שום בעיה לכתוב בשפה טמאה. תדע שהרי גם אידיש שפה טמאה וגדולי הדורות החליטו לעשותה כשפה ליהודי הגולה...
וברצינות, כשהסיבה היחידה לכתוב היא כדי שיבינו ויזכרו, השפה השימושית היא הטובה ביותר.
אבל בכל אופן תצטרך להודות שארמית גם אם היא לא קדושה - היא לכל הפחות לא טמאה.
ואם כן גם אידיש לא חייבת להיות טמאה.
א. אין כל קשר. הארמית - שהתנ"ך כתוב בה - מוכרח שהיא לא טמאה. כל השאר כן.
ב. כבר נתבאר להלן מיניה שארמית בנויה על לשון הקודש, לכן היא קדושה.
 
אגב, אם הסיבה שהארמית קדושה היא בגלל שמקורה בלשון הקודש
נמצא שגם בעברית יש קדושה מסויימת.
מה יגידו על כך מתנגדי העברית?
 
לא מחייב. כשאני אומר על אדם שהוא קדוש זה אומר שאין עוד מלבדו?
אם אתה מכוון להגדיר את האדם, היינו לקרוא לו 'אדם קודש' (ולענ"ד יש חילוק דקדוקי בין קודש לקדוש ואכמ"ל) -
אכן, אין עוד מלבדו!

שהעברית נועדה לשרש את לשון הקודש, והארמית לא
מוזר ביותר!
השפה לא נקבעת לפי מטרתו של הממציא אלא לפי עצמותה של השפה.
בכלל, מי החליט שממציא הארמית לא התכוון לבלבל את כלל ישראל בשפה דומה להם?
 
אם אתה מכוון להגדיר את האדם, היינו לקרוא לו 'אדם קודש' (ולענ"ד יש חילוק דקדוקי בין קודש לקדוש ואכמ"ל) -
אכן, אין עוד מלבדו!
לא נראה כן.
ויבואו החכמים ויכריעו.
בכלל, מי החליט שממציא הארמית לא התכוון לבלבל את כלל ישראל בשפה דומה להם?
כבר ציינו פה שאדם הראשון כבר דיבר אותה
 
לא נראה כן.
ויבואו החכמים ויכריעו.
צריך ללמוד את כללי הדקדוק בשביל זה. יש הבדל בין הגדרת אדם או לשון לבין תואר.
קדוש הוא תואר וקודש זה הגדרה.
כבר ציינו פה שאדם הראשון כבר דיבר אותה
וזה ממש לא מסתדר עם הבלבול של הארמית עם לשון הקודש.
לפני שבלל ד' את השפות לא היה מצב של בלבול שפות, ואין שום טעם לומר שמלכתחילה נוצרה השפה כבלבול.
ואתה עוד רוצה לומר שזה אפי' לא כערבוב של שני שפות?
לפעמים אין מה לעשות מלבד להישאר בצ"ע
 
אבל זה לא אומר שהוא היחיד
וזה ממש לא מסתדר עם הבלבול של הארמית עם לשון הקודש.
לפני שבלל ד' את השפות לא היה מצב של בלבול שפות, ואין שום טעם לומר שמלכתחילה נוצרה השפה כבלבול.
ואתה עוד רוצה לומר שזה אפי' לא כערבוב של שני שפות?
לפעמים אין מה לעשות מלבד להישאר בצ"ע
דברו ע''ז למעלה עיי''ש ותמצא נחת
 
אבל זה לא אומר שהוא היחיד
כבר הסברתי הלוך והסבר כי המושג הגדרה הוא בלעדי.
כי אם היה עוד אחד כמוהו זה כבר לא מגדיר את הראשון אלא את שניהם.
דברו ע''ז למעלה עיי''ש ותמצא נחת
על זה גופא דיברתי.
זה לא מתרץ כלום, ולא מסתבר בכלל.
אני מעדיף להישאר בצ"ע...
 
כבר הסברתי הלוך והסבר כי המושג הגדרה הוא בלעדי.
כי אם היה עוד אחד כמוהו זה כבר לא מגדיר את הראשון אלא את שניהם.
לא אתווכח אתך על זה, אבל לא שמעתי כן בלתי היום...
אדרבה, אם עוד מישהו יודע כן שיעמוד ויעיד כאן
אני מעדיף להישאר בצ"ע...
תישאר...
 
לא אתווכח אתך על זה, אבל לא שמעתי כן בלתי היום...
אדרבה, אם עוד מישהו יודע כן שיעמוד ויעיד כאן
שוב, זה לא דבר מחודש שצריך "ללמוד" עליו.
תחשוב על המושג הגדרה, תבין מה הוא, תבין למה זה כך.
פשוט וקל...
 
הסבר מדוע.
למה הגדרה של מישהו אחד כולה להמשיך להגדיר אותו כשיש עוד מאותה הגדרה בעולם, והם לא כמוהו.
כיון שגם אם אחרים ג''כ מוגדרים ככה, מ''מ זה ההגדרה שלו ג''כ ואין לו הגדרה נפרדת
כשהקב''ה הוא אחד זה עוד לא מחייב שאין יחידות כמוהו לפני שיש בזה עיקר נפרד בי''ג עקרים
 

הודעות מומלצות

'מעינה של תורה':
את...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון