אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 14 | פורום אוצר התורה אידיש | דקדוק ניקוד וביאורי מילים בלשון הקודש| דף 14 | פורום אוצר התורה
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
בהחלט.
זאת ועוד, כמו שאמרתי היום זה לא כ"כ רלוונטי, כי גם בחסידיות שמקפידים מאד על האידיש - כמו סאטמר - בצרכנייה עם הקופאי מדברים עברית, ולא רק שם.
זה לא רלוונטי בגלל שבסאטמאר מדברים עברית הבנתי נכון ????????????????
 
אז אם כל הטענות נפתרו אני רוצה לשמוע אותם נתחיל הסמ"ג פוסק להלכה שאסור ללמוד שפה זרה מה התשובה לזה ושהתשובה לא תיהיה שידיש נכלל בזה ולכן שאלתי לא שאלה
 
זה לא רלוונטי בגלל שבסאטמאר מדברים עברית הבנתי נכון ????????????????
ברור.
הטענה היא שעברית היא שפה טמאה,
אבל לדבר עם הקופאי בעל הבלורית והג'ינס זה לא מטמא?
ועוד בעברית?
וזה לא רק שם. ברוב המקומות החסיד המצוי ידבר עברית. אפי' איתי...
 
ברור.
הטענה היא שעברית היא שפה טמאה,
אבל לדבר עם הקופאי בעל הבלורית והג'ינס זה לא מטמא?
ועוד בעברית?
וזה לא רק שם. ברוב המקומות החסיד המצוי ידבר עברית. אפי' איתי...
ובגלל זה מותר לדבר עברית הבנתי
 
אז אם כל הטענות נפתרו אני רוצה לשמוע אותם נתחיל הסמ"ג פוסק להלכה שאסור ללמוד שפה זרה מה התשובה לזה ושהתשובה לא תיהיה שידיש נכלל בזה ולכן שאלתי לא שאלה
כבר אמרתי שלדעתי זה פשוט לא לעניין.
ובכל זאת - לבקשתך - אענה.
א. אף פעם לא נהגו להלכה כמותו. כבר הבאתי מרבותינו הראשונים שדיברו מצרפתית ועד ערבית.
ב. ממש כך. יידיש שפה זרה לחלוטין. לא מבין את השלילה של התשובה הזו.
ובגלל זה מותר לדבר עברית הבנתי
לא מותר.
הטענה שאסור, נשללת.
 
והאיסור הוא רק "ללמוד"?
לכאו' האיסור הוא רק להתעסק בשפה זרה ולא למי שנולד לתוך המציאות הזאת
אז מה רוצה הרב הנ"ל בטענתו לגבי העברית?
כוונתו לכאו' לראשונים שעלו מפולין וליטא ושינו לעברית
 
כוונתו לכאו' לראשונים שעלו מפולין וליטא ושינו לעברית
לא מצוי עד בלתי קיים.
רוב רובם של אבותינו עדין דיברו יידיש.
כמו שציינתי בעבר השיעורים בפוניבז' היו ביידיש שנים ארוכות מאד, (מרן הגר"ש רוזובסקי, מרן הגר"ד פוברסקי ומרן הרב שך - עד סוף ימיהם, מרן הגרי"ג אדלשטיין ולהבדלחט"א מרן הגרב"ד פוברסקי - עד שהציבור כבר לא הבין...)
 
אז איך התחילו לדבר בעברית?
רק מכח הידבקות בציונים ימ''ש???
לא עניין של הידבקות אלא עניין של חיים.
כמו שכבר ציינתי, המדינה מדברת עברית.
אין אפשרות לחיות נורמלי בלי לדעת ולדבר עברית.
 
מי זה המדינה הזאת???
אם כל החרדים היו מדברים אידיש לא היה שום בעיה
ממש לא.
בבית המרקחת היו חילונים.
בבנק היו חילונים.
בארנונה היו חילונים.
בסופרים היו חילונים.
בעבודה היו חילונים.
בבניין היו חילונים.
הספרים היו בעברית.
העיתונים היו בעברית.
 
כיום.
המצב היה יכול להראות אחרת.
ממש לא.
לך תלמד היסטוריה.
פעם החילונים היו הרבה יותר מעורבים איתנו ממה שהם כיום.
המושג שכונה מעורבת לא היה פעם, כי הכל היה מעורב.
אפי' בני ברק.
 
לגמרי לא הבנתי מדוע במדינת ישראל אפשר לחיות עם שפה שהיא לא שפת המדינה,
ואילו בצרפת ובארצות ערב, כתב מר-
לכאו' הפשט שהם לא הלכו ולמדו את זה, אלא זה היה שפת המדינה וממילא הם ידעו את זה
 

הודעות מומלצות

תהלים י"ג פסוקים ב' וג': [FONT=book...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון